הפטרה
ישעיהו פרק ו
א. | שאלת מבוא |
בשל אילו מילים וביטויים שבהפטרה נקבע חזון זה כהפטרה לפרשת יתרו? |
ב. | "בשנת מות" - נצטרע |
"בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ"
תרגום יונתן:
בשתא דאתנגע בה.
ילקוט (בשם ילמדנו):
וכי מת היה? אלא נצטרע, ומצורע חשוב כמת, שנאמר (במדבר י"ב) "אל נא תהי כמת".
רש"י:
ד"ה בשנת מות: כשנצטרע.
1. |
מה ראו חז"ל להוציא את הפסוק ממשמעו? |
2. |
המאורע הנרמז בדבריהם כתוב בספר מלכים ב' וביתר פירוט בדברי הימים ב', כ"ו. בעקבות איזה חטא לקה בצרעת? |
3. |
התוכל למצוא הקבלות בין פרקנו לבין הפרק ההוא בדברי הימים? |
ג. | תיאורי המעמד בשמים |
השוה:
|
|
פסוק א' "וָאֶרְאֶה אֶת אֲדֹנָי |
פסוק י"ט "רָאִיתִי אֶת ה' |
פסוק ב' "שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ |
|
פסוק ג' "וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר |
|
פסוק ח' "וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל אֲדֹנָי אֹמֵר
וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי" |
פסוק כ' "וַיֹּאמֶר ה' מִי יְפַתֶּה אֶת אַחְאָב
"וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ" |
עמוד על ההבדלים (הבדלי ענין והבדלי סגנון כאחד) בין שני תיאורי המעמד בשמים. נסה להסביר את סיבת ההבדלים שבין שני התיאורים במסגרת שבה הועמד כל תיאור, ועל פי מגמת הפרק כולו! |
ד. | על מה יסב "רם ונשא" |
"וָאֶרְאֶה אֶת אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא"
תרגום יונתן:
חזיתי ית יקרא דה' שרי על כרסיה ומתנטל בשמי מרומא.
רד"ק:
"ואראה את אד' יושב על כסא רם ונשא", ו"רם ונשא" הוא על הכסא.
"רם ונשא" תואר הכסא, לא כאשר אמרו רבים.
1. |
האם נמצאת תפישת "הרבים" שלהם מתנגד הראב"ע אצל התרגום או אצל רד"ק, או אצל שניהם? |
2. |
השוה ישעיה נ"ז ט"ו "כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ" האם קרוב רעיון פסוק זה לרעיון פסוקנו או לא? (לפי כל אחד מהפירושים הנ"ל). |
ה. | על מה יסב "שוליו" |
"וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל"
הם שולי הכסא, כי מנהג המלכים היה להיות בגדים על הכסא.
איזה פירוש רצה ראב"ע לסתור בדבריו אלה, ומה נימוקיו? |
ו. | משמעות המילה "קדוש" |
"קָדוֹשׁ"
השוה הפסוקים הבאים:
"וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה..."
פסוק כ"ו
"וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה'
וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי"
ספרא:
כשם שאני קדוש כך אתם תהיו קדושים, כשם שאני פרוש כך אתם תהיו פרושים.
"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם"
ספרא:
פרושים תהיו.
הושע י"א ט'
"כִּי אֵל אָנֹכִי וְלֹא אִישׁ בְּקִרְבְּךָ קָדוֹשׁ..."
רש"י:
כבר הבטחתי להשרות שכינתי בקרבך בירושלם ולא אשרה אותה על עיר אחרת...
רד"ק:
השכנתי כבודי ביניהם, מה שלא עשיתי לעם אחר.
"אֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ
קֶשֶׁת גִּבֹּרִים חַתִּים וְנִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל
שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ, וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ..."
1. |
מה משמעות המילה 'קדוש' ע"פ מקראות אלה? |
2. |
מה יהיה לפי זה משמעותו של המושג (שמות י"ט ו') "גוי קדוש"? האם פסוקו של בלעם (במדבר כ"ג ט') "הן עם לבדד ישכון" מביע רעיון נרדף, מנוגד או משלים לפסוק פרשתנו "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש"? |
ז. | "מלוא כל הארץ כבודו" - מבנה תחבירי |
"מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"
אע"פ שהוא קדוש, כבודו מלא הארץ.
