אברבנאל, (בהסבירו את סדר עשר המכות ואת מבנה פרשתנו):
פרעה היה חולק על משה בשלושה שורשים: משה הניח מציאות סיבה ראשונה מחויב המציאות מעצמו ופרעה הכחיש מציאותו באומרו (שמות, ד' ב') "לא ידעתי את ה'".
והשורש השני הוא, שמשה הניח שהאלוה משגיח בכל דרכי בני האדם לתת לאיש כדרכיו, ופרעה כיחש זה באומרו (שם, באותו פסוק) "מי ה'?!".
והשורש השלישי, שמשה הניח, שהאלוה המשגיח ההוא הוא אלוקי ישראל בעל הכוחות והיכולת, יכול לשנות טבעי הדברים ומחדשם בכלל ובפרט כרצונו, ופרעה יכחישו באומרו (שם, שם) "מי ה' אשר אשמע בקולו", רצונו לומר: "מה יכולת יש בו שאכנע לפניו לשמוע בקולו?!" הנה מפני זה באו המכות מכוונות לאמת שלושת השורשים האלה: לאמת מציאות האל באו שלוש מכות הראשונות; לאמת השורש השני, רצוני לומר, שיש שם אלוה משגיח ומנהיג באו שלוש המכות השניות; ואמנם השלוש מכות האחרונות באו לאמת השורש השלישי, והוא היותו יתברך יכול לשנות הדברים הטבעיים כרצונו.
| 1. |
התוכל להביא מפרשתנו שלושה פסוקים שיש בהם סיוע לתפישתו של אברבנאל למכות בכללן, ולשלוש הקבוצות של דצ"ך - עד"ש - באח"ב, בפרט. |
| 2. |
היכן בפרשתנו עומד גם רש"י על כך, שהמכות תכליתן חינוך ולימוד ולא עונש ונקמה (או עונש בלבד)? |
| 3. |
השווה ט', ט"ז:
"וְאוּלָם בַּעֲבוּר זֹאת הֶעֱמַדְתִּיךָ בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ"
ראב"ע:
"ולמען ספר שמי" איננו שב אל פרעה, רק מילת "ספר" שם הפועל כמו (במדבר כ"ב י"ז) "כי כבד אכבדך", ואין הטעם כי פרעה ישוטט בעולם לספר כבוד השם, רק יסופר שמי בכל דוד ודור בעבור אלה האותות שעשה.
ראב"ע, (בפירושו הקצר):
איננו שב אל פרעה, רק מילת "ספר" שם הפועל, כמו (שמואל א', ד', ח') "אלה הם האלוהים המכים את מצרים בכל מכה..." כי על דרך הפשט טבע פרעה בים.
ספורנו:
ד"ה בעבור הראותך כחי: כדי שתחזור בתשובה, כי לא אחפץ במות המת (יחזקאל י"ח, ל"ב).
ד"ה ולמען ספר שמי: "ורבים השיב מעוון" (מלאכי ב', ו').
| א. |
איזה משני הפרשנים הנ"ל מסכים עם הדעה שהובאה באברבנאל בתכליתן של המכות? |
| ב. |
לשם מה נעזר הראב"ע בשמואל א', ד', פסוק ה'? |
| ג. |
לשם מה נעזר ספורנו במלאכי ב', ו'? | |
פרק ח' פסוק ט"ו
"וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱ-לֹהִים הִוא"
רש"י:
ד"ה אצבע אלוהים היא: מכה זו אינה על ידי כשפים, מאת המקום היא.
ראב"ע:
ויאמרו: בעבור שראו שעשו כמעשה אהרן בדבר התנין, גם במכת הדם והצפרדע, ולא יכלו עתה לעשות כאשר עשה אהרן, אמרו לפרעה: לא באה זאת המכה בעבור ישראל לשלחם, רק מכת אלוהים היא כפי מערכת הכוכבים.
כי כבר פירשתי, כי פרעה לא כיחש הבורא, רק השם שהזכיר לו משה. וזה כדרך (שמואל א', ו' ט') "כי לא ידו נגעה בנו. מקרה הוא היה לנו" – מן השמים. על כן חזק לב פרעה.
