אברם ולוט
בראשית פרק יג
עיין גם גיליון לך-לך תש"ד.
א. | שאלות מבנה |
1. |
|
2. |
פרק זה מורכב משלושה חלקים: א – ד; ה – י"ג; י"ד – י"ח. הסבר מה הקשר בין החלק הראשון לשני, ובין החלק השני לשלישי? |
ב. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ה' ד"ה ההולך את אברם: מי גרם שהיתה לו זאת - הליכתו עם אברם. |
| |||||||||
2) פסוק ו' ד"ה ולא נשא אותם הארץ: לא היתה יכולה להספיק מרעה למקניהם. ולשון קצר הוא, וצריך להוסיף עליו, כמו: ולא נשא אותם מרעה הארץ. לפיכך כתב "ולא נשא" בלשון זכר. |
| |||||||||
3)פסוק י' ד"ה כארץ מצרים: לזרעים (בראשית רבה). |
| |||||||||
4) פסוק י"א ד"ה מקדם: נסע מאצל אברם (למזרח) והלך לו למערבו של אברם נמצא נוסע ממזרח למערב, ומדרש אגדה הסיע עצמו מקדמונו של עולם אמר אי אפשי לא באברם ולא באלהיו. |
| |||||||||
5) פסוק ט' ד"ה אם השמאל ואימינה: בכל אשר תשב (אשב) לא אתרחק ממך ואעמוד לך למגן ולעזר. |
|
ג. | ריב הרועים |
"וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט..."
רש"י:
ד"ה ויהי ריב: לפי שהיו רועיו של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים: ניתנה הארץ לאברם ולו אין יורש ולוט יורשו ואין זה גזל. והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ ולא זכה בה אברם עדיין (בראשית רבה).
בראשית רבה מ"א: ר' ברכיה בשם ר' יהודה בר' סימון אמר: בהמתו של אברהם אבינו הייתה יוצאת זמומה ובהמתו של לוט לא הייתה יוצאת זמומה. היו אומרים להם רועי אברהם: הותר הגזל? היו אומרים להם רועי לוט: כך אמר הקב"ה לאברהם: "לזרעך אתן את הארץ הזאת", ואברהם פרדה עקרה ואינו מוליד. למחר הוא מת ולוט יורשו, ואין אוכלין מדידיהון אינון אכלין (= ואף אם אוכלין בשדות אחרים, משלהם הם אוכלין ואין זה גזל). אמר להם הקב"ה: כך אמרתי לו: "לזרעך נתתי" אימתי? לכשיעקרו שבעת עממים מתוכה, "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ" – עד עכשיו מתבקש להם זכות בארץ. |
פסיקתא רבתי ג': ... לאו מפני רכושם שהיה רב אלא מפני הדינים שהיו בין הרועים, כמו שכתוב "ויהי ריב בין רועי..." ולמה היו מדינים אלו עם אלו? אלא כשאדם צדיק אף בני ביתו כמותו צדיקים... וכשאדם רשע אף בני ביתו כמותו רשעים. בהמותיו של אברהם היו הרועים מוציאים אותם זמומים שלא יגזלו לבריות, ובהמותיו של לוט לא היו הרועים זוממים אותם. התחילו רועים של אברהם מדיינים עם רועים של לוט ואומרים להם: למה אתם משיאים ללוט שם רע ומוציאים בהמתו שלא זמומה? אמרו להם רועים של לוט: אנו הם שאנו צריכים למחות בידכם, שאתם זוממים את הבהמה, שע"י שאתם יודעים שסוף בהמתו של אברהם לחזור ללוט מפני שאינו מוליד, אין אתם זנין אותה כראוי! מפני שאתם יודעים שאין לאברהם בן ולמחר הוא מת ולוט יורשו, אתם עושים עצמכם צדיקים מבהמותיו של אחר! מה שבהמתו רועה היא גוזלת? לא משלה היא רועה?! לא כך אמר הקב"ה לאברהם: "לזרעך אתן את הארץ הזאת"? הרי למחר הוא מת ללא בנים ולוט יורשו! |
1. |
מה הקושי בפסוקנו אותו רצו לישב? |
2. |
למה לא יפרשו שעל המרעה היו מריבים, כמו שפירש ספורנו? ("...אם תבחר לבקש מרעה אחד בצד שמאל אני אבקשנו מימין") |
3. |
הסבר כיצד עיבד וסגנן רש"י את מקורו (מה השמיט, מה הוסיף, מה שינה)? |
4. |
מה בין לשון הבראשית רבה לבין לשון הפסיקתא מבחינה רעיונית וספרותית? |