פרשת שמות
שנת תשי"ח
בני ישראל במצרים
שמות פרק א, פסוקים א - יג
פסוק א'
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
רש"י:
ד"ה ואלה שמות בני ישראל: אף על פי שמנאן בחייהן בשמותם, חזר ומצאן במיתתן, להודיע חיבתן שנמשלו לכוכבים שמוציאן ומכניסן במספר ובשמותם שנאמר (ישעיה מ'): "המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא" (שמות רבה).
רמב"ן:
טעם ואלה שמות: כי הכתוב ירצה למנות עניין הגלות מעת רדתם למצרים, כי אז גלו בראש גולים – כאשר פירשתי – ולפיכך יחזור אל תחילת העניין שהוא מפסוק (בראשית מ"ו ז'): "וכל זרעו הביא אתו מצרימה". ואותו הפסוק בעצמו הוא שהחזיר בכאן, כי אף על פי שהם שני סיפורים, הסיפור מחובר בדברים באים זה אחר זה. וכאשר הזכיר בני יעקב, קיצר בבני בניו וכל זרעו והחזיר הכלל כאשר אמר שם (בראשית מ"ו כ"ז): "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", וכעניין הזה בספר דברי הימים וספר עזרא, שהשלים דברי הימים: "ובשנת אחת לכורש מלך פרס... העיר ה' את רוח כורש... כה אמר כורש מלך פרס..." ואותם שני הפסוקים בלשונם החזיר בראש ספר עזרא לחבר הסיפור. אלא שהיו שני ספרים, השלים הראשון במה שהיה קודם בניין הבית והספר השני מעת הבניין.
וכן הדבר בשני הספרים האלה: בראשית ואלה שמות... ורש"י כתב: "אף על פי שמנאן בחייהם: חזר ומנאן אחר מיתתן בשמותם להודיע חיבתן..." ואלו דברי אגדה, והם דברים של אמת בעניין החיבוב שהקדוש ברוך הוא מחבבן וכופל שמותם תדיר, אבל קישור הפסוקים וחבורם בוא"ו הוא כמו שפירשתי.
רשב"ם:
ד"ה ואלה שמות: מפני שרוצה לפרש ולומר "ובני ישראל פרו וישרצו", הוצרך לכפול ולומר בבואם למצרים לא היו אלא שבעים, ואחר מות הדור ההוא – פרו וישרצו.
| 1. |
האם רצו שלושה המפרשים ליישב קושי אחד או קשיים שונים? אלו הם? |
| 2. |
מה ההבדל העקרוני בין תשובת רש"י לבין תשובת הרמב"ן? |
| 3. |
במה דומים פירושי הרמב"ן והרשב"ם זה לזה, ומה ההבדל ביניהם? |
| 4. |
השווה את דברי רש"י, כאן לדבריו בבראשית כ"ח י':
ד"ה ויצא יעקב: על ידי שבשביל שרעות בנות כנען בעיני יצחק אביו, הלך עשו אל ישמעאל, הפסיק העניין בפרשתו של יעקב, וכתיב "וירא עשו כי בירך" וגו', ומשגמר חזר לענין הראשון
מהו הקושי המשותף שרצה ליישב בשני המקומות?
האם יישב אותם באותה שיטה? |
| 5. |
במה דומים שני המקומות בדברי הימים ב' ובספר עזרא למקומנו, ובמה אינם דומים לענייננו? |
| 6. |
מהו יחסו של הרמב"ן למדרש חז"ל המובא ברש"י? |
| 7. |
איזה קושי נוסף על הקושי שאותו מיישב רש"י מיישב הרמב"ן דרך אגב בדבריו? |
1) פסוק ח'
ד"ה ויקם המלך חדש רב ושמואל: חד אמר: חדש ממש, וחד אמר: שנתחדשו גזרותיו. |
| א. |
מה ראה חד מנהון להוציא המילה "חדש" ממשמעה? |
| ב. |
השווה לדבריו כאן את דבריו ב' כ"ג:
ד"ה וימת מלך מצרים: נצטרע והיה שוחט תינוקות ישראל ורוחץ בדמם.
