מעשה תמר ויהודה
בראשית פרק לח
א. | הדמיון בין רות לתמר |
בנו יעקב, בפירושו לפרקנו (בפירושו לספר בראשית, בגרמנית):
מה שתמר מהרהרת בלבה את זה מבטאה רות במילים מפורשות: (א' ט"ז) "עמך עמי ואלוקיך אלוקי". ואולם התפקיד מתפצל שם לשתי מבצעות, התכנון לנעמי והביצוע לרות, ואילו כאן הכל בידיה של תמר.
1. |
הסבר במה הדמיון בין רות לתמר? |
2. |
מה ההוכחות בפרקנו שכאלה היו הרהוריה של תמר? |
ב. | מעשה תמר ומכירת יוסף |
מ"ד קאסוטו, "מעשה תמר ויהודה" (קובץ לזכרו של י.נ. שמחוני ז"ל "ציונים" הוצאת אשכול, ברלין תרפ"ט עמודים 93-100):
...מה שהביאני לידי דעה, שאין להפריד בין הפרשה שלנו (פרשת תמר ויהודה) ובין מה שקדם לה, הריהי ביחוד העובדה, כי בין מעשה תמר ויהודה ובין מכירת יוסף יש להכיר מעין קשר פנימי, המשתקף בהקבלת פרטים אחדים בשתי הפרשיות והמתגלה לעינינו בבירור מתוך הקבלת הניבים המורים על אותם הפרטים.
והוא מביא דברי חז"ל אחדים, כגון:
סוטה י' ע"ב:
אומר ר' חמא בר חנינא: ב"הכר" בישר לאביו, ב"הכר" בישרוהו, ב"הכר" בישר (ל"ז ל"ג): "הכר נא הכתנת בנך היא אם לא". ב"הכר" בישרוהו (ל"ח כ"ה) "הכר נא למי החתמת והפתילים והמטה האלה".
בראשית רבה פ"ד:
אמר ר' יוחנן: אמר הקב"ה ליהודה: אתה אמרת לאביך "הכר נא", חייך שתמר אומרת לך "הכר נא".
קשה לחשוב שהקבלה שכזאת תלויה רק במקרה: ודאי תלויה היא ברצונו של בעל הפרשה.
(עד כאן דברי מ"ד קאסוטו שם).
1. |
מצא עוד מקומות בפרקנו הרומזים למקומות בפרק ל"ז! |
2. |
מה ההבדל בניסוח הרעיון של "מידה כנגד מידה" בגמרא ובמדרש רבה? |
3. |
השוה את שני הפסוקים המקבילים: "וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת בְּנִי..." "וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר..." הסבר מה סיבת השוני בסגנון? |
ג. | מעשה תמר - מיקום הפרשה |
"וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו"
רש"י:
ד"ה ויהי בעת ההיא: למה נסמכה פרשה זו לכאן והפסיק בפרשתו של יוסף? ללמד שהורידוהו אחיו מגדולתו כשראו בצרת אביהם, אמרו: "אתה אמרת למכרו. אילו אמרת להשיבו, היינו שומעים לך!"
ד"ה ויהי בעת ההיא: אין זה העת כאשר נמכר יוסף, רק קודם המכרו. וכמוהו (דברים י' ז') "משם נסעו הגדגדה"; (דברים י' ח') "בעת ההיא הבדיל ה' את שבט לוי" ושבט הלוי נבחר בשנה השנית, ונסעו אל גדגד בשנת הארבעים, ובמקומו אפרשנו.
ולמה הזכיר הכתוב זאת הפרשה במקום הזה? והיה ראוי אחר (ל"ז ל"ו) "והמדינים מכרו אותו" פרשת (ל"ט א') "ויוסף הורד מצרימה" ?!
להפריש בין מעשה יוסף בדבר אשת אדוניו למעשה אחיו.
והוצרכתי לפירוש הזה, בעבור שאין מיום שנמכר יוסף עד יום רדת אבותינו למצרים רק כ"ב שנה, והנה נולד אונן שהוא שני לבני יהודה וגדל עד שהיה לו זרע... ועוד (פסוק י"ב) "וירבו הימים", גם הרתה תמר והולידה את פרץ והוא בא אל מצרים ויש לו שני בנים (עיין מ"ו י"ב).
