יעקב בחרן
בראשית פרק כט
א. | שאלות כלליות |
1. |
היכן מצינו בדברי לבן רמז לכך שהיתה כוונתו מלכתחילה לרמות את יעקב? |
2. |
השווה: "וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים פסוק ל' "וַיַּעֲבֹד עִמּוֹ עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת" למסופר "זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי עִמָּךְ רְחֵלֶיךָ וְעִזֶּיךָ לֹא שִׁכֵּלוּ וְאֵילֵי צֹאנְךָ לֹא אָכָלְתִּי" פסוק ל"ט "טְרֵפָה לֹא הֵבֵאתִי אֵלֶיךָ אָנֹכִי אֲחַטֶּנָּה מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנָּה פסוק מ' "הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה מדוע לא הובאו פרטי עבודתו, מסירותו, נאמנותו וסבלו בפרקנו - במקום סיפור המעשה – אלא באו במאוחר, רק אחרי שעזב יעקב את לבן? |
ב. | שאלות מבנה וסגנון |
1. |
שים לב למבנה השיחה ולמסגרתה: "וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם? פסוק ה' "וַיֹּאמֶר לָהֶם הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר? פסוק ו' "וַיֹּאמֶר לָהֶם הֲשָׁלוֹם לוֹ? הסבר למה נאמר בדבריו שלש פעמים "להם" ולא נאמר בדברם אליו: "ויאמרו לו"? לפסוק ו' עיין אבות דרבי נתן, פרק א': ויאמר להם: השלום לו? ויאמרו: שלום – ואם לשיחה אתה מבקש, "הנה רחל בתו באה עם הצאן". ובראשית רבה ט': ויאמרו שלום – ואם פטפוטין אתה רוצה "והנה רחל בתו באה עם הצאן" – שהדיבור מצוי בנשים. |
2. |
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ הסבר, מהי סיבת החזרה המשולשת הזו על המילים "אחי אמו"? |
3. |
השווה: "וּלְלָבָן שְׁתֵּי בָנוֹת שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל" פסוק י"ח "אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה" פסוק כ"ו "לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה" הסבר, מהי סיבת השינוי הזה בכינוי הבנות, תחילה קראן הפסוק "גדולה" ו"קטנה", ולבן קראן "צעירה" ו"בכירה"? |
ג. | בהסבר הביטוי "וישא יעקב רגליו" (1) |
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו"
מדרש אגדה:
"וישא יעקב רגליו" – לעולם רגליו של אדם נושאין אותו, ויעקב נשא את רגליו? אלא מלמד שנעשה קל מרוב השמחה שהיה לו, מפני שאמר לו הקב"ה: "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" (כ"ח, ט"ו).
מדרש אור האפלה:
כתב-יד (מתוך תורה שלמה להרב כשר) ב' בביאור: "וישא יעקב רגליו" - דרך בני אדם שישאום רגליהם וזה נשא רגליו. מתוך הדבקותו במקום ההוא לא רצה לסור ממנו אלא בטורח גדול ונשיאת רגליו.
בשתי ראיות שונת רואים מדרשים אלה את השפעת התגלות ה' בחלום על יעקב. הסבר, מהי השפעת החלום ההוא עליו לפי דעת כל אחד מן המדרשים, ואיזו תפישה נראית לך כמתאימה ביותר? ועיין רש"י, פסוק א': משנתבשר בשורה טובה שהובטח בשמירה, נשא יעקב רגליו ונעשה קל ללכת, כך מפורש בבראשית רבה. |
ד. | בהסבר הביטוי "וישא יעקב רגליו" (2) |
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו"
השווה בין דברי הדרשן לדברי הפרשן:
כתב יד ילקוט תימני (כשר, תורה שלמה, כ"ט ב):
"וישא יעקב רגליו" – בזמן שהנפש נושאת הגוף וכוחותיו – סימן ברכה. ובזמן שהגוף וכוחותיו נושאין לנפש – אינו סימן ברכה.
(ועיין גיליון תולדות תשי"ג א', דברי המדרש!)
ד"ה וישא יעקב רגליו: הנה כשילך אדם מדעתו אל מקום מכוון מאתו, יצדק עליו שהוא נושא את רגליו, אבל כאשר יסע מאיזה מקום, מבלי אין שם מנוח לכף רגלו, יצדק עליו שרגליו נושאות אותו. (ישעיה כ"ב ו'-ז') "עברו תרשישה, הילילו יושבי אי. הזאת לכם עליזה מימי קדם קדמתה, יובילוה רגליה מרחוק לגור"? (נאמר על צור בחורבנה).
