ברכת יעקב ליוסף ולבניו
בראשית פרק מח
לפסוקים ט"ו-ט"ז עין גיליון ויחי תש"ה.
א. | "אל שדי" |
"אֵל שַׁדַּי נִרְאָה אֵלַי בְּלוּז בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיְבָרֶךְ אֹתִי"
התוכל למצוא סיבה לכך, למה קרא יעקב להקב"ה במקום זה בשם זה דווקא? |
ב. | השוואת פסוקים |
"וַיֹּאמֶר אֵלַי
הִנְנִי מַפְרְךָ וְהִרְבִּיתִךָ וּנְתַתִּיךָ לִקְהַל עַמִּים
וְנָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲחֻזַּת עוֹלָם"
השווה לפסוק זה -
"וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן
וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד"
בנו יעקב, בפירושו לבראשית Genesis מעיר לפסוקנו:
הקדמת יעקב לברכתו - פסוק ד' - הוא ניגוד גמור לנאמר בתורה לפני כן במ"ז כ"ז.
1. |
הסבר, באיזה מובן פסוקים ג'-ד' הם הקדמה לדברי יעקב הבאים אחר כך! |
2. |
הסבר, באיזה מובן פסוקנו הוא "ניגוד" למ"ז כ"ז! |
ועיין גם פרק מ"ז פסוק ה'
"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ וְאַחֶיךָ בָּאוּ אֵלֶיךָ"
ג. | הבטחת הארץ |
השווה:
דברי ה' אל יעקב: |
דברי יעקב אל יוסף במוסרו את דברי ה': |
"פְּרֵה וּרְבֵה |
"הִנְנִי מַפְרְךָ וְהִרְבִּיתִךָ |
התוכל להסביר אחדים מן השינויים (ההשמטות או ההוספות) ששינה יעקב במסרו את דברי ה' אליו בלוז? |
ד. | רחל נקברה "בדרך" |
"וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם"
רש"י:
ד"ה ואני: ואף על פי שאני מטריח עליך להוליכני להיקבר בארץ כנען ולא כך עשיתי לאמך, שהיא מתה סמוך לבית לחם.
ד"ה ואקברה שם: ולא הולכתיה אפילו לבית לחם להכניסה לארץ וידעתי שיש בלבך עלי, אבל דע לך שעל פי הדיבור קברתיה שם, שתהא לעזרה לבנים, כשיגלה אותם נבוזראדן והיו עוברים דרך שם, יוצאת רחל על קברה ובוכה ומבקשת עליהם רחמים, שנאמר (ירמיהו ל"א) "קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים, רחל מבכה על בניה, מאנה להינחם על בניה כי איננו" והקב"ה משיבה (ירמיהו, שם) "מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה, כי יש שכר לפעולתך נאום ה' ושבו מארץ אויב, ויש תקוה לאחריתך נאום ה' ושבו בנים לגבולם".
ד"ה ואקברה שם: (אחרי הביאו כל דברי רש"י הנ"ל) ...וצריך על כל פנים שיהיה רמז במקרא לטעם הזה שאמר באגדה זו. ושמא זהו מה שאמר הכתוב "מתה עלי רחל בדרך ואקברה שם בדרך", כלומר: בדרך אשר יעברו בה בניה מתה ושם קברתיה לטובתם. כי היא לא מתה "בדרך", רק ברמה, שהיא עיר בארץ בנימין ושם נקברה, אבל בדרך של עתיד מתה, והכתוב לא יפרש בעתידות, רק ירמוז בהם.
ועל דרך הפשט גם כן אמר לו כן כמתנצל, שלא ייחר ליוסף בראותו חפצו בקבורת המערה, על שלא קבר אמו שם – וכאשר קבר שם את לאה – ולכך אמר לו, כי מתה בארץ כנען ולא נקברה בחוצה לארץ, כאשר תהיה קבורת מצרים ליעקב, ומתה בדרך בפתע פתאום ולא יכול לקברה שם, כי איך יעזוב את בניו ואת מקנהו בדרך וילך מהרה עמה למערת המכפלה ואיה הרופאים והרפואות לחנוט אותה, וזה טעם "עלי".
