פרשת וירא
שנת תשי"ח
התגלות ה' לאברהם
בראשית פרק יח, פסוקים יד - כא
פסוקים אלה (י"ז–כ"א) עומדים בין שני חלקי הפרק. בין: א–ט"ו - ביקור המלאכים אצל אברהם, ובין כ"ג–ל"ג - תפילת אברהם בעד סדום.
שים לב:
פסוק י'
"וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ"
פסוק י"ד
"וּלְשָׂרָה בֵן"
פסוק י"ט
"כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט"
פסוק כ"ה
"הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?"
| 1. |
הסבר מהו הקשר הפנימי בין פסוקינו למה שלפניהם ובין פסוקינו למה שאחריהם? |
| 2. |
בפסוקינו מדבר ה' אל אברהם בפעם השישית.
השווה: פרק י"ב א-ג; ז; פרק י"ג י"ד, ט"ו, י"ז.
הסבר במה שונה התגלות זו במהותה מכל הקודמות. |
פסוק כ'
"זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה"
רד"ק:
ופירוש "זעקת" שהיו זועקים העשוקים, בין מהם בין מארצות אחרות שבאים או עוברים שם, זועקים חמס מרוב העושק.
אף על פי שהיו עושים תועבות אחרות, לא נחתם גזר דינם אלא על החמס, כי לא יסבול האל החמס לאורך זמן, כי הוא הפסד יישוב העולם, כמו שראינו גם כן באנשי דור המבול.
| 1. |
מהו הקושי הדקדוקי שרצה רד"ק ליישב בדבריו הראשונים?
ועיין גיליון וירא תשי"ב (2). |
| 2. |
מהי הראייה לכך, שלא נחתם גזר דינם של סדום ועמורה אלא על החמס (=הגזל), והלוא בפרק י"ט רואים אנו אותם חוטאים בתועבה אחרת ולא בגזל עניים? |
| 3. |
מניין לו שלא נחתם גזר דינם של דור המבול אלא על הגזל? |
פסוק כ"א
"אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ"
רש"י:
לימד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה, הכל כמו שפירשתי בפרשת הפלגה.
דבר אחר: ארדה נא לסוף מעשיהם.
והשווה:
פרק י"א ה':
ד"ה וירד ה' לראות: לא הוצרך לכך, אלא בא ללמד לדיינים שלא ירשיעו הנידון עד שיראו ויבינו.
| 1. |
מה קשה לו בשני המקומות? |
| 2. |
הסבר למה שינה רש"י לשונו במקומנו מן הלשון שאמר בי"א ה' ד"ה וירד... (שים לב שבפרשת נח הוסיף למילת "יראו" גם "ויבינו", ולא עשה כן במקומנו!) |
| 3. |
מה ההבדל בין שני פירושי רש"י למקומנו? |
| 4. |
האם בפירוש הראשון מפרש הוא את הירידה או את הראיה? |
| 5. |
ומקשה הרא"ם, על פירושו השני למקומנו:
מאחר שפירוש בדבר אחר שהירידה היא שכלית "לרדת לסוף מעשיהם", למה לא פירש גם שהראייה היא שכלית כמו (קהלת) "ולבי ראה הרבה חכמה"?
ענה! |
| 6. |
למה הסתפק רש"י בפירושו לנח בפירוש אחד, ולא הביא גם את הדבר אחר שם, כפי שהביאו אצלנו? |
פסוק כ"א
"אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם לֹא אֵדָעָה"
רש"י:
ד"ה הבאה אלי עשו: וכן עומדין במרדם - "כלה" אני עושה בהם, "ואם לא" יעמדו במרדם, "אדעה" מה אעשה להיפרע מהם בייסורים, ולא אכלה אותן. כיוצא בו מצינו במקום אחר (שמות ל"ג ה') "ועתה הורד עדיך מעליך ואדעה מה אעשה לך", ולפיכך יש הפסק נקודת פסיק בין "עשו" ל"כלה" כדי להפריד תיבה מחברתה.
| 1. |
כמה קשיים בפסוקנו רצה רש"י ליישב, ואלו הם? |
| 2. |
גור אריה, מקשה:
לשם מה מוסיף רש"י על מלת "עשו" שבפסוק גם את "וכן עומדים במרדם" – מה תיקן על ידי כך?
