גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

אהיה אשר אהיה - במדרש

ב.

אהיה אשר אהיה - הרמב"ן

ג.

אהיה אשר אהיה - כוזרי וספר העיקרים

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת שמות
שנת תשכ"ג

אהיה אשר אהיה

שמות פרק ג, יד

א.  אהיה אשר אהיה - במדרש

ברכות ט':

א"ל הקב"ה למשה: לך אמור לישראל: אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכויות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, דיה לצרה בשעתה. אמר לו הקב"ה: לך אמור להם: אהיה שלחני אליכם.

שמות רבה ג' (ו):

אמר רבי אבא בר ממל: אמר ליה הקב"ה למשה: שמי אתה מבקש לדעת? לפי מעשי אני נקרא: באל שדי, בצבאות, באלוקים, בה', כשאני דן את הבריות נקרא "אלוקים", וכשאני עושה מלחמות ברשעים, אני נקרא "צבאות", וכשאני תולה על חטאיו של אדם (= פירוש מהרש"א: שאיני מעניש כפי חטאו ואומר לייסורים "די") אני נקרא: "אל שדי", וכשאני מרחם על עולמי אני נקרא "ה'", שאין "ה'" אלא מידת הרחמים שנאמר (שמות ל"ד) "ה' ה' אל רחום וחנון".
"אהיה אשר אהיה" – אני נקרא לפי מעשי.
ר' יצחק אומר: אמר לו הקב"ה למשה: אמור להם: אני שהייתי ואני הוא עכשיו ואני הוא לעתיד לבוא, לכן כתוב "אהיה" שלוש פעמים.
דבר אחר, ר' יעקב בר' אבינא בשם ר' הונא דציפורין אמר: אמר הקב"ה למשה, אמור להם: "בשעבוד זה אהיה עמם ובשעבוד הם הולכים ואהיה עמם". אמר לפניו: "וכך אומר אני להם? דיה לצרה בשעתה!" אמר לו: "לאו! וכה תאמר לבני ישראל: אהיה שלחני אליכם, לך אני מודיע, להם איני מודיע".
 ר' יצחק בשם ר' אמי אמר: בטיט ובלבנים הם עומדים, ולטיט ולבנים הן הולכים, וכן בדניאל (דניאל ח' כ"ז) "ואני דניאל נהייתי ונחלתי". אמר לפניו: "וכך אני אומר להם?!" אמר לו: "לאו, אלא אהיה שלחני אליכם!"
אמר ר' יוחנן: אהיה אשר אהיה ביחידים, אבל במרובים, על כרחם שלא בטובתם כשהן משוברות שניהם, מולך אני עליהם, שנאמר: (יחזקאל כ' ל"ג) "חי אני נאום ה' אלוקים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליהם".

רש"י:

ד"ה אהיה אשר אהיה: אהיה עמם בצרה זאת אשר אהיה עמם בשעבוד שאר מלכויות. אמר לפניו: "ריבונו של עולם! מה אני מזכיר להם צרה אחרת, דיים בצרה זו! אמר לו: יפה אמרת, "כה תאמר לבני ישראל: אהיה שלחני אליכם".

1.

בשלושה כיוונים הולכים בעלי המדרש בפרשם את השם: אהיה אשר אהיה. סדר את המדרשים לשלוש קבוצות, והסבר את שלושת הכוונים!

2.

במה שונה ר' יצחק בשם ר' אמי מדעת כל המדרשים והמפרשים?

3.

מהו הרעיון של דברי ר' יוחנן (הסבר גם את הביטוי: "כשהן משוברות שניהם"!)

4.

מה ראה רש"י לבחור מכל ביאורי חז"ל במה שבחר?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר