מקרא ביכורים
דברים פרק כו, פסוקים א - יא
א. | מילה מדריכה בפרשת הבאת ביכורים |
שים לב:
1) פסוק א':
"וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ..."
2) פסוק ב':
"וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ"
3) פסוק ג':
"...כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ"
4) פסוק ו':
"וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה"
5) פסוק ט':
"וַיְבִאֵנוּ,אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"
6) פסוק י':
"וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי..."
7) פסוק י"א:
"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה'..."
בובר, "בין עם לארצו" לפסוק ט':
הוא, האלוקים, הוא הנותן, גם כאן כמו במקומות רבים במקרא, מתבלט העיקר ע"י זה, שבפרק הכולל את המצוה ואת התפילה חוזר שבע פעמים הפעל "נתן". היינו, שלוש הפעמים הראשונות ושלוש הפעמים האחרונות מכוונות המילים למתנת אלוקים לישראל; ואילו בין אלה לאלה נמצא "נתן" מוזר, ודאי לא כדי להשלים את מספר השבע בלבד, אלא קודם כל כדי להמחיש ביותר את הרקע השלילי שמאחורי הנתינה האלוקית. המצרים הם ש"נתנו עלינו עבודה קשה".
מסוג זה היא ה"נתינה" ההסטורית של עולם הגויים לישראל, נתינת אלוקים משחררת אותו ממנה.
1.
מהו – לפי ריבוי זה של מלת "נתן" בפרשתנו – הטעם של מצות הבאת בכורים?
2.
מהו הטעם להזכרת שעבוד מצרים לפי הפירוש המקובל ומהו טעמה לפי דברי בובר?
3.
הידועים לך עוד מקומות בתורה בם חוזרת המילה העיקרית ("המילה המדריכה") שבע פעמים?
4.
מה היא המילה האחרת שגם היא חוזרת ונשנית פעמים רבות ב-י"א פסוקים אלה, ומה משמעותה של חזרה זו על אותה מילה?