והמפרש "מלא כל הארץ" – הדרים בה, כמו (תהלים כ"ד) "לה' הארץ ומלואה", לא אמר כלום. והעד (במדבר י"ד) "וימלא כבוד ה' את כל הארץ".
אברבנאל, בשם רד"ק (בדפוסי רד"ק שלנו – איננו):
"מלוא כל הארץ" כל מה שהארץ מלאה ממנו, רצונו לומר, מהחי וצומח ודומם, הכל הוא כבודו, כי בורא הכל הוא.
שד"ל:
כבודו הוא ממלא כל הארץ, כל הארץ מלאה מכבודו... אין מקום שלא יהיה כבודו ידוע ומפורסם שם.
1. |
כיצד הבין כל אחד מן המפרשים הנ"ל את מבנהו התחבירי של פסוקנו? |
2. |
מהי הדעה שאותה דוחה הראב"ע, ועל איזו תפישה תחבירית של פסוקנו היא מושתתת? |
3. |
מסדרי התפילות קבעו לומר בקדושת מוסף "כבודו מלא עולם". עם איזו מן התפישות הנ"ל מסכימים הם בהבנת פסוקנו? |
ח. | "שמעו שמע" וכו' - קושיה גדולה |
"שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ
הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע
פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ"
רש"י:
ד"ה שמעו שמוע: אני אומר לכם שמעו שמוע ואתם אין אתם נותנים לב להבין.
ד"ה וראו ראה: ניסים שעשיתי לכם ואינכם נותנים לב לדעת אותי.
ד"ה השמן לב העם הזה: כמו "והכבד את לבו" (שמות ה' י"א) לשון פעול, לבם הולך הלוך והשמן.
ד"ה ואזניו: הולכים הלוך והכבד משמוע.
ד"ה ועיניו השע: טחים כענין שנאמר "כי טח מראות עיניהם" (ישעיהו מ"ד י"ח) "הטוח" (ויקרא י"ד מ"ג).
ד"ה פן יראה בעיניו: נתנו לבם, שלא ישמעו דברי נביאי, שהם יראים שמא ייטבו בעיניהם דברי ויבינו בלבם וישובו אלי והיא רפואתם.
רמב"ם, הלכות תשובה ו' ג':
ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת, שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו – שמונעים ממנו התשובה ואין מניחים לו רשות לשוב מרשעו, כדי שימות ויאבד בחטאו שעשה. הוא שהקדוש ברוך הוא אמר על ידי ישעיהו: "השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע פן יראה בעיניו, ובאזניו ישמע ולבבו יבין ושב ורפא לו".
רד"ק:
ויאמר: יש מפרשים "שמעו" ו"וראו" לשון ציווי ממשמעו, וכן "השמן", וזה דין ומשפט מאת האל יתברך כשירצה החוטא לשוב, הקדוש ברוך הוא מונע ממנו דרכי התשובה עד שיקבל עונשו. ויש לפרש "שמעו" ו"ראו" ציווי במקום איתן, כאילו אמר תשמעו ותראו, כלומר: אתם שומעים באזניכם דברי הנביאים המוכיחים אתכם ואין אתם מבינים ותראו נפלאות הבורא ואין אתם יודעים, כלומר: לא תשימו לבב, ואין אתם משגיחים אלי, ואתם משמינים בכוונה לבבכם ומכבידים אזניכם ומשיעים עיניכם, שלא תשמעו ולא תראו ולא תדעו, כי אינכם חפצים בתשובה ולא ברפואה שהיא הסליחה אחר התשובה!
1. |
מהי הקושיה הגדולה שמעורר פסוקנו? |
2. |
הידועים לך עוד פסוקים בתנ"ך שבהם מתעוררת אותה קושיה? |
3. |
כמה תשובות שונות ניתנות ע"י המפרשים הנ"ל? היש הבדל ביניהן גם מבחינת תפישתן הדקדוקית? |