פרשת בהר
שנת תשכ"א
"גאולה"
ויקרא פרק כה, פסוקים כד - לד
פסוק כ"ט
"בֵּית מוֹשַׁב עִיר חוֹמָה"
חזקוני:
כיון שהעיר מוקפת חומה, אין קרקע הבית עומד לזריעה לעולם, והקב"ה לא גזר להחזיר ביובל רק בקרקע שחיות האדם תלויה בו;
דבר אחר: סתם הקונה בית בעיר חומה לעולם הוא קונה, כי בבית אחרים אין אדם עשוי להתיישב יפה, ולעשות בו שום בנין, לפיכך כתב בו: "לא יצא ביובל". אבל שדה ובתי חצרים שאדם רגיל ליקח באריסות או בחכירות, כתוב בו "ויצא ביובל".
| 1. |
הסבר לפי זה – למה הבדילה התורה בין מכירת שדה למכירת בית?
(שים לב: ההבדל הוא גם בענין החזרה לבעלים, וגם בעניני אפשרות הגאולה!) |
| 2. |
הסבר, למה הבדילה התורה בין מכירת בתי ערי חומה ובין "בתי החצרים"? |
פסוק כ"ד
"וּבְכֹל אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם גְּאֻלָּה תִּתְּנוּ לָאָרֶץ"
רש"י:
ד"ה ובכל ארץ אחוזתכם: לרבות בתים ועבד עברי. ודבר זה מפורש בקידושין בפרק ראשון (דף כ"א) ולפי פשוטו סמוך לפרשה שלאחריו, שהמוכר אחוזתו רשאי לגאלה לאחר שתי שנים, או הוא או קרובו, ואין הלוקח יכול לעכבה.
רשב"ם:
ד"ה: גאולה תתנו לארץ: אם ירצה המוכר לפדותה לפני היובל.
רמב"ן:
ד"ה: ובכל ארץ אחוזתכם: (אחרי הביאו דברי רש"י) ואינו נכון בעיני שיכלול בפרשת היובל "ובכל ארץ אחוזתכם תתנו גאולה" ויאמר בפרשה השניה, כיצד (פסוק כ"ה) "כי ימוך אחיך ומכר מאחוזתו".
והנכון בעיני שיאמר "ובכל ארץ אחוזתכם" – הארץ אשר אני נותן לכם לאחוזה, תתנו הגאולה הזאת של היובל.
ואמר "גאולה", כמו (ישעיה מ"ח כ') "כי גאל ה' עבדו יעקב", שהוציא עבדו מיד המחזיקים בו, וכן (שמות ו' ו'): "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה". אף זה – תתנו גאולה לארץ, שאני רוצה לגאול ארצי מיד המחזיקים בה, שלא נתתיה אני להם בחלק אחוזתם.
והוצרך לומר כן, בעבור שאמר (למעלה פסוק כ"ג): "כי לי הארץ", והנה כל הארץ לו היא, לפיכך חזר ואמר שינהוג היובל בארץ אחוזתנו בלבד, לא בחוצה לארץ. ואמר "ובכל" שהיא תנהג בכל אחוזתנו גם בעבר הירדן ובכל מקום האחוזה, לא בארץ ה' אשר שם המקדש בלבד.
| 1. |
מה הקושי (או הקשיים) בפסוקנו שאותו רצה רש"י ליישב? |
| 2. |
מה ההבדל בין שני פירושי רש"י -
א. בפירוש המילה גאולה;
ב. בתפישת מקומו של הפסוק בפרקנו. |
| 3. |
מהי ביקורתו של הרמב"ן על פירוש רש"י? |
| 4. |
האם חלה ביקורת זו גם על פירוש הרשב"ם? |
| 5. |
מה רצה הרמב"ן להוכיח בעזרת הפסוקים מישעיה ומשמות? |
| 6. |
היכול היה הרמב"ן גם להסתמך על הפסוק (ישעיה נ"ב ג') "חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו"? |
| 7. |
אל מי פונה מצוות "תתנו" לפי דעת רש"י, אל מי לפי דעת הרשב"ם, ואל מי לפי דעת הרמב"ן? |
| 8. |
לשם מה מדגיש הרמב"ן "שאני רוצה לגאול ארצי" – מה רצה לנמק במילים אלה? |
| 9. |
למי התכוון ב"מחזיקים בה שלא נתתיה אני להם.."? |
פסוק כ"ח
"וְשָׁב לַאֲחֻזָּתוֹ"
הבאור:
מכאן יש ללמוד שגאולת הקרובים אינו אלא מיד הלוקח, ועכשיו שגאלו אותה היא תחת ידם, שהרי בגאולת הגואל לא אמר "ושב לאחוזתו".
