ברכת יעקב לאפרים ולמנשה
בראשית פרק מח
א. | להתהלך לפני ה' |
"הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק
הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
בראשית רבה סוף פרשה ל':
ר' יוחנן וריש לקיש:
ר' יוחנן אמר: לרועה שהוא עומד ומביט בצאנו.
ריש לקיש אמר: לנשיא שהוא מהלך וזקנים לפניו.
על דעתיה דר' יוחנן אנו צריכים לכבודו. על דעתיה דריש לקיש הוא צריך לכבודנו.
1. |
הסבר מהן שתי המשמעויות הניתנות ע"י שני האמוראים למושג "התהלך לפני ה'"? |
2. |
ומקשים מפרשים שונים על פסוקנו: למה לא כלל יעקב עצמו עם אבותיו ואמר "אשר התהלכנו אבותי ואני לפניו" אלא אמר על עצמו בפני עצמו "האלוהים הרועה אותי"? |
3. |
בסוף דברי המדרש אומר בעל יפה תואר (פירוש למדרש רבה): ומה שמסיים "על דעתיה דריש לקיש הוא צריך לכבודנו" – חלילה – לומר כפשוטו כי ה' צריך לכבוד זולתו! התוכל לבאר כוונת דברים אלה על אמיתותם? |