צוואת יעקב
בראשית פרק נ, פסוקים טו - כ
עיינו גם גיליון ויחי תשט"ז!
א. | מדברי המדרש |
"וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם"
בראשית רבה ק פסקה ח:
ר' לוי אמר: שלא זימנם לסעודה. אמר ר' תנחומא: הוא לא נתכוון אלא לשם שמים. אמר: לשעבר אבא מושיב לי למעלה מיהודה שהוא מלך ומעלה מראובן שהוא בכור, ועכשיו אינו בדין שאשב למעלה מהם". והם לא אמרו כן, אלא: "לו ישטמנו יוסף".
משנת ר' אליעזר פרק ז' (הוא מדרש אגור) על פי כשר: תורה שלמה, ויחי סעיף ג' אמר ר' שמעון:
בתורה בנביאים ובכתובים מצינו שאדם צריך לצאת ידי הבריות, כדרך שהוא יוצא ידי המקום:
מן התורה מנין? שנאמר (במדבר ל"ג) "והייתם נקיים מה' ומישראל"...
וכן הוא אומר: "ויראו אחי יוסף כי מת אביהם", מה ראו? אמר ר' יצחק: ראו את יוסף כשחזר מלקבור אביו, הלך והציץ בתוך הבור, והוא לא נתכוין אלא לשם שמים. אמר: "כמה נפלאות עשה לי הקדוש ברוך הוא, שהצילני מן הבור הזה!" והם לא ידעו מה היה ואמרו "לו ישטמנו".
1. |
מה הקושי בפסוקי פרקנו שבאו שני המדרשים ליישב? |
2. |
בשני כיוונים שונים מיישבים המדרשים את הקושי. מה הם? |
3. |
לדעת שני המדרשים, לא הבינו האחים את התנהגות יוסף ופרשוה בכיוון המנוגד לכוונות יוסף. מה גרם לאי הבנה זו? |
4. |
כיצד מפרשים שני המדרשים האלה את הפועל "ויראו"? |
5. |
המדרש השני מותח ביקורת על יוסף. מהי ביקורתו? |
פסוק י"ט
"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱ-לֹהִים אָנִי"
תנחומא בובר ויצא יט:
אמרה רחל ליעקב (בראשית ל' א-ג): "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי", ויחר אף יעקב ברחל ויאמר: "התחת אלוהים אנכי".
ורוח הקודש אומרת (איוב טו' ב'): "החכם יענה דעת רוח" – אמר יעקב לרחל: וכי אנטי-קיסר (=משנה לקיסר) של הקב"ה אני?!" אמר לו הקב"ה: חייך, בלשון שאמרת. "התחת אלוהים אני" בו בלשון בנה עומד ואומר לבניך: "התחת אלוהים אני".
6. |
מה הרעיון הכלול בדברי מדרש זה? |
7. |
כיצד מפרש המדרש את איוב ט"ו ב'? |
(ועיין גיליון ויצא תשי"ד ב).
פסוק כ'
"וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה"
לקח טוב:
מכאן שהתוכחה נאה, שמתוך התוכחה באה האהבה, וכן הוא אומר (משלי כ"ז ה') "טובה תוכחת מגולה מאהבה מסותרת".
8. |
מה הקושי בפסוקנו שאותו בא המדרש ליישב? |