הפטרה לשבת שובה
הושע פרק יד
שבת זו שבין ראש השנה ליום הכפורים נקראת "שבת שובה" מפני שמפטירין בו (הושע י"ד) "שובה ישראל", והעם קורין לו "שבת תשובה", מפני שהוא בתוך ימי התשובה... ואין נער אומר ההפטרה אלא קורין איש חשוב.
(עגנון, ימים נוראים קפ"ט)
א. | תפילת ישראל אל ה' |
השווה: פרק י"ד פסוקים: ב'-ד', ה'-ו'
1. |
בשני המקומות תפילת ישראל אל ה', שובה אליו. איך יש להבין את ההבדל הגדול שבין תשובת ה' לתפילתם בפרק ו' פסוק ד' ובין תשובתו לתפילתם בפרקנו (פסוקים ה'-ו')? |
2. |
בשני המקומות נמצא דימוי הטל. מה ההבדל בין דימוי הטל שם ובין דימוי זה בפרקנו? (עיין גם פרק י"ג פסוק ג'!) |
ב. | "אל" - "עד" |
"שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱ-לֹהֶיךָ"
יומא פו ע"א:
אמר ר' לוי גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד, שנאמר "שובה ישראל עד ה' אלוהיך".
ר' יוחנן אמר: גדולה תשובה שדוחה את לא תעשה שבתורה, שנאמר (ירמיהו ג'): "הן ישלח איש את אשתו והלכה מאתו והיתה לאיש אחר הישוב אליה עוד, הלא חנוף תחנף הארץ ההיא ואת זנית רעים רבים ושוב אלי – נאום ה'".
רש"י, שם:
ד"ה את לא תעשה שבתורה: (דברים כ"ד ד') "לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה להיות לו לאשה אחרי אשר הוטמאה".
רמב"ם, הלכות תשובה פרק ז' הלכה ו':
גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנאמר "שובה ישראל עד ה' אלוהיך". ונאמר (עמוס ד') "ולא שבתם עדי", ונאמר (ירמיהו ד') "אם תשוב ישראל נאום ה' אלי תשוב" כלומר: אם תחזור בתשובה, בי תדבק.
ד"ה שובה עד: מורה ששב לדבר שהתרחק ממנו וצריך להגיע עד המקום. מילת "עד" מציין שה' עומד רחוק מהם והם צריכים ללכת אליו עד שיגיעו עדיו, עד המקום אשר הוא שם, ר"ל שיעזבו את עונותיהם הקודמים ויתחרטו על העבר, שטעו מני דרך בטעות ובאונס ומבקשים הדרך לשוב עד ה'.
ומוסיף אח"כ (פסוק ב') "ושובו אל ה'" – ושובו שנית אל ה' והיא התשובה מאהבה.
והשווה לדבריו דברים פרק ל':
פסוק ב':
"וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱ-לֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם... בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ"
פסוק י':
"כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ"
ד"ה כי תשוב אל ה': (י) "תשוב אל ה'" ולמעלה (ב) אמר: "ושבת עד ה'". וטעם שינויים אלה, נראה לי שהוא בשינוי סיבות המביאות אל התשובה: אם התשובה היא מיראת העונש שאין החטא נמחק לגמרי, ורושם החטא עדיין מחיצה מבדלת בין האדם למקום, בזה מחובר מילת "עד" עם התשובה, כי אף שבתשובה זו יתקרב האדם גם כן אל ה', בכל זאת רושם החטא עדיין נשאר מסך מבדיל בינו לבין המקום, ועניין התשובה "עד" ה' כעניין "בא עד הבית", שטעמו ההתקרבות אל הבית עד שעומד סמוך אליו בריחוק מקום קצת.
אמנם אם התשובה היא מאהבת ה', שבזה יתעלה מעלת השב, עד שאמרו חז"ל: "במקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד", כי יתעלה השב בזה אל דבקות ה' הגמורה, על תשובה מעולה זו מחובר תמיד מלת "אל ה'", וכמאמר "בא אל הבית", שהטעם בו ההגיעה אל תוך הבית ופנימיותו.
ד"ה "כי תשוב אל ה'": שאז יבואו למדרגה גדולה כזו, מפני שהתשובה תהיה "אל ה'", לא כהתשובה בראש הפרשה שהיא רק "עד ה' אלוקיך".
