השווה את ירידתם הראשונה של האחים מצרימה לירידתם השנייה:
| 1. |
שליחת יעקב את בניו בראשונה |
שליחת יעקב את בניו בשנייה |
פרק מ"ב פסוק ב'
"רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם" |
פרק מ"ג פסוק ב'
"שֻׁבוּ שִׁבְרוּ לָנוּ מְעַט אֹכֶל" |
מה סיבת תוספת המילה "מעט" בפעם השנייה? |
| 2. |
הירידה הראשונה |
הירידה השנייה |
פרק מ"ב פסוק ג'
"וַיֵּרְדוּ אֲחֵי יוֹסֵף עֲשָׂרָה לִשְׁבֹּר בָּר מִמִּצְרָיִם" |
פרק מ"ג פסוק ט"ו
"וַיִּקְחוּ הָאֲנָשִׁים אֶת הַמִּנְחָה הַזֹּאת וּמִשְׁנֶה כֶּסֶף לָקְחוּ בְיָדָם וְאֶת בִּנְיָמִן וַיָּקֻמוּ וַיֵּרְדוּ מִצְרַיִם" |
| א. |
למה נאמר מספר האחים בפעם הראשונה, ולא נאמר בשנייה? |
| ב. |
למה נתווספה מילת "ויקומו" בפעם השנייה? | |
| 3. |
פקודת יוסף בפעם הראשונה |
פקודת יוסף בפעם השנייה |
פרק מ"ב פסוק כ"ה
"וַיְצַו יוֹסֵף וַיְמַלְאוּ אֶת כְּלֵיהֶם בָּר וּלְהָשִׁיב כַּסְפֵּיהֶם אִישׁ אֶל שַׂקּוֹ וְלָתֵת לָהֶם צֵדָה לַדָּרֶךְ" |
פרק מ"ד פסוק א'-ב'
"וַיְצַו אֶת אֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ לֵאמֹר מַלֵּא אֶת אַמְתְּחֹת הָאֲנָשִׁים אֹכֶל כַּאֲשֶׁר יוּכְלוּן שְׂאֵת וְשִׂים כֶּסֶף אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ וְאֶת גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים בְּפִי אַמְתַּחַת הַקָּטֹן וְאֵת כֶּסֶף שִׁבְרוֹ" |
א. |
למה נאמרה הפקודה רק בפעם השנייה בדיבור ישיר ולא בראשונה? |
ב. |
האם נאמרה הפקודה גם בפעם הראשונה לאיש מיוחד, לנאמן בית, או רק בשנייה? |
ג. |
הספורנו, אומר באשר להחזרת הכסף השנייה, מ"ד א':
ד"ה ושימו כסף איש בפי אמתחתו: בידיעתם, שתאמר להם שחפצתי לשלם להם טובה תמורת הצער שציערתים.
הסבר מניין לספורנו הבדל זה בין שימת הכסף בפעם הראשונה לבין שימת הכסף בפעם השנייה, היכן מצא בכתוב סעד לדבריו? | |
| 4. |
סיפור האחים לאביהם בראשונה |
סיפור האחים לאביהם בשנית |
פרק מ"ב פסוק ל"ב
"שְׁנֵים עָשָׂר אֲנַחְנוּ אַחִים בְּנֵי אָבִינוּ הָאֶחָד אֵינֶנּוּ וְהַקָּטֹן הַיּוֹם אֶת אָבִינוּ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן"
פרק מ"ב פסוק ל"ד
"וְהָבִיאוּ אֶת אֲחִיכֶם הַקָּטֹן אֵלַי וְאֵדְעָה כִּי לֹא מְרַגְּלִים אַתֶּם כִּי כֵנִים אַתֶּם אֶת אֲחִיכֶם אֶתֵּן לָכֶם וְאֶת הָאָרֶץ תִּסְחָרוּ" |
פרק מ"ג פסוק ז'
"שָׁאוֹל שָׁאַל הָאִישׁ לָנוּ וּלְמוֹלַדְתֵּנוּ לֵאמֹר הַעוֹד אֲבִיכֶם חַי הֲיֵשׁ לָכֶם אָח וַנַּגֶּד לוֹ עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"
פרק מ"ג פסוק ג'
"הָעֵד הֵעִד בָּנוּ הָאִישׁ לֵאמֹר לֹא תִרְאוּ פָנַי בִּלְתִּי אֲחִיכֶם אִתְּכֶם" |
א. |
הסבר את סיבת השינויים בין שני הסיפורים. |
ב. |
ההיו דברי האחים במ"ג ז' אמת או שקר? | |
שלוש פעמים נזכרים האחים בחטאם:
פרק מ'ב פסוק כ"א
"וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת"
פרק מ'ב פסוק כ"ח
"מַה זֹּאת עָשָׂה אֱ-לֹהִים לָנוּ"
פרק מ'ד פסוק ט"ז
"מַה נֹּאמַר לַאדֹנִי מַה נְּדַבֵּר וּמַה נִּצְטַדָּק הָאֱ-לֹהִים מָצָא אֶת עֲוֹן עֲבָדֶיךָ הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ"
|
מה ההבדל בין שלוש הכרות אלה באשמה, היש לראות כאן הדרגה? |