פרשת נח
שנת תשי"ז
ברכת ה' לנח לאחר המבול
בראשית פרק ט, פסוקים א - ז
השווה את הסדר, בו מובאים הברואים בברכה לאדם בפרשת בראשית, לסדר שבו הם מובאים בברכה שנאמרה לנח אחרי המבול:
לאדם (בראשית א' כ"ח): |
לנח (ט' ב'): |
"וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ" |
"וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם" |
|
התוכל להסביר את סיבת השינויים שבסדר, בו הובאו הנבראים כאן וכאן? |
------------------------------------------------------------------------------------
עצה טובה למתעניינים בשאלה זו:
עיינו מאיר וייס, על ארבעה מזמורי תהלים, בספר: "מעינות", כרך ה', הוצאת המחלקה לחינוך ותרבות תורניים של ההסתדרות הציונית, ירושלים תשט"ז, עמודים 100-99, שיש בו השוואה מדויקת בין הפסוקים בראשית א' כ"ו; א' כ"ח; ב' י"ט; ב' כ'; תהלים ח' ח' ופסוקנו.
פסוק ה'
"וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם"
רש"י:
ד"ה ומיד האדם: מיד ההורג במזיד ואין עדים.
ד"ה מיד איש אחיו: שהוא אוהב לו כאח והרגו שוגג – אני אדרוש, אם לא יגלה ויבקש על עוונו למחול, שאף השוגג צריך כפרה, ואם אין עדים לחייבו גלות, והוא אינו נכנע, הקדוש ברוך הוא דורש ממנו, כמו שדרשו רבותינו במסכת מכות "והאלוהים אינה לידו" – הקדוש ברוך הוא מזמנם לפונדק אחד וכו'.
ועיין שמות כ"א רש"י ד"ה האלוהים אנה לידו.
הכתב והקבלה:
ד"ה ומיד האדם: כפל לשון "אדם" ו"איש", גם חבר אליו מלת אחיו. נראה לי שיש שני אופני רציחה: אם לדעת הנרצח לנקום נקמתו ממנו; או לקחת ממונו וכדומה. אם לטובת הנרצח כשהוא משוקע בצער גדול ויבחר מות מחיים, כאבימלך שאמר לנער (שופטים ט'): "שלוף חרבך ומותתני". וכשאול לעמלק: "עמוד נא עלי ומותתני" (שמואל ב' א'); על שני אלה דיבר הכתוב: על ההורג לרעת הנרצח... ועל השני הנעשה לרצון הנרצח ולטובתו, אשר גם איש המעולה וגם כשהוא מאוהבי הנרצח ידמה כי מצוה הוא עושה להמיתו כדי להשקיטו מצער.
| 1. |
הסבר מה הוא הקושי בפסוקים אלה (ד'-ה'-ו') שאותם רצו שני הפרשנים ליישב. |
| 2. |
מה בין שני הפירושים האלה? |
| 3. |
התוכל ליישב קושי זה בדרך אחרת שלא כפי שני אלה?
ועיין בראשית א' כ"ז:
"וַיִּבְרָא אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱ-לֹהִים בָּרָא אֹתוֹ..."
ויקרא כ' ט':
"כִּי אִישׁ אִישׁ אֲשֶׁר יְקַלֵּל אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ מוֹת יוּמָת אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל"
ויקרא כ' י':
"וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ..." |
פסוק ה'
"וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ
וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם"
ראב"ע:
ד"ה ואך את דמכם: פירושו: התרתי לכם לשפוך דם כל חי, זולתי דמכם של נפשותיכם, שאתם אדם, לא התרתי, רק אדרשנו, כטעם (תהלים ט' ע') "כי דורש דמים אותם זכר", וזה הכלל.
ואחרי כן ביאר "מיד האדם", אם יהרגו רבים את יחיד, או יחיד את יחיד, אני אדרוש הדם, גם אדרשנו מיד כל חיה, שאצוה לאחרת שתהרגנה; והנה החיות מותרות לכם ולא אתם להן.