וטעם "ושב לאחוזתו" לדעתי מלמדנו הענין כולו, שאף על פי שהוא עצמו מצא כדי גאולתו וגאל שדהו, אין לו רשות לגאול מיד לוקח זה ולמוכרה לאחר, אלא "ושב לאחוזתו" – צריך שישוב לאחוזתו, שלא נתנה לו התורה רשות לבטל המקח הראשון אלא כדי שישוב לאחוזתו, לא לחזור ולמכרה להרויח בכסף מקנתו, ולבד הקרוב גואל, אף על פי שאין המוכר שב לאחוזתו.
ועל כן אמר: אם אין לאיש גואל, שוב לא תצא האחוזה מיד לוקח זה ליד לוקח שני, אלא אפילו השיגה יד המוכר וגאל את אחוזתו, צריך שישוב לאחוזתו לא שימכרנה לאחר.
| 1. |
מה הקושי בפסוקנו שאותו רצה ליישב? |
| 2. |
מה לדעתך מגמת דיני גאולה? |
| 3. |
היכן יש למצוא בפסוקי פרקנו רמז למגמה זו? |
1) פסוק כ"ד
ד"ה ארץ אחוזתכם: שירשתם בארץ כנען, גם בארץ האמורי. |
| ב. |
למה התכוון "בארץ האמורי", ומפני איזו טעות רצה למנענו? | |
2) פסוק כ"ט
ד"ה ימים: שנה, עד שוב הימים מקור וחום וקיץ וחורף כאשר היו, כי סיבתם שוב השמש למקומה, והנה אנחנו צריכים לקבלה על שנה תמימה, אם לחמה, אם ללבנה, ואם מעוברת. |
| א. |
היכן מצינו במקרא "ימים" בהוראה זו? |
| ב. |
לשם מה מוסיף ראב"ע בסוף דבריו את הערתו "והנה אנחנו צריכים ל(דברי) קבלה..."? | |
3) פסוק ל"א
ד"ה גאולה תהיה לו: לכל בית ובית, כמו (בראשית מ"ט כ"ב) "בנות צעדה עלי שור", וכמו (ירמיהו ל"א י"ד): "על בניה כי איננו". |
| ב. |
הסבר: למה אין ראייתו מבראשית מ"ט ראיה, ואינה דומה כלל למקומנו? | |
4) פסוק ל"ג
ד"ה גאולת עולם: נצחי. ובעבור שאמר "גאולת עולם" אמר "ואשר יגאל" – והטעם "אשר יקנה" ויש אומרים אפילו אם היה הגואל לוי. |
| א. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
| ב. |
למה היה מוכרח לפרש את מילת "יגאל" כאן – ולא פירשה לפני כן בפסוק כ"ה ולא בפסוק ל', והלא בהקדמה לפירושו לתורה ("הדרך החמשית") קבע:
"וכל מלה שתבקשנה, בפירוש המילה הראשונה תמצאנה, בפירוש 'שמים' תצאנה, בפסוק הראשון, ועל זה המשפט כל הלשון".
(=בדרך זו אלך בכל פירושי המילים) | |
1. פסוק כ"ט
ד"ה והיתה גאולתו: של בית.
|
| א. |
מה בא ליישב כאן, ומניין לו שכך הוא? |
| ב. |
למה לא פירש את הכינוי גם למעלה בפסוק כ"ו "ומצא כדי גאולתו"? | |
2. פסוק כ"ט
ד"ה והיתה גאולתו: לפי שנאמר בשדה, שיוכל לגאלה משתי שנים ואילך, כל זמן שירצה, ובתוך שתי שנים ראשונות אינו יכול לגאלה, הוצרך לפרש בזה שהוא חלוף (=בהפך), שאם רצה לגאול בשנה ראשונה – גואלה, ולאחר מכן אין גואלה. |
|
ר' ישראל איסרליין בספר "באורי מהרא"י" על רש"י מקשה:
פשיטא, שהוצרך לכתוב כאן שהוא בחלוף, כיון שהדין ממש איפכא, ומאי קשה לרש"י? התוכל לתרץ קושייתו? | |