נתינת לאה ורחל ליעקב
בראשית פרק כט, פסוקים יב - כז
עיין גם גיליון ויצא תש"ח.
א. | "ותרץ ותגד לאביה" |
"וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ"
רש"י:
לפי שאמהּ מתה, לא היה לה להגיד אלא לו.
לשון רש"י "אמה מתה" וכך בבראשית רבה. ולפי פשוטו לבַשרו ביאת קרובו ושיצא אליו ויכבדהו, כי אמהּ - מה לה ומה תעשה לו: אבל רבקה הראתה את אמה התכשיטין אשר נתנו לה, כמנהג הנערות.
1. |
התנהגותה של מי משתי הבנות זקוקה להסבר ולהנמקה מיוחדת – לדעת המפרשים הנ"ל – התנהגותה של רבקה או של רחל? |
2. |
איזה קושי בפרקנו מתבאר על ידי פירושו של רש"י נוסף על הקושי העיקרי שעליו הוא עומד? |
3. |
התוכל להביא ראיה מדברי חז"ל לנכונות דעתו של הרמב"ן, כי "אמה מה לה ומה תעשה לו"? |
ב. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק י"ג ד"ה וירץ לקראתו: כסבור ממון טעון שהרי עבד הבית בא לכאן בעשרה גמלים טעונים. ד"ה ויחבק: כשלא ראה עמו כלום אמר: שמא זהובים הביא, והנם בחיקו. ד"ה ונשק לו: אמר שמא מרגליות הביא, והם בפיו. |
| ||||||
2) פסוק י"ד ד"ה אך עצמי ובשרי אתה: מעתה אין לי לאספך הביתה, הואיל ואין בידך כלום אלא מפני קורבה אטפל בך חודש ימים – וכן עשה, ואף זו לא לחינם, שהיה רועה צאנו. |
| ||||||
3) פסוק ט"ו ד"ה הכי אחי אתה: לשון תימה, וכי בשביל שאחי אתה תעבדני חינם? |
| ||||||
4) פסוק ט"ו ד"ה ועבדתני: כמו ותעבדני וכן כל תיבה שהיא לשון עבר, הוסיף ו"ו בראשה והיא הופכת התיבה להבא. |
|
ג. | "אך עצמי ובשרי אתה" |
"אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה"
אך עצמי ובשרי אתה, ויפה כיוונת לבוא אלי.
אך עצמי ובשרי אתה: אף על פי שתוכל להתפרנס בלעדי במלאכת המרעה או בזולתה, מכל מקום אתה עצמי ובשרי - ראוי שתשב בביתי.
שסיפר לו יעקב איך שרימה את עשו, אמר לו: אך עצמי ובשרי אתה - רמאי כמוני, על כן ראוי לקרבך אלי, כי כמוני כמוך.
1. |
מה קשה לכולם בפסוק זה? |
2. |
מהי חולשת רשב"ם מבחינה לשונית? |
3. |
מה הם שני הפירושים למילה "אך" הניתנים בפירושים דלעיל? |
ד. | "הכי אחי אתה" |
לא סיפר הכתוב שהיה יעקב עובד אותו. וייתכן כי מעת שאמר "וישק את צאן לבן אחי אמו", לא יצא הצאן מידו, כי בראותו את רחל כי רועה היא, חמל עליה, שלא תשוב לרעות צאן עוד, והיה הוא רועה אותן באהבתו אותה. ואפשר עוד לומר, כי לבן דיבר בערמה, אמר לו מתחילה כי עצמו ובשרו הוא ויחמול עליו כאשר יחמול האדם על עצמו ועל בשרו, וכאשר ראה שהיה יעקב מתעכב שם, מתפרנס מאשר ללבן, אמר לו: "הכי אחי אתה ותעבדני חינם", כי ידעתי כי מעתה תעבוד אותי, כי איש מוסר אתה ולא תתפרנס משל אחרים, וגם אני איני רוצה שתהיה העבודה שתעבדני בחינם בלא משכורת שלמה, והגידה לי מה תבקש אתה במשכורתך ואתן. אז הכיר יעקב דעתו, אמר לו שיעבוד שבע שנים ברחל, והעבודה מן הסתם היא מרעה הצאן, כי לה היו צריכים ובה היו מדברים.