מה הקושי המשותף לשני הפסוקים? | |
2) פסוק ח'
ד"ה אשר לא ידע: עשה עצמו כאילו לא ידע. |
| ב. |
האם דברים אלה נאמרו אליבא דמי שאמר "שנתחדשו גזרותיו" או אליבא דשניהם? | |
3) פסוק ח'
ד"ה ועלה מן הארץ: על כרחנו, ורבותינו דרשו: כאדם שמקלל עצמו ותולה קללתו באחרים, והרי הוא כאילו כתב: ועלינו מן הארץ, והם ירשוה. |
| ב. |
הסבר את המושג "אדם תולה קללתו באחרים", ותן דוגמאות מן התנ"ך או מלשון חכמים לדרך ביטוי זו! |
| ג. |
למה לא הסתפק רש"י בפירושו הראשון, שהוא פשוטו של מקרא, והוסיף עליו עוד את דרושו? | |
4) פסוק י"ב
ד"ה וכאשר יענו אותו: ככל מה שהם נותנים לב לענות, כן לב הקדוש ברוך הוא להרבות ולהפריץ, שנאמר: "כן ירבה וכן יפרץ" כך רבה, וכך פרץ. זהו פשוטו, ומדרשו: רוח הקודש אומרת כן: אתם אומרים "פן ירבה" ואני אומר "כן ירבה".
(כן הגירסא הנכונה לפי הוצאת רש"י לר' אברהם ברלינר "זכור לאברהם".) |
| א. |
מה ראה רש"י צורך להכניס כנושא לפסוקנו את הקדוש ברוך הוא, אשר אינו נרמז כלל בפסוק? |
| ב. |
למה מדבר רש"י על כך שהמצרים נותנים לב לענות, והלא בפסוק נאמר שהם מענים ממש, לא נותנים לב לענות? |
| ג. |
מדוע לא הסתפק רש"י בפירושו הראשון לפשוטו והוסיף עליו עוד מדרש חז"ל? | |
5) פסוק י"ב
ד"ה ויקוצו פני בני ישראל: קצו בחייהם, ורבותינו דרשו: כקוצים היו בעיניהם. |
| ב. |
מדוע לא הסתפק רש"י כאן בפירושו הראשון וראה צורך להוסיף עליו עוד את דרש רבותינו? | |
פסוק י'
"וְעָלָה מִן הָאָרֶץ"
ראב"ע:
אמר ר' מורינוס, כי טעם "ועלה מן הארץ" כמו "ועלינו" ודבר (פרעה) ככה, שלא יכשיל השטן פיהו. ולפי דעתי אין צורך.
רמב"ן:
וייתכן לפרש, שיאמר: כי תקראנה מלחמות, יהיה נוסף על שונאינו לשלול שלל ולבוז בז ויעלה לו מן הארץ הזאת אל ארץ כנען עם כל אשר לנו ולא נוכל אנחנו לנקום נקמתינו ממנו ולהילחם בו, והוא כלשון "אשר העלנו מארץ מצרים" אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון ומכל הארצות" (ירמיהו כ"ג) וכן "ושמו להם ראש אחד ועלו מן הארץ", (הושע ב' ב') שישימו עליהם ראש ועלו לארצם מן הארץ אשר גלו בה.
|
האם רצה פרעה מלך מצרים להשמיד את ישראל או לנצל את ישראל היושבים בארצו או להיפטר מישראל? |
פסוק י"ג
"ועלה מן הארץ"
שמות רבה א' י"ג:
כל זמן שישראל בירידה תחתונה הם עולים. ראה מה כתיב? "ועלה - מן הארץ". אמר דוד (תהילים מ"ד כ"ו) "כי שחה לעפר נפשנו, דבקה לארץ בטננו", אותה שעה – "קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך".
הדר זקנים:
כשהם יורדים עד עפר בסוף מדרגה התחתונה, מיד סופם לעלות, וזהו "ועלה - מן הארץ".
| 1. |
הסבר את הרעיון הכלול בדברי המדרש? |
| 2. |
הידוע לך רעיון זה ממקומות אחרים בתנ"ך או בדברי חכמים? |
| 3. |
במה סוטה המדרש כאן מפשוטו של הכתוב? |
פסוק י"ג
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ"
ראב"ע:
רעות רבות חידש עליהם: בראשונה לעשות מלאכתו. וכאשר ראה שלא חיסר רבותם, נתן רשות למצרים ולשריהם להעבידם יותר מחוק העבדים – וזהו "בפרך". והוא כדברי המתרגם ארמית ("ואפלהו מצראי ית בני ישראל בקשיו) ולומר בפיוט "פרוכים" אינו נכון כלל.
וכאשר ראה שלא יועיל זה, אז קרא למיילדות שהן שׂרות על כל המיילדות, וציוה להרוג כל הזכרים הילודים.
| 1. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
| 2. |
מדוע מתקיף הוא את הפייטן המשתמש במילה "פרוכים" במובן של משועבדים? |
| 3. |
לשם מה הכניס לדבריו את עניין המיילדות, אשר עדיין לא סיפרו הכתוב עד הנה, ולמה אמר על המיילדות שהן "שׂרות על כל המיילדות"? |
------------------------------------------------------------------------------------
מאורה לשבת חנוכה לפיטן ר' יוסף בר' שלמה ונאמר שם "ואום (= אומה) פרוכים יהיו ברוכים".