פסוק ט"ז
"וַיַּרְא שַׂר הָאֹפִים כִּי טוֹב פָּתָר"
רמב"ן:
אמר אונקלוס, כי יפה פתר וכן (תהלים קי"ט) "טוב טעם ודעת למדני", וכן "כי טובות הנה" (בראשית ו').
והטעם לאמר כן, כי האיש הזה מבזה על יוסף, חושב בו שלא ידע לפתור אותו לעולם ולא יגיד לו החלום, אם לא בראותו כי פתר לחברו יפה וכהוגן. אז אמר: וירא שר האופים כי לטובה פתר חלומו, שהיה מצטער בו יותר מחברו.
רשב"ם:
ניכרים דברי אמת.
רד"ק:
ראה בלבו להשמעות אזניו, כי הפתרון טוב הוא, וחשב כי כן יאמר פתרון חלומו הטוב, כי דעת בני אדם כי החלומות הולכים אחר הפתרון וכן בדברי חז"ל (ברכות נ"ה) "כל החלומות הולכים אחר הפה".
ויוסף מה שהבין בחלום כל אחד פתר, לפי שכלו, אם טוב – אם רע.
אברבנאל:
וזכר הכתוב, ששר האופים, כאשר ראה שטוב פתר יוסף את חלום שר המשקים, הגיד גם הוא חלומו. וזה יורה ששר האופים היה דואג בקרבו והיה ירא לספר חלומו, שפחד שיהיה פתרונו רע ומר עליו, אם לא שראה שיוסף טוב פתר לשר המשקים, והיתה מחשבתו שחלום שניהם אחד הוא.
ספורנו:
כי טוב פתר: ויש מקום שיפתור גם בעדו לטוב, "שהחלומות הולכים אחר הפה" – כדברי חז"ל.
הכתב והקבלה:
הנכון, כי מילת "טוב" יורה על כל מה שהוא שלמות לענין ונאות אל המכוון, ונופל על הנאה מן המגונה, ועל היושר מן העוול, ועל האמת מן השקר, כמו (ירמיהו מ') "הטבת לראות" וטעם "כי טוב פתר" – כי אמת פתר.
שד"ל:
כי פתר לטובה.
| 2. |
בשתי דרכים מפרשים הנ"ל את "כי טוב פתר". הסבר מהן שתי הדרכים וסדר את כל המפרשים הנ"ל לשתי קבוצות בהתאם לפירושיהם. מלא רשימה זו:
פירוש א' |
פירוש ב' |
תוכנו: ________________
הפרשנים:
1.________________
2. ________________
3.________________ |
תוכנו: ________________
הפרשנים:
1.________________
2.________________
3.________________ | |
| 3. |
לשם מה נעזרים גם הרד"ק וגם ספורנו במאמר חז"ל "החלומות הולכים אחר הפה"?
הסבר את המאמר, והוכח שדווקא מפרשים אלה זקוקים להשען עליו. |
| 4. |
מהו הקושי הנוסף בפסוקנו (קושי לשוני) שרצה הרד"ק לישבו בתחילת דבריו? |

| 5. |
לשם מה הוסיף רד"ק לפירושו את דבריו "ויוסף מה שהבין פתר... אם טוב – אם רע"?
הלא זהו מה שאנו רואים מתוך הפרק, ומה לו לרד"ק להוסיף דברים אלה? |

| 6. |
מהו הרמז הלשוני שמצא אברבנאל בכתוב לדבריו, שחשב שר האופים שחלום שניהם אחד הוא? |

| 7. |
לדעת בעל הכתב והקבלה חלה המילה "טוב" לא רק בשטח המוסר אלא אף בשני שטחים אחרים – אילו הם? |
פסוק ט"ז
"וַיַּרְא שַׂר הָאֹפִים כִּי טוֹב פָּתָר"
השווה:
רש"י:
ד"ה כי טוב פתר: ויחלמו חלום שניהם. ומדרשו, כי אחד חלם חלום שניהם, שחלם את חלומו ואת פתרון חברו.
רשב"ם:
ד"ה כי טוב פתר: ניכרין דברי אמת.
והשווה דברי הגמרא סוטה ט', ב':
(שופטים ט"ז, יח) "ותרא דלילה כי הגיד לה את כל לבו ... מנא ידעה? (
רש"י:
הלא כמה כזבים אמר לה קודם לכן ומצאתו שקרן)
א"ר: "ניכרין דברי אמת!" אביי אמר: ידעה ביה באותו צדיק דלא מפיק שם שמים לבטלה; כיוון שאמר (שם) "נזיר אלוקים אני" אמרה: "השתא ודאי קושטא קאמר" (הפעם ודאי דבר אמת!)
| 1. |
התוכל להוכיח מדברי הרשב"ם שאין הוא מקבל את דברי המדרש המובאים ברש"י? |
| 2. |
רש"י ורשב"ם מחולקים כאן בשאלת הדרכים להכרת האמת. הסבר את דעותיהם!
הסבר את הדמיון שבין מחלוקתם לבין המחלוקת שבין שתי הדעות בגמרא. |