ואשר יחזק זה הפירוש, שאמרו "אצבע אלוהים" ולא אמרו "אצבע ה'", שהוא אלוהי ישראל, כאשר אמר פרעה במכת הצפרדעים "העתירו אל ה'..."
רמב"ן, (מביא תחילה דברי ראב"ע הנ"ל וממשיך:)
ואין דבריו נכונים בעיני, כי המקרה לא יקרא "אצבע אלוהים", כאשר נאמר בכתוב שהביא "לא ידו נגעה בנו, מקרה הוא היה לנו" וכתיב (שמות י"ד, ל"א) "וירא ישראל את היד הגדולה" וכתיב (שמואל א', י"ב, ט"ו) "והיתה יד ה' בכם ובאבותיכם"; ועוד כי לא עמדו החרטומים לפני משה אחר כך גם במכת הערוב ולא בשאר מכות.
אבל העניין כפשוטו, כי בראות החרטומים שלא יכלו להוציא את הכינים, הודו במעשה אהרן שהיה מאת אלוקים, ולכן לא קרא להם פרעה מן העת הזאת והלאה. ולהמעיט העניין אמרו "אצבע אלוקים" ולא אמרו "יד אלוקים", כלומר מכה קטנה מאתו. ולא אמרו "אצבע ה'", כי פרעה ועבדיו לא יזכירו השם המיוחד רק בדברם עם משה, בעבור שהוא יזכירנו להם.
רשב"ם:
ד"ה אצבע אלוהים: מכת מדינה, ולא על ידיהם של אלו (משה ואהרן) היה זה, שאילו באו על ידי כישופין , אף אנו היינו עושים כן.
| 1. |
הסבר כיצד יש להבין את תגובת החרטומים אחרי מכת הכינים לפי דעות ארבעת המפרשים האלה. סדרם לקבוצות! |
| 2. |
הסבר מה מובנן של המילים – "מן השמים" בדברי ראב"ע! |
| 3. |
השווה את דברי ראב"ע בפירוש הפטרת שמואל א' ו' עם מה שלמדנו על פסוק זה בגיליון חיי שרה שנה זו בשאלה ג' 1-2. המסכים פירושו עם הדברים הנאמרים שם? |
| 4. |
מה הן טענות הרמב"ן נגד הראב"ע?
שים לב: גם ראב"ע וגם רמב"ן מסתייעים בפסוק שמואל א' ו' ט'. מה ההבדל ביניהם בפירוש הפסוק, וכיצד מסתייע כל אחד מהם בפסוק זה לחיזוק דעתו. |
| 5. |
מה יש ללמוד מתגובת פרעה לדברי החרטומים בפסוק ט"ו לשאלת פירוש הביטוי "אצבע אלוקים"? |
פרק ט' פסוק י"ט
"עַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ"
ספורנו:
כדי שימלטו העבדים אשר עם המקנה כאמרם (אבות ג', י"ד) "חביב אדם שנברא בצלם".
| 1. |
מה הקושי בפסוקנו שרצה ספורנו לישב? |
| 2. |
השווה דבריו כאן לדבריו המובאים לעיל בשאלה א' 3.
התוכל למצוא קו משותף בפירושיו?
ועיין גם דבריו שמות י"ט, ה'-ו'. |
פרק ט' פסוק י"ט
"עַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ"
תנחומא ישן וארא כ':
אמרו רבותינו: בכל המכות לא אמר פרעה: "ה' הצדיק", אלא במכת ברד בלבד. למה? אדם שהוא מבקש להילחם עם חברו ולנצח אותו, פתאום הוא בא עליו והורגו ונוטל כל מה שיש לו. אבל הקב"ה אמר לפרעה: "ועתה שלח העז את מקנך..." – באותה שעה אמר פרעה: "ה' הצדיק".
| 1. |
הסבר את הרעיון הכלול במדרש זה! |
| 2. |
מה יש ללמוד מדברי המדרש הזה לשאלה א' שלנו בתכלית המכות בכללן? |