ואף על פי שמערת המכפלה אינה רחוקה משם רק כחצי יום, היה יעקב כבד מאוד במקנה הגדול ובני בית ולא יגיעו שם רק בימים רבים, וכן עשה בדרך ההוא ימים רבים עד בואו אל אביו...
ואני סבור, שהיו אלה דברי התנצלות וגם יוסף יודע שמתה בדרך ונקברה בארץ וכבוד עשה לה במותה, אבל הכוונה ליעקב שלא הוליך אותה למערה, כדי שלא יקבור שם שתי אחיות, כי יבוש מאבותיו ולאה היא הנישאה לו ראשונה בהיתר, ורחל באהבתו אותה בנדר אשר נדר לה לקחתה.
1. |
מה קשה לרש"י בפסוקנו? |
2. |
מה הרמז שמוצא הרמב"ן בלשון הכתוב לדברי האגדה המובאים ברש"י? |
3. |
הסבר את דברי הרמב"ן: "הכתוב לא יפרש בעתידות, רק ירמוז בהם". ועיין גם דברי הרמב"ן, פרק י"ב פסוק ו': ד"ה ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם: אומר לך כלל תבין אותו בכל הפרשיות הבאות בענין אברהם יצחק ויעקב, והוא ענין גדול, הזכירוהו רבותינו בדרך קצרה, ואמרו (תנחומא ט') כל מה שאירע לאבות סימן לבנים, ולכן יאריכו הכתובים בסיפור המסעות וחפירת הבארות ושאר המקרים, ויחשוב החושב בהם כאילו הם דברים מיותרים אין בהם תועלת, וכולם באים ללמד על העתיד… האם דברי הרמב"ן הם חיזוק לדברי האגדה או דחייתם? |
4. |
במה שונה פירושו "על דרך הפשט" מדברי רש"י? |
5. |
במה מסכים הרמב"ן בפירושו "על דרך הפשט" עם דברי רש"י? (שים לב שהרמב"ן פותח פירושו "ועל דרך הפשט גם כן אמר לו...") |
6. |
מה ההבדל בין פירוש הרמב"ן "על דרך הפשט" לבין פירושו "ואני סבור"? |
ה. | "מתה עלי רחל" |
"מֵתָה עָלַי רָחֵל"
סנהדרין כ"ב ע"ב:
תנא: אין איש מת אלא לאשתו ואין אשה מתה אלא לבעלה... שנאמר "ואני בבואי מפדן ארם מתה עלי רחל".
שמתה פתאום ולא יכולתי להוליכה לקברה במערה כאשר קברתי את לאה, ואמר זה ליוסף, שלא ייחר לך שאבקש מאתך מה שלא עשיתי לכבוד אמך.
מה בין שניהם בפירוש הביטוי "עלי", ואיזה מהם נראה לך פשוטו של מקרא? ועיין ספורנו: כאמרו חז"ל: אין אישה מתה אלא לבעלה. |
ו. | בפירוש המושג "הלך לפני ה'" |
"וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו"
תנחומא ישן י"ב ל"ב כ"ו:
...וכתיב באבות העולם (בראשית מ"ח ט"ז) "האלוהים אשר התהלכו אבותי לפניו"
אמר ר' יוחנן: למה היו אבות העולם דומין לפני הקב"ה? לרועה שהוא מהלך וצאנו מהלכת לפניו. אמר ריש לקיש: עד עכשיו הצאן היו צריכים לרועה? אלא, למה האבות דומין לפני הקב"ה? לנשיא שהוא מהלך וזקניו מהלכין לפניו והזקנים מודיעין כבודו של נשיא. כך היו אבות העולם הולכין לפניו... הווי: "התהלך לפני והיה תמים".
מה בין ר' יוחנן לריש לקיש בפירוש המושג "הלך לפני ה'"? |
ז. | שאלות לשון וסגנון |
"הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו...
הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי..."
בדברי יעקב אלה אין שני חלקי הפסוק מקבילים: |