והמפרש "דמכם לנפשותיכם" – זה ההורג נפשו, הוא רחוק בעיני – והוסיף לבאר, או היא מצוה לבני נח, והוא הישר להרוג ההורג, וטעם "באדם" – בעדים, או לעיני הכל, או בעבור האדם שנשפך דמו, וכמוהו רבים.
| 1. |
הסבר את המקום הראשון המסומן בקו בדבריו, ותן דוגמה בתורה, הכתובה על פי אותו מבנה! |
| 2. |
הסבר את המקום השני המסומן בקו. מה הוא ההבדל שבין שני הפירושים המובאים בדבריו? ("או") |
| 3. |
מה הם שלושת הפירושים הניתנים בדבריו למילת "באדם" בפסוק ו', ואיזה מהם מסכים עם רש"י? |
פסוק ה'
"וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ"
רש"י:
ד"ה ואך את דמכם: אף על פי שהתרתי לכם נטילת נשמה בבמה, את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו.
ד"ה לנפשותיכם: אף החונק עצמו אף על פי שלא יצא ממנו דם.
| 1. |
מה הצריך את רש"י לפרש שהמדובר כאן באיבוד עצמו לדעת ולא ברצח? |
| 2. |
מה בינו לבין ראב"ע – שהובא בשאלה ג – ביישוב קושי זה? |
| 3. |
על פיי איזה משני הפירושים מתפרשת יותר תחילת הפסוק "ואך"? |
פסוק ו'
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱ-לֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם"
פרקי אבות משנה י"ד:
הוא (ר' עקיבא) היה אומר: חביב אדם שנברא בצלם; חיבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר: "בצלם אלוקים עשה את האדם".
מקשה המהרש"א:
למה לא הביא ראיה מהפסוקים הקודמים בתורה דקאמר (א' כ"ו) "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" וכתיב (א' כ"ז) "ויברא אלוקים את האדם בצלמו בצלם אלוקים ברא אותו", ונקט הפסוק הזה (ט' ו'), שהוא האחרון שבתורה?
פסוק ו'
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱ-לֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם"
רד"ק:
ד"ה באדם: על ידי הדינים.
ד"ה כי בצלם אלוקים: כי הוא נכבד מכל הנבראים השפלים, עד שהאל בראו בצלמו, בשכל שנתן בו, לפיכך יש לשאר הנבראים שייראו ממנו, וגם איש את אחיו שלא ישחית גופו וצלמו, כי אם יהרגהו -הנה השחית מעשה האל הנכבד שבכל השפלים, והוא עשה אותו בצלמו והוא השחיתו.
ואף בפחותים מן האדם לא היה רשות לאדם להשחיתם, עד שציוה האל לנח, וגם בצומח שהוא פחות מן החי היה צריך מצות האל להתירם לאדם ולחוה, כמו שאמר (פרק א') "הנה נתתי לכם את כל עשב". וכן ציוה האל לשפוך דם האדם לחטאו, כמו שציוה בתורת משה, וזה בראויים לעונש מיתה לפי חטאם, כי חוטא כראוי לו, לפי שהוא השחית צלמו תחילה בעברו מצות האל.
חזקוני:
ד"ה עשה את האדם: שיהא דין ושופט לירא ממנו, ולא שיבזוהו ויקללוהו.
מלבי"ם:
ד"ה כי בצלם: ...והוא כלי יקר, לא ינקה כל הפוגע בו.
| 1. |
כיצד יפרש הרד"ק את הב' של "באדם"? |
| 2. |
למי מוסבות שתי מלות "הוא" המסומנות בקו? |
| 3. |
מהי מובנה של מילת "וכן" המסומנת בקו, בין אלו שני עניינים (ציוויים) מקשר "וכן" זה? |
| 4. |
למי הכוונה כאן באדם אשר נברא בצלם, לנרצח, לרוצח, או לשופט – לפי דעות שלושת המפרשים הנ"ל? |