פסוק י'
"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ
וּנְתָנוֹ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ"
פסוק י"א
"וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר
וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה"
פסוק י"ב
"וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ
וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ"
פסוק י"ג
"וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ
וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים
וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה"
|
הסבר כיצד נגמרים כל משפטי התנאי, ובאיזו מילה פותח המשפט הראשי, בלשון קדמונינו; היכן פותחת "תשובת התנאי"? |
הרמב"ם, מורה נבוכים ג' מ"א:
ומה שכלל אותו גם כן זה הספר (ספר שופטים שהוא חלק מספר משנה תורה להרמב"ם) דין אשת יפת תואר.
וידעת אמרם (=חז"ל) "לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע" ועם זה יש בכלל זאת המצוה מן המדות הטובות שצריך שיתנהגו בהם, והוא, שאף על פי שגבר יצרו עליו ולא יוכל לסבול ולכוף את יצרו, צריך שייחדנה במקום נסתר והוא אמרו "אל תוך ביתך" ואין מותר לו שילחצנה במלחמה, כמו שביארו שם שאין מותר לבועלה פעם שניה עד שינוח אבלה ותשקוט דאגתה, ואין מונעין אותה מלהתאבל ומן הבכי ולא מהמנע מן הרחיצה כמו שכתוב "ובכתה את אביה ואת אמה".
כי לבעלי האבל מנוחה בבכיה ועוררם אבלם עד שיחלשו כחות הגוף מסבול המקרה ההוא הנפשי, כמו שלבעלי השמחה מנוחה במיני השחוק. ומפני זה חמלה התורה עליה ושם הרשות בידה מכל זה עד שתִלְאֶה מן הבכי ומן האבל. וכבר ידעת שהוא בעלה בגויותה וכן כל השלושים יום תחזיק בתורתה בפרהסיא ואפילו בעבודה זרה, ולא יחלקו עליה באמונה עד הזמן ההוא. ועם זה – אם לא ישיבנה אל חוקי התורה, לא תימכר ולא יעבוד בה.
| 1. |
הסבר את הביטוי "לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע". |
| 2. |
הידועות לך עוד מצוות שאפשר לפרש טעמן בדרך זו? |
| 3. |
מדוע אומר הרמב"ם אחרי הביאו את בטויים הנ"ל של חז"ל ("לא דיברה תורה וכו'") "ועם זה יש בכלל זאת המצוה מן המדות הטובות". למה מקשר הוא בין שני הטעמים במילים "ועם זה"? |
| 4. |
מה הטעם הכללי של הצוויים השונים בהתיחסות הישראלי לשבויה לפי דעת הרמב"ם? |
פסוק י"ב
"וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ"
העמק דבר:
ד"ה והבאת אל תוך ביתך: לשון "תוך" מלמדנו כוונה שניה בהבאה זו, שיכניסנה להנהגות ביתך ללמוד מנהג יהודית קודם שתתגייר.
|
מה ההבדל בינו ובין הרמב"ם (בשאלה הקודמת) בטעם הצווי של "והבאת אל תוך ביתך"? |
פסוק י"ג
"וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ
וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה"
רמב"ן:
ד"ה ואחר כן תבוא אליה ובעלתה:... ועל דרך הפשט יראה שאסור לבעול אותה עד שיעשה כל התורה הזאת, וזה טעם "ואחר כן תבוא אליה ובעלתה".
ומה שאמר (י"א) "וחשקת בה ולקחת לך לאשה" – שיקחנה להיות לו לאשה אחר המעשים האלה אשר יצוה; וכן (בראשית י"ב ט') "ואקח אותה לי לאשה".
| 1. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
| 2. |
לאיזו תפישה של פסוקנו הוא מתנגד? |
| 3. |
מה היא ראייתו מבראשית י"ב ט'? |
פסוקים י"ב – י"ג
"וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה"
ראב"ע:
ד"ה והבאת אל ביתך וגלחה: יש אומרים שמא בעבור שערה חשק בה, על כן תגלח.
