לאחר חטא העגל
שמות פרק לב
הערה: לחטא העגל בכללו עיין גיליון כי תשא תש"י.
למבנה הפרק כולו עיין גיליון כי תשא תשי"ג א1.
גיליוננו הוא המשך של גיליון כי תשא תשי"ד, העוסק אף הוא במחצית השנייה של פרקנו.
א. | תשובת אהרן |
"וַיֹּאמֶר אַהֲרֹן אַל יִחַר אַף אֲדֹנִי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת הָעָם כִּי בְרָע הוּא וַיֹּאמְרוּ לִי עֲשֵׂה לָנוּ אֱ-לֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ וָאֹמַר לָהֶם לְמִי זָהָב הִתְפָּרָקוּ וַיִּתְּנוּ לִי וָאַשְׁלִכֵהוּ בָאֵשׁ וַיֵּצֵא הָעֵגֶל הַזֶּה"
1. |
ד"ה אל יחר אף אדוני: בעבור גדל מעלתו. והשווה במדבר י"ב, י"א: "וַיֹּאמֶר אַהֲרֹן אֶל מֹשֶׁה בִּי אֲדֹנִי אַל נָא תָשֵׁת עָלֵינוּ חַטָּאת אֲשֶׁר נוֹאַלְנוּ וַאֲשֶׁר חָטָאנוּ" מה קשה לו, ומה תיקן בדבריו? |
2. |
"אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת הָעָם כִּי בְרָע הוּא" רש"י: בדרך רע הם הולכים תמיד ובניסיונות לפני המקום. לעולם אומרים, כי רע להם מעמדם במדבר.
|
3. |
רש"י: ד"ה ואומר להם: דבר אחד - "למי זהב" בלבד, והם מיהרו והתפרקו ויתנו לי. מה קשה לרש"י בדברי אהרן אלה, ומה תיקן בתוספת "דבר אחד בלבד" ובתוספת "והם מיהרו"? |