וראוי שתדע, שזאת הפרשה לא היתה אחר מכירת יוסף אבל היו קצת דברי הסיפור בעת מכירת יוסף, ולזה אמר שזה היה "בעת ההיא", וזה אי אפשר שישלם זה הענין כולו אחר מכירת יוסף, כמו שביאר הראב"ע.
ואל יקשה בעיניך, איך היה יהודה נפרד מאחיו קודם מכירת יוסף והנה הוא היה עם אחיו במכירתו?! כי הוא היה הולך ושב, והנה היה לו לבדו צאן מלבד צאן אביו...
1. |
מה ההבדל בין רש"י לבין שני האחרים בהבנת פסוק א' של פרקנו? |
2. |
מה ההבדל בין רש"י לבין שני האחרים בפרשם את הקשר הפנימי שבין פסוק ל"ז לבין פסוק ל"ח? |
3. |
היש למצוא בספר בראשית פסוקים האומרים במפורש או ברמז, שהתחרטו האחים על מעשה המכירה? |
4. |
למי מן המפרשים הנ"ל יש להביא ראיה מן הפסוקים: "וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ וּפִיכֹל..." "וָאֹמַר אֲלֵכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר..." "וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרָבְעָם יָצָא" |
5. |
לקושיתו של רש"י מקשים כמה ממפרשיו: הלא את מדרשי "למה נסמכה" מביא רש"י כרגיל רק כאשר אין הפרשיות מובאות כסדרן (= בסדר כרונולוגי); אבל כאן, שלדעת רש"י סדורות הפרשיות כסדרן, שהרי מעשה יהדה אחרי מכירת יוסף היה, למה מקשה רש"י: למה נסמכה פרשה זו לכאן? ישב קושיתם זו! |
6. |
הרלב"ג יכול היה להביא סמך לפירושו משמואל א' י"ז. מהו הסמך? |
ד. | שאלות בטעמי המקרא |
"וַיֵּלְכוּ אֶחָיו לִרְעוֹת אֶת צֹאן אֲבִיהֶם בִּשְׁכֶם"
רש"י:
נקוד על "את" שלא הלכו אלא לרעות את עצמן (בראשית רבה).
רש"י, לפסוק י"ז:
ד"ה נסעו מזה: הסיעו עצמן מן האחוה.
אבות דר' נתן:
פ' ל"ד: נקוד על "את", ללמד, שלא לרעות את הצאן בלכו, אלא לאכול ולשתות ולהתפתות.
1. |
האם יש גם סיוע למדרשים אלה – מלבד הניקוד של המילה "את" – גם מצד הטעמים? |
2. |
והשווה שמואל ב' ג' ל"ה, אשר מבנהו התחבירי דומה לזה של פסוקנו, אך הוטעם בטעמים אחרים: "וַיָּבֹא כָל הָעָם לְהַבְרוֹת אֶת דָּוִד לֶחֶם בְּעוֹד הַיּוֹם..." |
ה. | שאלות בטעמי המקרא |
"וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים
וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת יוֹסֵף מִן הַבּוֹר..."
ברוב ההוצאות הוטעם "וימשכו" בפשטא, ואילו הרב ברכר, עורך הוצאת "יהואש" הטעים בקדמא.
והעיר הרב מ. ברויאר, בספרו "פיסוק טעמים שבמקרא" עמוד 154, הערה 2:
"הרי זה תיקון לגיטימי, שכן קל להסביר את הטעות: צורת הקדמא שוה לצורת הפשטא ואין ביניהן אלא מקומן..."
(אך בתנ"ך "ישראל" שבעריכת הרב ברויאר הוטעם בפשטא).
מה גרם לו להרב ברכר "לתקן" את הטעם? |
ו. | שאלות בטעמי המקרא |
"וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים"
"וַיְדַבֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים"
יש כאן מילים דומות אך בטעמים שונים, ומעירה המסורה: בבית האסורים נשבר בצאתו נזקף. הסבר את הערת המסורה! |