פרשת דברים
שנת תשי"ז
דברי משה שלא יוכל לשאת טרחם
דברים פרק א, פסוקים ט - יא
| 1. |
לדעת ר' דוד הופמן בפירושו לדברים (Das Buch Deuteronomium, עמודים 3, 14) נאמר תוכנו העיקרי של פרק א' בפסוקים ו'-ח' ובפסוקים י"ט – פרק ב', א. הפסוקים ט'-י"ח (שבהם עוסק גיליוננו) אינם אלא מאמר מוסגר. הסבר, מדוע יש לראות את פרשתנו כמאמר מוסגר, ומה הקשר בין עניינו של מאמר מוסגר זה לבין עניינו של כל הפרק. |
| 2. |
הסבר, מה מקום הברכה שמברך משה את ישראל (פסוק י"א) בין הפסוקים האלה, בין דברי משה שלא יוכל לשאת טרחם (פסוק ט' ופסוק י"א)? |
------------------------------------------------------------------------------------
הערה: שאלה 1 נשאלה גם בשנת תשי"ב ולא נמצאו לה פותרים. נסו הפעם לפתרה!
1) פסוק ט'
ד"ה ואומר אליכם בעת ההיא לאמור: מהו "לאמור"? אמר להם משה: לא מעצמי אני אומר לכם אלא מפי הגבורה. |
| א. |
מה ראה רש"י לפרש מילה רגילה זו "לאמור"? והלוא כמה וכמה פעמים הוזכרה בתורה ולא פירשה. (ועיין גיליון פנחס תשי"א ב). |
| ב. |
ומקשין מפרשים: מניין לו שמפי הקדוש ברוך הוא אמר, והלוא לא אמר כן אלא בעצת יתרו?
נסה ליישב קושייתם. | |
2) פסוק י"ב
ד"ה איכה אשא לבדי: אם אומר לקבל שכר – לא אוכל. זוהי שאמרתי לכם: לא מעצמי אני אומר לכם אלא מפי הקדוש ברוך הוא. |
| ב. |
באיזה "שכר" מדובר כאן? |
| ג. |
האם משתמש רש"י ב"אוכל" כאן כדרך שפירש "אוכל" בפסוק ט'? | |
3) פסוק י"ג
ד"ה ואשימם: חסר יו"ד, לימד שאשמותיהם של ישראל תלויות בראשי דייניהם, שהיה להם למחות ולכוון לדרך הישרה. |
רווה"ה,(ר' וולף היידנהיים) הבנת המקרא:
דע, כי המאמר הזה יסודו במדרש רבה ושם נאמר: "ואשימם" כתיב, שאשמותיהם של ישראל... ולא גרס חסר יו"ד, וגירסא זו נכונה... ומצאתי במקרא כתב יד אשר לי בפירוש רש"י, שגרס חסר א'. ויש לכרות לה (=לגירסא זו) ברית, כי אמרה כדין וכהלכה.
| ב. |
כיצד יתפרשו דברי רש"י על פי כל אחת משתי הגירסאות הנ"ל? | |
4) פסוק י"ד
ד"ה ותענו אותי: חלטתם את הדבר להנאתכם. היה לכם להשיב: רבנו משה, ממי נאה ללמוד – ממך או מתלמידיך? לא ממך, שנצטערת עליה? אלא ידעתי מחשבותיכם: הייתם אומרים: עכשיו יתמנו עלינו דיינין הרבה. אם אין מכירנו – אנו מביאין לו דורון והוא נושא לנו פנים? |
| א. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
| ב. |
הסבר את הביטויים המסומנים בקו. |
| ג. |
מה הם תפקידי השופט לפי דברי רש"י אלה, ומהיכן בתורה מצא רש"י ראיה לדעתו זו? |
|
5) פסוק ט"ז
ד"ה בעת ההיא: משעה שמיניתים אמרתי אליהם: אין עכשיו כלשעבר: לשעבר הייתם ברשות עצמכם, עכשו הרי אתם משועבדים לציבור. |
| א. |
מה הרעיון בדברי רש"י אלה? |
| ב. |
מה קשה לו בפסוק זה, שהצריכו לומר מה שאמר? | |
6) פסוק ט"ז
ד"ה ובין גרו: זה בעל דינו שאוגר עליו דברים. דבר אחר: ובין גרו - אף על עסקי דירה, בין חלוקת אחים, אפילו בין תנור וכיריים. |
| ב. |
למה לא הסתפק בפירוש אחד בלבד והביא גם שני לו - מה חולשת כל אחד? |
|
7) פסוק ט"ז
ד"ה כקטון כגדול תשמעון: שיהא חביב עליך דין של פרוטה כדין של מאה. שאם קדם ובא לפניך לא תסלקנו לאחרון. דבר אחר: כקטון כגדול תשמעון כתרגומו: שלא תאמר: זה עני הוא, וחברו עשיר, ומצוה לפרנסו, אזכה את העני ונמצא מתפרנס בנקיות. דבר אחר: שלא תאמר: האיך אני פוגם בכבודו של עשיר זה בשביל דינר? אזכנו עכשיו, וכשיוצא לחוץ אומר לו: תן לו שאתה חייב לו.
|
| א. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
| ב. |
מה פירוש "תסלקנו לאחור"? |
| ג. |
למה לא הסתפק בפירושו הראשון? |
| ד. |
מה פירוש המילים "מתפרנס בנקיות?" |
| ה. |
מה המשותף לפירושו השני והשלישי? |
| ו. |
לדעת רוב מפרשי רש"י, אין לגרוס אחרי "מתפרנס בנקיות" דבר אחר, כי אין אלה שני פירושים כי אם אחד. מה רמז מצינו לכך בלשון הכתוב? | |
פסוק י"ז
"לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט"
מנחה בלולה:
אזהרה לדיין, שלא יאמר על אדם: הכרת פניו ענתה בו בזה שהוא רמאי, שהוריקו פניו ורצה לומר: אל תחשבו שאתם מכירים פני בעלי הדין במשפט!
| 1. |
במה הוא סוטה מן הפירוש הרגיל? |
| 2. |
מה אילצו להתרחק מן הפירוש הרגיל? |