פרשת ויגש
שנת תשכ"א
נאום יהודה
בראשית פרק מד, פסוקים יח - לד
| 1. |
האם מדבר יהודה בנאומו דברים רכים - דברי תחנונים, או דברי האשמה - דברים קשים ומרים? |
| 2. |
יהודה חוזר בנאומו ומספר באזני יוסף את השיחה שהתנהלה ביניהם לבין יוסף (המסופרת בפרק מ"ב) ובדיבור ישיר דוקא; לשם מה חוזר הוא על כל הדברים האלה, הלא הדברים ידועים ליוסף? |
| 3. |
יהודה, בסַפְּרו את השיחה שהתנהלה בין האחים לבין יוסף, משמיט כמה עניינים חשובים מתוך השיחה ההיא, למשל אינו מזכיר כלל את האשמתם בריגול. מהי סיבת השמטה זו? |
| 4. |
בנאומו של יהודה חוזרות מילים מסוימות כמה פעמים:
שים לב: 14 פעם נשנית המילה "אב" (אב, אבי, אבינו);
13 פעם נשנית המילה "עבד" (עבדך, עבדיך)
(4 פעמים הצירוף "עבדך אבי");
6 פעמים המילה "אח" ("אחינו הקטן").
הסבר, מהי סיבת השימוש המרובה במילים אלה? |
| 5. |
למה לא סיים יהודה את נאומו בפסוק ל"ג המכיל את הצעתו ובקשתו, ומה ראה להוסיף עוד את פסוק ל"ד ולסיים בו? |
פסוק י"ט
"אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו לֵאמֹר הֲיֵשׁ לָכֶם אָב אוֹ אָח"
אברבנאל:
אפשר לפרש, שהיה דעתו לומר, שמתוך תואנותיו ועלילותיו הוצרכו לומר כן, כאילו שאלם כן. והיותר נכון אצלי שהוא בתמיה, כלומר: האם אדוני שאל את עבדיו לאמור היש לכם אב או אח?! באמת לא שאל ואנחנו בעצמנו מבלי שאלתו אמרנו: "יש לנו אב זקן וילד זקונים קטן". וזה יוכיח, שאין אנחנו מחדשים המאמר הזה, כי הנה אז מעצמנו אמרנו זה, להיותו דבר אמתי ומבלי כזב.
| 3. |
התוכל ליישב את פסוקנו על דרך הפשט? |
פסוק כ"א
"וְאָשִׂימָה עֵינִי עָלָיו"
ראב"ע:
ואשימה עיני עליו: שאראה אותו.
רמב"ן:
ואשימה עיני עליו: אמר ר' אברהם (הכוונה לר' אברהם אבן-עזרא) הטעם "שאראה אותו"; ולא מצאתי בכתוב שימת עין על הראיה בלבד. (ירמיהו כ"ד ו') "ושמתי עיני עליהם לטובה"; (ירמיהו ל"ט) "קחנו ועיניך שים עליו ואל תעש לו מאומה רע"... אבל נדר להם יוסף לחמול עליו ולשמרו...
רשב"ם:
ואשימה עיני עליו: אפילו פשע, גנאי הוא למושל הארץ להפר דבריו.
ספורנו:
ואשימה עיני עליו: ואין צריך שידאג אביו.
| 1. |
מה הן שתי הדעות בפירוש המילים "ואשימה עיני עליו" –
חלק את 4 המפרשים לשתי קבוצות! |
| 2. |
איזו משתי הדעות נראות לך, ומדוע? |
פסוק כ"ב
"וְעָזַב אֶת אָבִיו וָמֵת"
רש"י:
אם יעזב את אביו, דואגים אנו שמא ימות בדרך, שהרי אמו בדרך מתה.
