אהרן ובניו הנותרים
ויקרא פרק י, פסוקים ט - טז
א. | אזהרת יין לכהנים, וכעסו של משה |
1. |
"יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ" ויקרא רבה י"ב (א'): ...דתני רבי שמעון*: לא מתו בני אהרן אלא על שנכנסו שתויי יין לאהל מועד. ר' פנחס בשם ר' לוי אומר: משל למלך שהיה לו בן בית נאמן, מצאו עומד על פתח חנויות והתיז את ראשו בשתיקה וענה בן בית אחר תחתיו. ואין אנו יודעים מפני מה הרג את הראשון; אלא ממה שמצוה את השני: "לא תכנס בפתח חנויות" אנו יודעים שמתוך כך הרג את הראשון. כך – (י' ב') "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'" ואין אנו יודעים מפני מה מתו, אלא ממה שציוה את אהרן ואמר לו: "יין ושכר אל תשת" אנו יודעים מתוך כך שלא מתו אלא מפני היין. רש"י, פסוק ב': ד"ה ותצא אש: ר' ישמעאל אומר שתויי יין נכנסו. בעל עקדת יצחק, מקשה: יש לתמוה, כי מאחר שהכתוב פירש מעשיהם ואמר (י' א') "ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אותם" ונאמר (במדבר ג' ד') "וימת נדב ואביהוא לפני ה' בהקריבם אש זרה לפני ה'" – למה היו חז"ל שואלין ודורשין למה מתו? – מה עשו? ובאו עליהם טעמים רבים זה אומר בכה וזה אומר בכה וכולם נסמכים אל הכתובים בדרכים רחוקים? ועל הטעם שנאמר לעיל מקשין כמה ממפרשי רש"י: איך נענשו מיתה על שנכנסו שתויי יין והלא לא הוזהרו על זה אלא לאחר מיתתן? ענה לשתי הקושיות! |
2. |
פסוק ט' "יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ" תנחומא שמיני (י"א): ...ולכך הזהרו מן היין, כי היין מביא את האדם לכל עברות שבעולם, לזנות לשפיכות דמים ולגניבה ולכל עברות שבעולם. לשם מה מביא בעל המדרש את סיפור החסיד ואביו – מה הסכנה המיוחדת בשכרות (נוסף על הידועות) שרצה להבליט בסיפור זה? |
3. |
פסוק ט"ז "וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן הַנּוֹתָרִם" ויקרא רבה י"ג (א): אמר רב הונא: בשלשה מקומות כעס משה ונתעלמה ממנו הלכה, ואלו הן: בשבת ובכלי מתכות ובאונן. ספרי במדבר ל"א כ"א: "ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חוקת התורה אשר צוה ה' את משה" – משה רבנו לפי שהיה בכלל כעס בא לכלל טעות. רש"י, במדבר ל"א כ"א: ד"ה ויאמר אלעזר הכהן: לפי שבא משה לכלל כעס בא לכלל טעות, שנתעלמו ממנו הלכות גיעולי נכרים. וכן אתה מוצא בשמיני למלואים, שנאמר (ויקרא י' ט"ז) "ויקצוף משה על אלעזר ועל איתמר בני אהרן" בא לכלל כעס – בא לכלל טעות. וכן (במדבר כ' י'-י"א) "שמעו נא המורים... וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמים". על ידי הכעס טעה.
|