ד"ה ועשתה: תגדל, כי להיות מאוסה בעיניו.
ד"ה והסירה את שמלת שביה: שמא בעבור יופי מלבוש חשק בה.
ד"ה ובכתה: כדי להסיר שמחתו בה. ד"ה ירח ימים: אולי יקל חשקו.
|
מהי המגמה הכללית של כל הצוויים האלה לפי דעתך, ובמה נבדלת דעתו מדעת הרמב"ם? |
פסוק י"א
"וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה"
אבן כספי:
ד"ה ולקחת לך לאשה: כבר הודעתיך כי הפעולות שהם תנועות, פעם יונחו על התחלות התנועות ואף על סיבות ההתחלה, ופעם על התנועה בעודה, ופעם על תכליתה, וכל זה נכון.
| 1. |
לאיזו מן המשמעויות השונות של הפועל הוא משייך את "ולקחת" של פסוקנו: ל"התחלות התנועות" או ל"סיבות ההתחלה" או ל"תנועה בעודה" או ל"תכליתה"? |
| 2. |
מהו הקושי שבפסוקנו שאותו רצה ליישב בדבריו הנ"ל? |
| 3. |
האם מסכים הוא עם הרמב"ן (שהובא במקטע ד') בפירוש המילים "ולקחת לך" – אם לא? |
פסוק י"ד
"וְהָיָה אִם לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכֹר לֹא תִמְכְּרֶנָּה בַּכָּסֶף"
רש"י:
ד"ה והיה אם לא חפצת בה: הכתוב מבשרך שסופך לשנאותה.
|
מה רמז מצא רש"י לכך בלשון הכתוב? |
פסוק י"ד
"וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ"
רמב"ן:
אמרו בספרי: "ולא לבית אביה". ולא ידעתי אם לומר שהיא יהודית ואין מניחין אותה לעזוב תורת ישראל ולשוב אל עמה ואל אלוהיה, או לומר שלא ישלחנה לבית אביה על-ידי שלוחים, כי יסייע ידי עוברי עבירה, אבל הוא יוציאנה מביתו לגור באשר תמצא, כי אולי תשאר בארץ-ישראל ותלך אחרי הבחורים ותנשא לאחד מהם.
| 1. |
| א. |
מהו הדבר שבו היה הרמב"ן מסופק? ("ולא ידעתי...") |
| ב. |
מהי "העברה" שמפניה יש לחשוש? |
| ג. |
מה פירוש "תלך אחרי הבחורים" בהקשר זה? | |
מקרא כפשוטו, (אהרליך):
ד"ה ושלחת לנפשה: שתהא בת חורין והרשות בידה לשוב אל עמה ואל אלוהיה. כי אם לא כן היה הכתוב אומר "ושלחת מביתך", כעין מה שנאמר בעבריה הגרושה (עיין דברים כ"ד א'), ולענין חרותה היה מוסיף "לחפשי". וכשהוא אומר ושלחת לנפשה, יש במשמע הלשון הזה שתעשה לנפשה כרצונה לכל דבר. וזו, כשהיתה לאיש הישראלי, היה אלוקיו לה לאלוקים, ועתה כשהוא משלחה – הרשות בידה לשוב אל עמה ואל אלוהיה.
ומכאן לראיה שלא היו העברים הראשונים קופצים אחרי גרים...
| 2. |
| א. |
מה ההבדל בינו ובין הספרי בפירוש הביטוי "לנפשה"? |
| ב. |
מה ההבדל בין אהרליך ובין הרמב"ן בפירוש מגמת הצווי "ושלחת לנפשה"? |
| ג. |
בהמשך דבריו מביא אהרליך ראיה ממקום אחר במקרא "שלא היו העברים הראשונים קופצים אחרי גרים". מהו המקום שמשם יכול היה להביא ראיתו? | |