רשב"ם:
ועזב את אביו ומת: אביו ימות.
|
נמק כל אחת משתי הדעות, ונסה להכריע ביניהן! |
פסוק כ"ז
"וַיֹּאמֶר עַבְדְּךָ אָבִי אֵלֵינוּ אַתֶּם יְדַעְתֶּם כִּי שְׁנַיִם יָלְדָה לִּי אִשְׁתִּי..."
|
הסבר, מה ראה יהודה לשים בפי יעקב דברים אלה שלא אמרם אביו! |
| 1. |
פסוק י"ט
ד"ה אדני שאל את עבדיו: מתחילה בעלילה באת עלינו. למה היה לך לשאול כל אלה? בתך היינו מבקשים או אחותנו אתה מבקש? ואף על פי כן - "ונאמר אל אדני" – לא כיחדנו ממך דבר.
מה קשה לו, ומה בא לתרץ בדבריו אלה? |
| 2. |
פסוק כ'
ד"ה ואחיו מת: מפני היראה היה מוציא דבר שקר מפיו. אמר: ואם אומר לו שהוא קיים, יאמר: הביאוהו אצלי. מה קשה לרש"י? |
| 3. |
פסוק כ'
ד"ה לבדו לאמו: מאותה האם אין לו עוד אח.
מה קשה לרש"י? |
| 4. |
פסוק ל"א
ד"ה והיה כראותו כי אין הנער ומת: אביו מצרתו.
| ב. |
היכן מצינו בפרשת ויגש שוב קושי ממין זה? |
| ג. |
התוכל להוכיח שצדק רש"י כאן בפירושו ואין הוא יכול לפרשו כאן כמו שפירש פסוק כ"ב? | |
פסוק ל"ב
"וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל הַיָּמִים"
בן אמוזג:
מליצה זו יקרה עד מאד, להיותה מורה באצבע דבר שאינו מפורש בתורה, והוא: אין העונש זולת העוון, רק העוון הוא בעצמו העונש לפני המשפט האלוקי – ובמקום תשלום השכר והעונש. וזהו שאמר "וחטאתי לאבי כל הימים" ובזה יש כדי בזיון וקצף.
| 1. |
הסבר מה תמוה לו בפסוקנו וכיצד הוא מישבו. |
| 2. |
הבא ראיות מפסוקי התורה שבהם נרמז רעיון זה. |
| 3. |
הידוע לך מאמר חז"ל שבו מנוסח רעיון זה בקיצור? |
שאלה מסכמת בהתנהגות יוסף עם אחיו מזמן רדתם אליו ועד רגע התוודעותו אליהם
אברבנאל:
הנה עם כל הנסיון שעשה יוסף לאחיו בעלילת המרגלים, עוד נשאר ספק בלבו, האם היה להם אהבה עם בנימין, או אם היו עדיין שונאים את בני רחל אמו, ולכן רצה להביא את בנימין בפרט בנסיון הגביע לראות, אם ישתדלו להצילו. – אבל חשש עם זה, אולי יחשבו אחיו, שהיה אמת, שבנימין גנב את הגביע כמו שרחל גנבה את התרפים לאביה, ואולי מפני זה יאמרו "הנפש החוטאת היא תמות" ולא ידרשו בעדו בכל כוחם, לא לשנאתם אותו – כי אם לבושתם מרוע המעשה. הנה מפני זה ציוה יוסף לשוב עם הגביע כסף שברו וכן כספיהם של כולם, שבזה יכירו הם, שלא היתה אשמת בנימין ורשעתו, כי אם מעלילת האדון; ובידיעת זה - אם יחמלו עליו וישתדלו להוציאו מעבדותו, יודע שהם אוהבים אותו ויהיה בעיני יוסף בעלי תשובה גמורים ויתודע אליהם וייטיב עמהם כמו שעשה.
| 1. |
מהי לדעתך כוונת יוסף בכל התנהגותו עד עכשיו, ומדוע יכול היה להתודע אליהם רק עתה, אחרי דברי יהודה? |
| 2. |
כנגד איזו תפישה מוטעית בעניין הגביע הוא פונה? |
| 3. |
מדוע יודע רק בדרך זו ליוסף "אם הם בעלי תשובה גמורים"?
להבנת מושג זה עיין רמב"ם, הלכות תשובה ב' הלכה א':
איזו היא תשובה גמורה? זה שבא בידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה... |