פרשת בחקותי
שנת תשי"ח
הברכות
ויקרא פרק כו, פסוקים א - יג
פסוק י"א
"וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם"
רש"י:
אין רוחי קצה בכם, כל געילה לשון פליטת דבר הבלוע בדבר, כמו (שמות ב' א') "כי שם נגעל מגן גיבורים", לא קיבל המשיחה, שמושחין מגן של עור מבושל, כדי להחליק מעליו מכת חץ או חנית, שלא ייקוב העור.
מקשה הרמב"ן:
ולא ידעתי מה הטעם בזה: ויאמר הקדוש ברוך הוא, כי בשמרנו כל המצוות ועשותנו רצונו לא ימאס אותנו בגעול נפשו, וכן בעברנו על בריתו ועשותנו נאצות גדולות, אמר (פסוק מ"ד)... "לא מאסתים ולא געלתים לבלותם, להפר בריתי איתם". ואמר הנביא בשעת קללה: "המאוס מאסת את יהודה, אם בציון געלה נפשך"?
|
הסבר את קושייתו ונסה ליישב אותה! |
1) פסוק ו'
ד"ה ונתתי שלום: שמא תאמרו: "הרי מאכל והרי משתה, ואם אין שלום אין כלום"! תלמוד לומר: "ונתתי שלום בארץ" מכאן שהשלום שקול כנגד הכל, וכן הוא אומר (ישעיה מ"ה ז'): "עושה שלום ובורא את הכל". |
| א. |
מקשה בעל דברי דוד:
יש לדקדק מנלן שזהו דרך תירוץ על קושיית "שמא תאמר..." אמאי לא נאמר ש"ונתתי שלום" הוא הבטחה כשאר ההבטחות, לא דרך קושיה ותירוץ?
יישב קושייתו! |
| ב. |
רש"י הביא כאן את הפסוק מישעיה לפי הנאמר בברכות י"א:
"כתיב "רע" וקרינן "הכל", וכן הוא נוסח בברכת יוצר אור. ואולם במקורו בספרא נ': "ובורא רע".
הסבר, מה ראיה מן הפסוק בישעיה לענייננו ומה ראה רש"י להביא את לשון "הכל"? והלא בדרך כלל אם אומר רש"י "וכן הוא אומר" כוונתו לפסוק מפורש! |
|
2) פסוק י'
ד"ה ורדפו מכם: מן החלשים שבכם ולא מן הגיבורים שבכם. |
|
מה רמז לכך מצא בפסוקנו לדרשו כך? | |
3) פסוק ה'
ד"ה חמישה מאה ומאה מכם רבבה: וכי כך הוא החשבון, והלוא לא היה צריך לומר אלא: מאה מכם שני אלפים ירדופו? אלא שאינו דומה מועטין העושין התורה למרובין העושין את התורה. |
| א. |
הסבר מה היא תשובתו של רש"י לקושייתו! |
| ג. |
מקשה הרא"ם:
ויש לתמוה דאם כן באומות העולם דכתיב בהם (דברים ל"ב ל') "איכה ירדף אחד אלף ושניים יניסו רבבה" היה לו לומר "ושנים יניסו שני אלפים". ולמה לא פירש שם רש"י דבר?
יישב קושייתו! | |
1) פסוק ג'
ד"ה אם בחקותי... וי"ו ונתתי כוי"ו והארץ הייתה תוהו ובוהו, ולעולם כאשר המילה מלרע עם וי"ו הטעם הוא לעתיד, ואם מלעיל - עבר, חוץ ממתי מעט. |
| ב. |
מה המיוחד בוי"ו של "והארץ" הייתה תוהו ובוהו" ובמה וי"ו זו עוזרת ליישוב הקושי בפסוקנו? |
|
2) פסוק ה'
ד"ה וטעם וישבתם לבטח: כי בימי הרעב יִגלו בני אדם ממקומם, כטעם (בראשית ד') "לא תוסף תת כוחה לך, נע ונד תהיה בארץ". |
|
3) פסוק ז'
ד"ה ונתתי שלום בארץ: ביניכם |
|
מה קשה לו? | |
4) פסוק ח'
ד"ה ורדפו מכם חמישה מאה: והתימה כי מתי מעט מכם ירדפו מתי רב מהאויבים. וכבר הודעתיך בספר מאזנים, כי עשרה ומאה ואלף ורבבה שהיא עשרת אלפים – סך חשבון. ומנהג המרבה לומר: אחד לעשרה, כמו (שמואל ב' י"ח ג') "כי אתה כמונו עשרת אלפים". ופה הוסיף כי המאה ירדפום חמישה, וכפל מנהג המרבה וכל אחד מהמאה ירדוף מאה. ויש אומרים כי בעבור התחברות האחדים יוסיף המספר, וכן (דברים ל"ב ל'): "איכה ירדוף אחד אלף", ואין צורך. |
| ב. |
הסבר את המילים המסומנות בקו. |
| ג. |
מהי סברתם של היש אומרים? | |