"והיה אם שמוע"
דברים פרק יא, פסוקים יג - כא
א. | פרשה ראשונה ופרשה שניה |
מקובלנו כי פרשה ראשונה של קריאת שמע (ו', ד'-ט') היא "קבלת עול מלכות שמים", ופרשה שניה של קריאת שמע (י"א, י"ג-כ"א) היא "קבלת עול מצוות".
1. |
מהם ההבדלים הענייניים והלשוניים שבין שתי הפרשות, המעידים על ההבדל הנ"ל? |
2. |
התוכל למצוא על פי זה גם סיבה לכך, למה לא נאמר גם בפרשה זו "בכל מאדך"? |
ב. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק י"ג ד"ה מצוה אתכם היום: שיהיו עליכם חדשים, כאילו שמעתם בו ביום.
|
| ||||||||||||
2) פסוק י"ג ד"ה לאהבה את ה': שלא תאמר: הרי אני לומד בשביל שאהיה עשיר, בשביל שאקרא רב, בשביל שאקבל שכר, אלא כל מה שתעשו, עשו מאהבה וסוף הכבוד לבוא. |
| ||||||||||||
3) פסוק י"ג ד"ה ולעבדו בכל לבבכם: עבודה שהיא בלב וזו היא תפילה, שתפילה קרויה עבודה, שנאמר (דניאל ו' י"ז): "א-להא דאנא פלח ליה בתדירא" וכי יש פולחן בבל? אלא על שהיה מתפלל, שנאמר (דניאל ו' י"א) "וכוין פתיחן ליה בעיליתה נגד ירושלם, וזמנין תלתא ביומא הוא ברך על ברכותי ומצלא ומודה קדם א-להה" וכן בדוד הוא אומר: (תהלים קמ"א) "תכון תפילתי קטרת לפניך". |
דברי רש"י אלה מקורם בספרי לפסוקנו ושם הלשון: לעבדו – זו תפלה, או אינו אלא עבודה? תלמוד לומר: "בכל לבבכם" – וכי יש עבודה בלב? הא מה תלמוד לומר "ולעבדו בכל לבבכם"? זו תפילה, וכן בדוד הוא אומר... ומביא שני הפסוקים ומקדים הפסוק מתהלים לפסוק מדניאל.
| ||||||||||||
4) פסוק ט"ו ד"ה ואכלת ושבעת: הרי זו ברכה אחרת, שתהא ברכה מצויה בפת בתוך המעים "ואכלת ושבעת". |
| ||||||||||||
5) פסוק ט"ז ד"ה השמרו לכם: כיון שתהיו אוכלים ושבעים תשמרו לכם שלא תבעטו, שאין אדם מורד בקב"ה אלא מתוך שביעה, שנאמר (דברים ח') "פן תאכל ושבעת... ובקרך וצאנך ירביון...". מה הוא אומר אחריו? "ורם לבבך ושכחת את ה' א-לוהיך". |
| ||||||||||||
6) פסוק ט"ז ד"ה וסרתם: לפרוש מן התורה, ומתוך כך "ועבדתם אלוהים אחרים", שכיון שאדם פורש מן התורה, הולך ומדבק בעבודת כוכבים, וכן דוד אומר (שמואל א', כ"ו י"ט): "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמור לך עבוד אלוהים אחרים!" ומי אמר לו כך? אלא כיון שאני מגורש מלעסוק בתורה, הריני קרוב לעבוד עבודת כוכבים. |
"השמרו לכם פן יפתה לבבכם" – אמר להם: הזהרו שלא יטעה אתכם יצר הרע ותפרשו מן התורה, שכיון שאדם פורש מן התורה הולך ומדבק לעבודה זרה, שנאמר (שמות ל"ב) "סרו מהר מן הדרך אשר צויתים עשו להם עגל מסכה". ואומר (שמואל א' כ"ו)... (ומביא את הפסוק המובא בדברי רש"י, ומסיים:) אלא כיון שפוסק מדברי תורה כאילו הולך ומדבק בעבודה זרה.
|
ג. | תלמוד ומעשה |
"וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם"
ספרי:
"בכל לבבכם ובכל נפשכם" – והלא כבר נאמר (דברים ו' ה') "בכל לבבך ובכל נפשך"? כאן לתלמוד, כאן למעשה.
ר' מאיר שמחה, משך חכמה, לדברי ספרי הנ"ל:
לכן כתיב (בפרשה שנייה) "השמרו לכם פן יפתה לבבכם" דאילו בתלמוד בלא מעשה, אדרבא – המאור שבה מחזירן למוטב. אבל במעשה בלא תלמוד – יש מקום ליצר הרע לפתות, וכדדריש בספרי: לקמן "השמרו לכם פן יפתה לבבכם" – אמר להם: הזהרו שלא יטעה אתכם יצר הרע... שכיון שאדם פורש מן התורה הולך ומדבק לעבודה זרה".
1. |
הבא ראיות מלשון פסוקי שתי הפרשיות, שבראשונה מדובר בתלמוד ובשנייה במעשה. |
2. |
הסבר – במה נוטה בעל משך חכמה מדרכו של רש"י בהבנת פסוקינו (השווה דברי רש"י בשאלות 5,6 לעיל) אף על פי ששניהם מסתמכים על דברי הספרי. |
ד. | הוראת המילה "למען" |
"לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם"
ד"ה למען תחזקו: אינו אומר תעשו המצוות למען תחזקו, כי אם כן – תעשו על מנת לקבל פרס, אלא עשו את המצוות מאהבה, למען דבר זה תחזקו, ואין "למען" רהוט על תיבה של אחריו, אלא עומד בעצמו, וכן "למען ירבו ימיכם" – למען דבר זה ירבו ימיכם, כאדם שמבשר.
1. |
מה הקושי בפסוקנו? |
2. |
במה שונה פירושו מן הפירוש המקובל? |