פרשת ויגש
שנת תשט"ו
ירידת יעקב למצרים
בראשית פרק מה, כה-כח - פרק מו, א-ו
פסוק כ"ז
"וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי יוֹסֵף"
רמב"ן:
נראה לי על דרך הפשט, שלא הוגד ליעקב כל ימיו כי אחיו מכרו את יוסף, אבל חשב כי היה תועה בשדה והמוצאים אותו לקחוהו ומכרו אותו אל המצרים, כי אחיו לא רצו להגיד לו חטאתם, אף כי יראו לנפשם פן יקצוף ויקללם... ויוסף במוסרו הטוב לא רצה להגיד לו. ולכך נאמר "ויצוו אל יוסף לאמור: אביך צוה לפני מותו לאמור... אנא שא נא פשע אחיך..." (בראשית נ', ט"ז-י"ז), ואילו ידע יעקב בענין הזה, היה ראוי להם, שיחלו פני אביהם במותו לצוות את יוסף מפיו, כי ישא פניו ולא ימרה את דברו, ולא היו בסכנה ולא יצטרכו לבדות מליבם דברים.
(ועיין גם דברי הפסיקתא רבתי המובאים בגיליון ויחי תשי"א, שאלה ה!).
| 1. |
הסבר, מה ראה הרמב"ן להביא דבריו אלה דווקא לד"ה זה, ומה הקושי שבפסוקנו המתפרש ע"י דבריו אלה? |
| 2. |
היש להביא מפרשת ויחי – מדברי יעקב בברכתו – פסוקים שיש בהם כדי להוכיח או לסתור את דבריו? |
פרק מ"ו
פסוק א'
"וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ"
פסוק ב'
"וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה"
|
התוכל להסביר למה נקרא כאן "ישראל" ולא כמו שנקרא בפרק מ"ה פסוקים כ"ה, כ"ז וכן בפרקנו פסוק ה'?
פרק מ"ה, פסוק כ"ה:
"וַיַּעֲלוּ מִמִּצְרָיִם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן אֶל יַעֲקֹב אֲבִיהֶם"
פרק מ"ה, פסוק כ"ז:
"... וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם"
פרק מ"ו, פסוק ה':
"וַיָּקָם יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יַעֲקֹב אֲבִיהֶם וְאֶת טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם בָּעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ"
(לשאלות מסוג זה עיין מקץ תש"ו, שאלה א'; חיי שרה תשי"ג, שאלה ב'). |
פרק מ"ו פסוק א'
"וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע
וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק"
רש"י:
ד"ה לאלוקי אביו יצחק: חייב אדם בכבוד אביו יותר מכבוד זקנו, לפיכך תלה ביצחק ולא באברהם.

| 2. |
ממפרשי רש"י יש מקשין על דבריו: והלא אין אלה דברי יעקב אלא הכתוב מכנהו "אלוקי אביו יצחק"?
ענה לשאלתם, והסר תלונתם מעל דברי רש"י! |
| 3. |
התוכל לישב את הקושי שבפסוקנו בעזרת הפסוק כ"ו, ב':
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' וַיֹּאמֶר אַל תֵּרֵד מִצְרָיְמָה שְׁכֹן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ" |
פרק מ"ו פסוק ג'
"אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה"
אברבנאל, מקשה:
למה הוצרך הקב"ה לדבר עם יעקב "אל תירא מרדה מצרימה" כי הנה הוא לא היה ירא מזה, וקודם זה הדיבור אמר "אלכה ואראנו בטרם אמות" וכבר נסע לדרכו כמו שאמר "ויסע ישראל וכל אשר לו"?

|
נסה לענות על שאלתו. |
פרק מ"ו פסוק ד'
"אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה
וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה"

| 1. |
רשב"ם:
כלומר ארד עמך וגם עלה אעלך כמו (שמות י"ב, ל"ב) "וברכתם גם אותי".
מהו הקושי המשותף בפסוקנו ובפסוק מספר שמות, ומהי דרכו של רשב"ם בישוב קושי ממין זה?
העזר בדברי רשב"ם, בראשית כ"ט ל':
ד"ה ויאהב גם את רחל: וגם אהבה יותר מלאה, כלומר בא אליה וגם אהבה. רוב גם הפוכים כן בתורה, וכן וברכתם גם אותי, גם תברכו אותי. וכן כי עתה גם אותך הרגתי, הנה לחצתי רגליך ונעשית שפי ופסח גם עדיין הייתי הורג אותך. |
| 2. |
רש"י:
ד"ה ואנכי אעלך: הבטיחו להיות נקבר בארץ.
ספורנו:
ד"ה אעלך גם עלה: אחר שאעלך ואוציאך משם תוסיף מעלה על מה שהיה לך קודם רדתך שם, כאמרו (שמות ג') "ולהעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה".
| א. |
מה קשה לכל אחד מהם בפסוקנו? |
|
| 3. |
מכילתא בשלח, פרשה ג' (לשירת הים):
"זה אלי ואנוהו": וחכמים אומרים: "ואנוהו" – אלוונו עד שאבוא עמו לבית מקדשו, משל למלך שהלך בנו למדינת הים, ויצא אחריו ועמד עליו, הלך למדינה אחרת ויצא אחריו ועמד עליו, כך ישראל: כשירדו למצרים – שכינה עמהם, שנאמר "אנכי ארד עמך מצרימה", עלו – שכינה עמהם, שנאמר "ואנכי אעלך גם עלה", ירדו לים – שכינה עמהם, שנאמר (י"ד יט) "ויסע מלאך אלוקים ההולך לפני מחנה ישראל וילך מאחריהם", יצאו למדבר – שכינה עמהם, שנאמר (שמות י"ג, כ"א) "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם הדרך".
במה שונה פירוש מכילתא לפסוקנו מן הפירושים דלעיל? |
פסוק ד'
"וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ"
ראב"ע:
במותך, כן מנהג החיים עם המתים.
ספורנו:
לא תצטרך לפקוח עיניך להשיג חפציך, כי יוסף יגיעם אליך בזולת השגחתך ולא תצטרך אתה להתעסק עם המצרים הבלתי ראויים לקרוב אליך.
העמק דבר:
יש בזה הבטחה נפלאה לעיקר קיום האומה במצרים, ומשמעות "עיניך" – היינו תשוקתו ומידתו המיוחדת שנתן יעקב עיניו על זה. ומבואר בפרשת זאת הברכה (דברים ל"ג כ"ח) "וישכן ישראל בטח בדד עין יעקב" – ד"עין יעקב" היא לשבת בטח בדד, ו"בטח" הוא להיות בשלום ובמידת אהבה בין אדם לחברו ו"בדד" הוא שלא להתערב יותר מן ההכרח עם אומות העולם... ולענין בדד – השתדל יוסף בכל כוחו שלא יתערבו ישראל במצרים.
ועיין גיליון וזאת הברכה תשי"א, שאלה ג'.
| 1. |
מהי החולשה שמצא ספורנו בפירוש ראב"ע – הנראה משמעות הכתוב – והצריכו לפרש פירוש אחר? |
| 2. |
התוכל למצוא בפרשת ויגש סיוע לדברי בעל העמק דבר שהשתדל יוסף להשאיר ישראל בבדידותם במצרים? |

| 3. |
התוכל למצוא בדברי העמק דבר סימן לתקופתו של הפרשן (הנצי"ב מוולוז'ין – בשליש השלישי של המאה ה-19, בייחוד תקופת חיבת-ציון).
(עיין גם דבריו בפרשת לך-לך תשי"ב, שאלה ד'). |