מה ההבדל בין הדרשן לבין הפרשן בהסברת הביטוי "וישא יעקב רגליו"? |
ה. | אריכות דברים בכתוב |
"וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה"
והנה שם שלושה עדרי צאן רובצים עליה. יאריך הכתוב בסיפור הזה להודיענו, כי קווי ה' יחליפו כח ויראתו תתן עוז, כי הנה יעקב אבינו בא מן הדרך והוא עייף ויגל לבדו את האבן אשר היו צריכים אליה כל הרועים, ושלושה עדרי צאן אשר להם רועים רבים ושומרים, כולם רובצים עליה, אינם יכולים להניעה כלל.
1. |
מה הקושי בפרקנו שאותו רצה הרמב"ן לישב? |
השווה לדבריו כאן את דבריו במקומות הבאים:
ד"ה ויקרא שם הבאר עשק: יספר הכתוב ויאריך בענין הבארות, ואין בפשוטי הסיפור תועלת ולא כבוד גדול ליצחק, והוא ואביו עשו אותם בשוה, אבל יש בדבר ענין נסתר בתוכו, כי בא להודיע דבר עתיד. כי "באר מים חיים" ירמוז לבית אלהים אשר יעשו בניו של יצחק, ולכן הזכיר באר מים חיים, כמו שאמר (ירמיה י"ז י"ג) מקור מים חיים את ה'. וקרא הראשון עשק, ירמוז לבית הראשון אשר התעשקו עמנו ועשו אותנו כמה מחלוקות וכמה מלחמות עד שהחריבוהו.
והשני קרא שמה שטנה, שם קשה מן הראשון, והוא הבית השני שקרא אותו כשמו שכתוב בו (עזרא ד' ו') ובמלכות אחשורוש בתחילת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלם, וכל ימיו היו לנו לשטנה עד שהחריבוהו וגלו ממנו גלות רעה.
והשלישי קרא רחובות, הוא הבית העתיד שיבנה במהרה בימינו והוא יעשה בלא ריב ומצה, והאל ירחיב את גבולנו, כמו שנאמר (דברים י"ט ח') ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך כאשר דבר וגו' שהוא לעתיד. וכתיב בבית השלישי (יחזקאל מ"א ז') ורחבה ונסבה למעלה למעלה, ופרינו בארץ, שכל העמים יעבדוהו שכם אחד.
ד"ה וימצאהו איש והנה תעה בשדה: יאמר כי הוא תועה מן הדרך ולא היה יודע אנה ילך, ונכנס בשדה כי במקום המרעה היה מבקש אותם.
ויאריך הכתוב בזה, להגיד כי סיבות רבות באו אליו שהיה ראוי לחזור לו, אבל הכל סבל לכבוד אביו. ולהודיענו עוד, כי הגזרה אמת והחריצות שקר, כי זמן לו הקב"ה מורה דרך שלא מדעתו להביאו בידם. ולזה נתכוונו רבותינו (ב"ר פד יד) באמרם כי האישים האלה הם מלאכים, שלא על חנם היה כל הסיפור הזה, להודיענו כי עצת ה' היא תקום.
בראשית ל"ז, י"ד:
ד"ה וישלחהו מעמק חברון: יזכיר הכתוב המקום אשר שלחו משם, לומר כי היה מרחק רב ביניהם, ולכן עשו עמו רעה כי רחוקים היו מאביהם. ולהגיד כי יוסף לכבוד אביו נתאמץ ללכת אחריהם אל מקום רחוק, ולא אמר איך אלך והם שונאים אותי. ולרבותינו עוד בזה מדרש (ב"ר פד יג) להשלים עצה עמוקה של חבר הנאה הקבור בחברון.
וילקט יוסף את כל הכסף וגו': סיפר הכתוב זה וגמר הענין בכל הפרשה להודיע מעלות יוסף בחכמה בתבונה ובדעת, וכי היה איש אמונים שהביא כל הכסף בית פרעה, ולא עשה לעצמו אוצרות כסף ומטמוני מסתרים בארץ מצרים או לשלחו לארץ כנען, אבל נתן למלך הבוטח בו כל הכסף וקנה לו את האדמה גם הגופות, ומצא בזה חן גם כן בעיני העם כי השם הוא המצליח את יראיו.
2. |
מהו הקושי המשותף שרואה רמב"ן בכל המקומות האלה, ומהי דרכו ביישוב קשיים ממין זה? |