1. |
האם מתחשבים האמוראים (ר' לוי ור' יוחנן) בהבחנה הלשונית שמבחינים בעל הכתב והקבלה והמלבי"ם בין "שיבה עד" לבין "שיבה אל"? |
2. |
האם מבחין הרמב"ם בהלכות תשובה בהבחנה לשונית זו? |
3. |
היש להביא סעד להבחנה לשונית זו מן הפסוקים הבאים ביואל: "וְגַם עַתָּה... שֻׁבוּ עָדַי בְּכָל לְבַבְכֶם..." יואל ב' י"ג: "וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם וְשׁוּבוּ אֶל ה'..." (לכל מקטע א עיין גם בדברי הרב קוק מתוך "אורות התשובה" פרק י"ז שהובאו בגליון נצבים וילך שנת תש"ה שאלה ד, ועיין עלון ההדרכה!) |
ג. | "...וקח טוב..." - שאלות ברש"י |
"אִמְרוּ אֵלָיו כָּל תִּשָּׂא עָוֹן וְקַח טוֹב וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ"
רש"י:
ד"ה וקח טוב: ולמדנו דרך טוב.
ד"א: מעט מעשים טובים שבידנו קח בידך ושפטנו אחריהם. וכן דוד אומר (תהלים י"ז ב') "מלפניך משפטי יצא עיניך תחזינה מישרים".
ד"א וקח טוב: וקבל הודיה מאתנו, שנאמר (תהלים צ"ב) "טוב להודות לה'".
1. |
היכן מצא רש"י בפסוקנו את הרמז לפירושו הראשון? |
2. |
כיצד מפרש רש"י את הפסוק בתהלים י"ז? |
3. |
מדוע לא הסתפק רש"י באחד משלושת פירושיו והביא גם את האחרים - מהי מעלתו ומהי חולשתו של כל אחד? |
ד. | "אשור לא יושעינו..." |
"אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב
וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ
אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם"
1. |
כמה מפרשים רואים בדברי וידוי אלה גם חרטה על שבטחו באשור וגם חרטה על שבטחו במצרים. היכן הרמז למצרים בפסוק זה? |
2. |
מהו הקשר בין חלקו הראשון של פסוקנו ("אשור... לא נרכב") לבין חלקו השני ("ולא נאמר עוד... ידנו") ומהי ההדרגה בו? |
3. |
למה באה הפניה אל ה' בפסוק זה בתואר של מרחם על יתום? |
ה. | "עד ה' אלוקיך" - לשון עדות |
"... וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ"
ילקוט שמעוני תקל"ב:
ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר (י"ד ב') "שובה ישראל עד ה' אלוקיך" – אומרים ישראל לפני הקב"ה: "רבונו של עולם! אם אנו עושים תשובה – מי מעיד עלינו? אמר להם הקב"ה: לרעה נעשיתי לכם עד, שנאמר (מלאכי ג') "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים" - ולטובה איני נעשה לכם עד?! הוי – (י"ד א') "שובה ישראל עד ה' אלוקיך!"
רמב"ם, הלכות תשובה ב' ב':
ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד: שנאמר (ישעיה נ"ה ז'): "יעזב רשע דרכו וגו'". וכן יתנחם על שעבר, שנאמר (ירמיהו ל'א י"ח) "כי אחרי שובי נחמתי". ויעיד עליו יודע תעלומות, שלא ישוב לזה החטא לעולם, שנאמר (הושע י"ד ד'): "ולא נאמר עוד אלוהינו למעשה ידינו"...
1. |
מהי הראיה שמצא ילקוט שמעוני בפסוק ב' שנעשה להם הקב"ה עד? |
2. |
מה ראיה מצא הרמב"ם בפסוק ד' לדבריו? |
ו. | שאלות כלליות |
"יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה וְיַךְ שָׁרָשָׁיו כַּלְּבָנוֹן"
פסוק ז'
"יֵלְכוּ יֹנְקוֹתָיו וִיהִי כַזַּיִת הוֹדוֹ
וְרֵיחַ לוֹ כַּלְּבָנוֹן"
פסוק ח'
"יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן
זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן"
1. |
מה מוסיפה כל אחת מהזכרות הצמחיה לתיאור? |
2. |
שני פירושים ניתנים במפרשים למילת "ישובו". אילו הם שני הפירושים, ואיזה מהם מתאים יותר להקשר? |
3. |
למי מוסב הכינוי של "בצלו"? |
4. |
רוב הפרשנים מפרשים "זכרו" – ריחו. מניין להם? |