1. |
מה קשה לרמב"ן? |
2. |
מה ההבדל בין שני פירושיו? |
3. |
מהי "הערמה" שדיבר בה לבן, לפי פירושו השני של הרמב"ן? |
ה. | "...ועבדתני חינם..." |
"הֲכִי אָחִי אַתָּה וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם הַגִּידָה לִּי מַה מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ"
פועל העובד ולא התנה מתחילה כמה יהיה שכרו - ישלמו לו שכר פעולתו כפי מנהג המדינה, לשלם לשכיר בשכרו. אבל אם העובד את אחיו - אין על זה קצב ומנהג, ותוכל אחר-כך לתבוע שכר שאין לו קצבה, וזה נאמר: הכי בעבור שאחי אתה תעבדני חינם?! בוודאי תבקש אחר-כך שכר הרבה שאין לו שיעור, לכן הגידה לי תיכף מה משכורתך, שלא יהיה בינינו אחר-כך טענות ודין ודברים?
1. |
במה הוא סוטה מן הפירוש הרגיל לפסוק זה, בפירושו לשאלה הריטורית בדברי לבן, כגון הפירוש שהובא לעיל בדברי הרמב"ן? |
2. |
מה הקושי שרצה ליישב על ידיי פירושו זה? |
3. |
מה היסוד הלשוני בפסוקנו שעליו מיוסד פירושו? |
ו. | "הלקח" |
"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי?"
מדרש תנחומא ישן ויצא י"א:
כל הלילה הייתה עושה עצמה כרחל, כיוון שעמד בבוקר "והנה היא לאה", אמר לה: "בת הרמאי! למה רימית אותי?! אמרה לו: "ואתה למה רימית אביך!? כשאמר לך (בראשית כ"ז) "האתה זה בני עשו?" אמרת לו "אנכי עשו בכורך", ואתה אומר: "למה רמיתני"?? ואביך לא אמר עליך "בא אחיך במרמה?"
הסבר מהו הרעיון הכללי ("הלקח") המבוטא במדרש זה? (ועיין גיליון תולדות תש"ט שאלה ד). |
ז. | "ונתנה לך גם את זאת" |
"וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת"
רש"י:
ונתנה לשון רבים כמו "ונשרפה" ו"נבלה" (בראשית י"א): אף זה לשון "ונתן".
רמב"ן, (אחרי הביאו דברי רש"י דלעיל):
ולא אמר (רש"י) למה יתפוס היחיד לשון הרבים, ואולי יחשוב שהוא דרך הנכבדים בלשון הקודש... ור' אברהם אמר בכאן שהוא נפעל, והוא השיבו לעתיד ופירוש "ותנתן לך".
והנכון בעיני כי דברי לבן בערמה אמר ליעקב: לא ייעשה כן במקומנו כי לא יניחוני אנשי המקום לעשות כן, כי נבלה היא אצלם, אבל תמלא שבועה זאת וניתֵּן לך אני וכל אנשי המקום גם את זאת, שכולנו נסכים בדבר, ונעשה לך כבוד ומשתה כאשר עשינו בראשונה.
רד"ק:
וייתכן כי המילה "ונתנה" מבנין נפעל לנקיבה או תהייה מבנין הקל והנו"ן למדבר בדרך התפארת כמו "משכני אחריך נרוצה" (שיר השירים א') והדומים להם.
ותינתן לך גם את זאת מיד בעבודה אשר תעבוד עמדי אחרי נישואי רחל.
1. |
בשתי דרכים מתפרשת כאן המילה "ונתנה" אלו הן? |
2. |
היש לסתור את פירוש הראב"ע והרשב"ם מתוך שנאמר בפסוק "ונתנה לך גם את זאת?" |
3. |
כיצד מנמק הרמב"ן את פירושו? הבא פסוקים מפרקנו, שעליהם יוכל הרמב"ן להסתמך. |
4. |
השווה לפסוקנו שמואל א' ט"ו פסוק ט"ז ופסוקים ט"ו-כ"ג במה דומה התנהגות שאול להתנהגות לבן כאן? |