פרשת בהעלותך
שנת תשכ"ב
"ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה"
במדבר פרק יב, פסוקים ה - טז
1) פסוק ה'
ד"ה ויצאו שניהם: ומפני מה משכן והפרישן ממשה? לפי שאומרים מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו. וכן מצינו בנח, שלא בפניו נאמר "איש צדיק תמים" ובפניו נאמר "כי אותך ראיתי צדיק לפני". דבר אחר: שלא ישמע בנזיפתו של אהרן. |
| ב. |
השווה לדבריו את דבריו בפרשת נח (בראשית ז' א') "מכאן שאומרים מקצת שבחו..". הסבר, למה אמר רש"י שם "מכיון שאומרים" ואילו אצלנו אמר "לפי שאומרים"? |
| ג. |
מקובלנו מפי מפרשי רש"י שאין רש"י מביא שני פירושים ליישוב קושי אחד, אלא אם כן לא מצא יישוב מלא באחד מהם. הסבר לפי זה, למה לא הסתפק כאן באחד משני פירושיו? | |
2) פסוק ו'
ד"ה שמעו נא דברי: אין נא אלא לשון בקשה. |
|
הסבר מה בא להשמיענו? ואל תחשוב שהוא פירוש המילה, שכבר פירש מילה זו בכמה מקומות:
בראשית י"ט י"ח
ד"ה נא: לשון בקשה. בראשית כ"ב ב'
ד"ה קח נא: אין נא אלא לשון בקשה... בראשית ל"ח כ"ה
ד"ה הכר נא: אין נא אלא לשון בקשה. הכר נא בוראך ואל תאבד שלשה נפשות. שמות א' ב'
ד"ה דבר נא: אין נא אלא לשון בקשה, בבקשה ממך הזהירם על כך שלא יאמר אותו צדיק... | |
3) פסוק ו'
ד"ה אם יהיה נביאכם: אם יהיו לכם נביאים. |
|
4) פסוק ו'
ד"ה ה' במראה אליו אתודע: שכינת שמי אינה נגלית עליו באספקלריא המאירה אלא בחלום וחזיון. |
| א. |
מה ראה רש"י להפוך את הדיבור בגוף ראשון "אתודע" לגוף שלישי "שכינת שמי אינה נגלית אלא..."? |
| ב. |
מה ראה רש"י לפרש את משפט ההווי החיובי "במראה אליו אתודע" למשפט שלילי והיפוכו "אינה נגלית ב... אלא ב..."? | |
5) פסוק ט'
ד"ה ויחר אף ה' בם וילך: מאחר שהודיעם סרחונם גזר עליהם נידוי, קל וחומר לבשר ודם, שלא יכעוס על חברו עד שיודיענו סרחונו. |
|
פסוק ו'
"בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ"
פסוק ח'
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת"
רש"י: |
ראב"ע: |
ד"ה אם יהיה נביאכם: אם יהיו לכם נביאים.
ד"ה ה' במראה אליו אתודע: שכינת שמי אין נגלית עליו באספקלריא המאירה אלא בחלום וחזיון. |
ד"ה נביאכם: מי שיהיה מכם נביא ה'.
ד"ה במראה: פירושו אם יהיה נביאכם שהוא נביא ה', כמו (דברי הימים ב' ט"ז) "והנבואה עודד הנביא"; (בראשית כ"ד) "האהלה שרה אמו"; (תהילים מ"ה ז') "כסאך אלוהים עולם". |
ד"ה ומראה ולא בחידות: "ומראה" – זה מראה דיבור, שאני מפרש לו דיבורי במראית פנים שבו ואיני סותמו לו בחידות, מענין שנאמר ליחזקאל (י"ז ב') "חוד חידה" וכו'. יכול מראה שכינה? תלמוד לומר (שמות ל"ג כ') "לא תוכל לראות פני". |
ד"ה במראה: במראות הלילה.
ד"ה בחלום אדבר בו: כפול כדרך הנבואות.
ד"ה במראה ולא בחידות: הטעם שאראה לו הדיבור כאשר הוא כצורת המשכן.
(עיין שמות כ"ה מ': "וראה ועשה בתבניתם")
ד"ה ולא בחידות: כמו (יחזקאל י"ג ג') "הנשר הגדול". |
| 1. |
הסבר מה בין רש"י לראב"ע בפירוש המבנה התחבירי של פסוק ו'? |
| 2. |
כיצד מפרש כל אחד משני הפרשנים הנ"ל את העדר הבי"ת במילת "ומראה" שבפסוק ה'? |
| 3. |
האם מילת "מראֶה" (בסגול) שבבראשית ח' מנוגת למילת "מראָה" (בקמץ) שבפסוק ו', או היא מנוגדת למילת "חידות" שבפסוק ח', או שהיא מנוגדת לשניהם? (לפי כל אחד מן הפרשנים הנ"ל) |
| 4. |
הסבר את המלים המסומנות בקו. |
------------------------------------------------------------------------------------
השווה לשאלה זו את שני התרגומים לפסוקינו:
רמבמ"ן:
Einen Propheten euresgleichen gebe ich, der ewige mich in einem Gesicht zu erkennen... nut volligen Deutlichkeit nicht in Rotseln
בובר-רוזנצוויג:
in Gesicht geb ich ihm mich zu kennen... ausichtig nicht in Rotseln
|
ההולכים התרגומים בדרך אחד הפרשנים דלעיל? במה עולה התרגום האחרון על קודמו? |
פסוק ח'
"וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט"
ברכות ז' א':
דאמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: בשכר שלשה זכה לשלשה. בשכר (שמות ג') "ויסתר משה פניו" זכה לקלסתר פנים (רש"י: כי קרן עור פניו);
בשכר "כי ירא" זכה ל"ויראו מגשת אליו";
בשכר "מהביט" זכה ל"ותמונת ה' יביט".
מהרש"א:
לפי שהרואה ומסתכל בדברים האלוקיים יש לו להרחיק עצמו מפני שלשה דברים: האחד היא יראה השכלית שירא לגשת אל דבר הגדול והנורא... השנית מונע עצמו מפני קוצר המשיג, שלא יבוא לטעות על פי עיונו בשכלו. והשלישי: מפני עומק המושג...
|
הסבר את הרעיון שבדברי הגמרא הנ"ל. |
פסוק ט'
"וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ"
העמק דבר:
ד"ה וילך: חרון אף הלך כרגע, והיה העונש לאחר שהלך החרון, דאילו היה מעניש בחרון אף, לא היה משתייר חס ושלום שריד חלילה, אלא כבש חרונו ואחר שהלך, העניש את מרים.
| 1. |
במה סטה מפשוטו של מקרא? |
| 2. |
מה הרעיון הכלול בדבריו במהות העונש? |
| 3. |
מה הניע אותו לסטות מן הפשט? |