הכנסת האורחים של אברהם
בראשית פרק יח, פסוקים א - ח
א. | שאלה כללית |
מהו האמצעי הסגנוני שבאמצעותו מובלטת הכנסת האורחים של אברהם אבינו? |
ב. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק א' ד"ה כחם היום: הוציא הקב”ה חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים, ולפי שראהו מצטער שלא היו אורחים באים, הביא המלאכים עליו בדמות אנשים. |
| ||||||||||||
2) פסוק ב' ד"ה והנה שלשה אנשים: אחד לבשר את שרה ואחד להפוך את סדום ואחד לרפאות את אברהם, שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות. |
גור אריה: טעם הדבר שענין המלאך הוא השליחות, ולכך נקרא "מלאך" לשון השליחות, ושמות המלאכים היו לפי השליחות שנשתלחו. לכך, אם מלאך אחד עושה שתי שליחויות, היה מלאך אחד – שני מלאכים, וכן בעצמו אם שני מלאכים עושים שליחות אחד, יהיו שני מלאכים – מלאך אחד, אחרי שעיקר עצמות המלאכים - השליחות.
| ||||||||||||
3) פסוק ב' ד"ה נצבים עליו: לפניו (כמו במדבר ב' "ועליו מטה מנשה"), אבל לשון נקיה הוא כלפי המלאכים |
| ||||||||||||
4) פסוק ג' ד"ה ויאמר אדני אם נא...: לגדול שבהם אמר וקראם כולם אדונים, ולגדול אמר "אל נא תעבור", וכיון שלא יעבור הוא, יעמדו חבריו עמו; ובלשון זה הוא חול. דבר אחר: קודש הוא, והיה אומר להקב"ה להמתין לו עד שירוץ ויכניס את האורחים. ואף על פי שכתוב אחר "וירץ לקראתם" האמירה קודם לכן היתה. ודרך המקראות לדבר כן, כמו שפירשתי אצל (בראשית ו' ג') "לא ידון רוחי באדם" שנכתב אחר (ה' ל"ב) "ויולד נח את שם את חם...", ואי אפשר לומר כן אלא הגזרה היתה מקודם עוד כ' שנה. ושני הלשונות בבראשית רבה. |
| ||||||||||||
5) פסוק ה' ד"ה אחר תעבורו: אחרי כן תלכו. |
| ||||||||||||
6) פסוק ו' ד"ה קמח סולת: סולת לעוגות, קמח לעמלן של טבחים, לכסות את הקדרה, לשאוב את הזוהמא. |
| ||||||||||||
7) פסוק ז' ד"ה אל הנער: זה ישמעאל כדי לחנכו במצוות. |
| ||||||||||||
8) פסוק ט' ד"ה הנה באהל: צנועה היא. |
|
ג. | "כן תעשה כאשר דברת" |
"וַיֹּאמְרוּ כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ"
ד"ה כן תעשה: דרך מוסר, שפת לחם די.
ד"ה כן תעשה כאשר דברת: כלומר כן תעשה תדיר, כאשר דברת עתה, זהו ווסתך הטוב שאתה מכניס אורחים ומשמשם. ר' עובדיה זצ"ל.
מה קשה לשני המפרשים, ומה ההבדל שבין תשובותיהם?
ד. | אל מי יסב "אל נא תעבור" |
"אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ"
אל נא תעבור החבורה והשיירה של צדיקים הללו מעל עבדך. תן בלבם שיבואו אל ביתו.
1.
מה קשה לו?
2.
מה ההבדל בינו לבין פירוש רש"י?
ה. | הכנסת אורחים |
1.
בבלי, שבת קכ"ז:
אמר רב יהודה אמר רב: גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני השכינה דכתיב "ויאמר: אדני אם נא מצאתי חן בעיניך, אל נא תעבור..."
א.
הסבר מה כוונת המאמר - מהו המודגם בהכנסת אורחים, ומה המסומל בהקבלת פני השכינה?
ב.
איך למדו רעיון זה מתוך פסוקנו? האם מסכים הוא עם אחד מפרושי רש"י לפסוק זה או בחר לו דרך אחרת?
2.
אבות דר' נתן י"ג:
אמור מעט ועשה הרבה: מניין שהצדיקים אומרים מעט ועושין הרבה? שכן מצינו באברהם אבינו שאמר למלאכים: פת אתם סועדים עמי היום, שנאמר "ואקחה פת לחם וסעדו לבכם", אבל באחרונה – ראה מה עשה אברהם למלאכי השרת, שהלך ועשה להם שלשה שורים, ותשע סאין של סלת.
הבא ראיה מספר בראשית שדרכם של רשעים להפך "שאומרים הרבה ואפילו מעט אין עושין"?
3.
בבא מציעא פ"ז ע"א:
"מהרי שלש סאים קמח סלת לושי ועשי עוגות"
כתיב "קמח" וכתיב "סלת". אמר ר' יצחק מכאן שהאשה צרה עיניה באורחים יותר מן האיש .
א.
הסבר, כיצד הבין הדרשן את פסוקנו עד שהגיע למסקנתו?
ב.
העתק את פסוקנו בסימני פיסוק בהתאם למדרשו!
4.
כמה הדרכות לחיי יום יום למדו חז"ל מפרשנתו. הסבר – מניין?
א. "אל ישנה אדם מן המנהג" (בראשית רבה מ"ח)
ב. "מסרבין לקטן ואין מסרבין לגדול" (בבא מציעא פ"ז)
ג. "שאין הנשים מודות בזקנה" (מדרש אור האפלה)