ענה לקושייתו! |
| 3. |
במה מסייע הפסוק שמות ל"ג ה' להבנת פסוקנו? |
| 4. |
השווה לפסוקנו את שני הפסוקים הבאים:
שמות י"א א'
"כְּשַׁלְּחוֹ כָּלָה גָּרֵשׁ יְגָרֵשׁ אֶתְכֶם"
ירמיהו מ"ו כ"ח
"כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדַּחְתִּיךָ שָּׁמָּה"
האם דומה השימוש במילה "כלה" במקומנו לאחד משני לשונות "כלה" בפסוקים הנ"ל, או האם הוראתה ותפקידה התחבירי של "כלה" במקומנו אחר הוא? |
פסוק כ"א
"הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה"
ראב"ע:
ד"ה הכצעקתה הבאה אלי: יש אומרים אם כן עשו - אעשה בהם כלה.
ד"ה ואם לא אדעה: ארחם אותם, וכן יפרשו (שמות ב' כ"ה) "וידע אלוקים". ועל דעתי אדע אם עשו כולם כרעה הזאת.
| 1. |
העתק את פסוקנו שלוש פעמים, וסמנוֹ בסימני פיסוק בהתאם לפירושו של רש"י, בהתאם לפירושו של ראב"ע ולפי "ועל דעתי". |
| 2. |
המפרשים המאוחרים מעירים שיש בפירושו של ראב"ע ("ועל דעתי") חולשה גדולה מאוד, בהתחשב עם תוכנם של הפסוקים הבאים אחרי פסוקנו. איזו היא? |
פסוק כ"א
"אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה"
עקדת יצחק:
עניין "הניסיון" נוהג עם כל, ובפרט כשהגיעה שעה להיגמר דינם, והיה כצדיק כרשע "עד האלוהים יבוא דבר שניהם", להביאו במצרף הניסיון בו תתמלא סאת הטוב לטובים ואיפת הרע לרעים, כמו שעשה לפרעה ולמצרים, וזולתם מהמורדים.
והניסיון אשר בכאן הוא מה שהסכימה חכמתו שירדו שם המלאכים האלה ועל ידי מעשיהם אשר יעשו עמהם יגמר רע רשעים, להמטיר עליהם פחים אש וגפרית, כי הכל גלוי וידוע לפניו. וזה שאמר "ארדה נא ואראה" כי ירידתם לשם היא ירידתו יתברך, ושם אראה הכצעקתם הבאה אלי עשו עם האנשים האלה, וגמר דינם לעשות עמהם כלה, ואם לא אדעה מה לעשות.
ואמר "עשו" לשון עבר על שעת גמר הניסיון, כמו (שמות ד') "ראה כל המופתים אשר שמתי בידך". והיה אומר כן, כי ידע כי המליץ הטוב למשמע אזניו יתעורר להמליץ בעדם תפשה כמו שעשה.
ספורנו:
ד"ה ואראה הכצעקתה: אראה זה בפועל, בהתגלות לבם, שיתקוממו על לוט המתנדב וידעו כל באי עולם, כי לא על חינם היה העונש הגדול.
ד"ה עשו כלה: עשו כלה, שאין ביניהם מוחה, כמו (שמות י"א א') "כלה גרש יגרש אתכם" שעניינו "כולכם", וגם זה נודע בשליחות המלאכים שנאמרו (י"ט ד') "כל העם מקצה" ואין מכלים.
| 1. |
מה המשותף בין שני הפירושים האלה, ובמה שניהם נבדלים מרש"י? |
| 2. |
מהו ההבדל בתפישת "ירידת ה'" בכללה ובפירוש מילת "כלה" בפרט? |
| 3. |
למה התכוון באמרו "כמו שעשה לפרעה ולמצרים"? |
| 4. |
במה עוזר פרק שמות ד' כ"א לפירושו של בעל העקדה? |
| 5. |
לשם מה הוסיף את דבריו האחרונים "והיה אומר כן, כי ידע" – מה רצה ליישב בזה? |