פרשת פינחס
שנת תשכ"ט
סמיכת יהושע
במדבר פרק כז, פסוקים טו - כב
השווה צווי ה' למשה (י"ח – כ') לביצוע הצו ע"י משה (כ"ב – כ"ג).
הצווי (י"ח – כ') |
המעשה (כ"ב – כ"ג) |
1.
קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ |
וַיִּקַּח אֶת יְהוֹשֻׁעַ
|
2.
וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו |
וַיִּסְמֹךְ אֶת יָדָיו עָלָיו
|
3.
וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל הָעֵדָה |
וַיַּעֲמִדֵהוּ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל הָעֵדָה |
4.
וְצִוִּיתָה אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם |
וַיְצַוֵּהוּ
|
5.
וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו |
|
|
התוכל להסביר את סיבת השינויים? |
פסוק ט"ו
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר"
רש"י:
ד"ה לאמר: אמר לו: "השיבני, אם אתה ממנה להם פרנס אם לא".
השוה:
רש"י, י"ב י"ג:
ד"ה לאמר: מה ת"ל? אמר לו: "השיבני אם אתה מרפא אותה אם לאו"...
דברים ג' כ"ד:
ד"ה לאמר: זה אחד משלשה מקומות שאמר משה לפני המקום: "איני מניחך עד שתודיעני אם תעשה שאלתי אם לאו".
|
מה קשה לרש"י ומה ראו חז"ל לדרוש מילת לאמור דווקא במקומות אלה, והלא בעשרות מקומות נאמרה מילה זאת בתורה ("וידבר ה' אל משה לאמר") ולא דרשוה שם? |
פסוק ט"ז
"יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה"
במדבר רבה כ"ז (ט"ז):
"יפקד ה'" מה ראה לבקש הדבר הזה אחר סדר הנחלות? אלא כיון שירשו בנות צלפחד אביהן, אמר משה: "הרי השעה שאתבע בה צרכי; אם הבנות יורשות, בדין הוא שירשו בני את כבודי!" אמר לו הקב"ה (משלי כ"ז) "נוצר תאנה יאכל פריה" – בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה, יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד, והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס המחצלאות; הואיל והוא שרתך בכל כוחו, כדאי הוא שישמש את ישראל, שאינו מאבד שכרו.
"קח לך את יהושע בן נון" לקיים מה שנאמר (משלי כ"ז) "נוצר תאנה יאכל פריה".
רש"י:
ד"ה יפקד ה': כיון ששמע משה שאמר לו המקום: "תן נחלת צלפחד לבנותיו", אמר: "הגיעה השעה שאתבע צרכי, שירשו בני את גדולתי". אמר לו הקב"ה: לא כן עלתה במחשבה לפני. כדאי הוא יהושע ליטול שכר שימושו, שלא מש מתוך האוהל, וזהו שאמר שלמה (משלי כ"ז) "נוצר תאנה יאכל פריה".
| 1. |
מפרשי המדרש רבה ומפרשי רש"י תמהים: מה ראו לסמוך בקשת משה לסדר נחלות, והלא לא נאמרה אלא לאחר: "עלה אל הר העברים", ומדוע לא יפרשו, שכיון שראה שנגזרה עליו מיתה ביקש "יפקד"?
נסה לישב תמיהתם! |
| 2. |
השוה את דברי רש"י לדברי מקורו והסבר את השוני הסגנוני! |
פסוקים י"ח – כ'
"קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ... וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו... וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו"
במדבר רבה כ"א:
"ונתת מהודך עליו" – כמערה מכלי אל כלי.
השוה:
במדבר י"א י"ז:
"וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם"
במדבר רבה ט"ו (י"ט) :
ואם תאמר: הזקנים שהיתה נבואתן משל משה, שמא חסר משה מנבואתו כלום? לאו! למה הדבר דומה? לנר שהיה דולק והדליקו ממנו נרות ואור דליקתו לא חסר. אף כאן משה, משלו לא חסר כלום. שנאמר (דברים ל"ד) "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה".
|
הסבר: מה ראו להשתמש במקומנו במשל המערה מכלי אל כלי, ושם במשל המדליק נר מנר? |
פסוק י"ח
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן..."
רש"י:
ד"ה לך: את שבדוק לך, את זה אתה מכיר.
| 1. |
למה לא פירשו רש"י כפי שפירש בבראשית י"ב:
ד"ה לך-לך: להנאתך ולטובתך? |
| 2. |
הרא"ם, מקשה על דברי רש"י:
שמנהג הכתוב הוא שיאמר "לך" שלא לשום צורך, כמו (יהושע י"ז) "עלה לך היערה", (שיר השירים) "הגשם חלף הלך לו", (דברים ב' י"ג) "ועברו לכם את נחל זרד" והדומים להם...
והוא מישב:
מכל מקום כל היכא דאיכא למדרש – דרשינן.
התוכל לישב קושיתו בישוב אחר ולהסביר את הצורך (ולא מפני ש"איכא למדרש") לדברי רש"י אלה במקומנו? |
פסוק י"ח
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו"
מלבי"ם:
ד"ה אשר רוח בו: הרוח כולל רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה וכל המעלות הנכבדות, וחוץ מזה.
ד"ה וסמכת את ידך עליו: ובזה השפיע עליו שפע רוח יתירה יותר על מה שהוא איש הרוח מכבר. והנה השפע לא תחול רק על מי שהוא מוכן אליה מכבר, כמו שאמרו חז"ל: "אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה" שנאמר: "יהב חכמתא לחכימין"; ועל זה אמר שכבר יש בו רוח, ורוח זה מן המוכן לכך יתוסף בו קדושה ונבואה על ידי סמיכות ידך...
|
רעיון זה שמביאו המלבי"ם בשם חז"ל כבר מצאו לו ראיה בספר שמות. היכן? |
פסוק כ'
"וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו"
ספורנו:
הוד מלכות. תן לו איזו שררה בחייך, שיתחילו לנהוג בו כבוד.
יצחק רגיו:
רוח מלכות וממשלה הצריכה להיות בלב הנגיד היא הנקראת כאן "הוד", כענין (דברי הימים א' כ"ט) "ויתן עליו הוד" הנאמר בהמלכת שלמה. וכן יהושע קיבל הוד מלכות, כאשר סמך משה ידיו והעמידו לנגיד, ועל ידי ההוד שאתן עליו יכבדוהו כל ישראל, וזהו "למען ישמעו כל עדת בני ישראל".
| 1. |
מה ההבדל ביניהם בפירוש המילה "הוד"? |
| 2. |
מה ההבדל ביניהם בפירוש דברי ה' "ונתת"? |
פסוק כ"ג
"וַיִּסְמֹךְ אֶת יָדָיו עָלָיו"
סנהדרין ק"ח ע"ב:
אמר ר' יוסי בר' חנינא: מכאן שאין אדם מתקנא בתלמידו.
|
כיצד למדו כלל זה "מכאן" – היינו מפסוקנו זה? |