פסוק ב'
"וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱ-לֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם"
| 1. |
רמב"ן:
ד"ה וזבחת פסח... צאן ובקר: על דרך הפשט כמו (י"ד ד') "שור שה כשבים ושה עזים"; (שמות א' ב') "ראובן שמעון לוי". ואמר: "וזבחת פסח לה' א-לוהיך וצאן ובקר". לכך לא אמר "וזבחת פסח לה' א-לוהיך מן הצאן ומן הבקר", כאשר יאמר בכל מקום: (ויקרא א' ב') "מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם"; (ויקרא א' י') "ואם מן הצאן קרבנו"; (ויקרא ג' א') "אם מן הבקר הוא מקריב". אבל יצוה בכאן בפסח והוא השה שהזכיר כבר: (שמות י"ב ה') וצאן ובקר ואילים ועזים ובני בקר לחוג חגיגה ביום הזה, כאשר יצוה בשבועות ובסוכות, שיאמר (בפרקנו פסוק י') "ועשית חג שבועות לה' א-לוהיך מסת נדבת ידך אשר תתן", שיביא בקר וצאן לשלמים כאשר תשיג ידו. וכן אמר בסוכות (בפרקנו פסוק ט"ו): "שבעת ימים תחוג לה' א-לוהיך במקום...".
| א. |
מה הקושי בפסוקנו שאותו רוצה הרמב"ן לישב? |
| ב. |
מה ראיתו משני הפסוקים דברים י"ד ד' ושמות א' ב'? |
| ג. |
במה אין שתי ראיותיו דומות למקומנו? |
| ד. |
מה רצה להוכיח בהביאו את הפסוקים י', ט"ו מפרקנו? | |
| 2. |
ראב"ע:
ד"ה צאן: לחיוב הפסח.
ד"ה ובקר: לשלמים. והעד: דברי הימים ב', ל"ה ז', אחר שאמר (שם) "הכל לפסחים" על כשבים ובני עזים, וכן נתנו (שם פסוק ט') "לפסחים חמש אלפים ובקר חמש מאות"; והנה זכר הפסח קודם הבקר, וכן (בפרשתנו ט"ו כ') "אתה וביתך". ויש אומרים, כי במצרים אמר כשב או עז, ועתה – בקר, אם יוכל, והראשון הוא נכון.
| א. |
האם מסכים הרמב"ן עם אחד משני פירושי הראב"ע? |
| ב. |
מה היא ראייתו של הראב"ע מדברי הימים ב', ל"ה פסוק ז' ופסוק ט'? |
| ג. |
מה היא ראייתו מט"ו כ' "אתה וביתך"? |
| ד. |
העתק את פסוקנו פעמיים וסמן בסימני פיסוק בהתאם לכל אחד מפירושי הראב"ע! | |
פסוק ט"ו
"שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱ-לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ"
ראב"ע:
וטעם אך: כי לא תהיה כי אם כן.
ספר מלאכת מחשבת לרבנו משה חפץ, (מחכמי איטליה במאה ה-16):
"שבעת ימים תחוג לה' א-לוהיך במקום אשר יבחר, כי יברכך..." הן אמת שהבטלה מביאה לידי שעמום והיא פרצה קוראה החטאים והעוונות, והטובה כאשר הושפעה לאדם תסבב הבטלה (דברים ל' ב') "וישמן ישורון ויבעט", ואיך אם כן ציונו ה' לשמוח ולחוג בשביתת מלאכה ולשמחה מה זאת עושה, אלא להעביר האדם מדעת קונו?
והדבר כך הוא, שלא נתנו ימים טובים לישראל אלא לעסוק בתורה ואין מתעסקין בה אלא מתוך שמחה ולא מתוך עצבות לב ורוח נכאה. אבל שמחה של מצוה אינה לשמוח יותר מדי – צחוק וקלות ראש – וצריך להביאה למידת שמחה מועטת הנכונה בלב שמח ואל המידה הממוצעת האמורה בדבריהם ז"ל: "אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה"; אשר על כן הותרו המלאכות בחולו של מועד, להרחיק מעלינו הבטלה המביאה לידי חטא, ואם היה לנו לשמוח וגם להבטל לגמרי (כל שבעת ימים) חוששני מחטאת, אולם לשמוח ולעשות מלאכה או ללמוד משפטי ה' והתורה והמצוה – זוהי שמחה רצויה, אין בה פשע.
על כן אמר: "כי יברכך ה' אלוקיך... ובכל מעשה ידיך והיית אך שמח" כלומר, כשתעשה מעשה ידיך ולא תשב בטל, אז תהיה "אך שמח", ירצה לומר: בשמחה אמתית וכוונתך רצויה.
העמק דבר:
"כי יברכך ה'... והיית אך שמח" הוא טעם על מצות התורה לחוג ולשמוח במקום אשר יבחר ה', באשר שאז זמן אסיפה בשפע ברכה ("באספך מגרנך ומיקבך") ומטבע האדם להיות שמחתן יוצאת בהוללות – ואחריתה – תוגה, כדרך שמחה של הוללות, על כן ציוה ה' לבוא ולשמוח "במקום אשר יבחר ה'" ושם יהיה נזהר על פי מורא מקדש. וזהו דבר הכתוב "כי יברכך ה' בכל תבואתך... והיית אך שמח" בלי שום תערובת מצוה ומורא ה', ומי יודע מה שיהיה יוצא מזה, על כן אני מצוה שתחוג לה' במקום אשר יבחר ה'.
| 1. |
מה קשה למפרשים בפסוק ט"ו? |
| 2. |
כיצד מפרשים הנ"ל את מילת "אך", ומה באה למעט לדעת כל אחד מהם? |
| 3. |
במה סוטה בעל מלאכת מחשבת מפשט הפסוק? |
| 4. |
מהו ההבדל בין "ושמחת בחגך" – " והיית אך שמח", לפי דעת בעל העמק דבר? |
| 5. |
כיצד מנמק בעל מלאכת מחשבת את היתר עשיית מלאכות מסוימות בחולו של מועד?
התוכל לתת טעם אחר לדבר? |
| 6. |
נגד איזו תופעה רגילה בעמים עובדי אדמה נלחמת התורה ע"י המצוות הקשורות בחג השבועות ובחג הסוכות (בייחוד מצוות העלייה לרגל)? |