גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

לעניין הקמת הברית

ב.

מהות הברית

ג.

ברית = אהבה, תנאי, הבטחה

ד.

טעמי רשימה של שלושה שמות

פרשת נח
שנת תשכ"ג

הברית

בראשית פרק ו, יח - פרק ט, יא

א.  לעניין הקמת הברית

פרק ו' פסוק י"ח

"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּךְ וּבָאתָ אֶל הַתֵּבָה
אַתָּה וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ"

פרק ט' פסוק ט'

"וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְאֶת זַרְעֲכֶם אַחֲרֵיכֶם..."

פרק ט' פסוק י"א

"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל..."

ראב"ע, פרק ו' פסוק י"ח:

ד"ה והקימותי את בריתי: לאות שהשם נשבע לו שלא ימות הוא ובניו במבול, ואם לא נמצא בתחילה מפורש, כאשר מצאנו במשנה התורה (דברים א' כ"ב) "נשלחה אנשים לפנינו".
ומילת "והקימותי" – שאקיים את שבועתי.
והקרוב אלי, שזאת הברית רמז לקשת.

ראב"ע, פרק ט' פסוק ט':

ד"ה ואת זרעכם: ... והברית שאקיים היא שלא ייכרת כל בשר.

1.

מה הקושי בפסוק י"ח? האם הוא הוא הקשה לו גם בט' ט'?

2.

מה ההבדל בין שני פירושיו לפסוק י"ח? (השני פותח במילים "והקרוב אלי".)

3.

מהו הדמיון בין הפסוק ו' י"ח לבין דברים א' כ"ב?

4.

מה ראה ראב"ע להכניס פירושו למילה "והקימותי" בין שני פירושיו ל"בריתי", ולא אמר פירושו ל"והקימותי" בסוף?

5.

השווה לדברי ראב"ע כאן את דבריו בשמות ו' ד':

ד"ה וגם הקימותי את בריתי אתך: גם שלחתיך בעבור שהקימותי עם האבות לתת להם...

האם פירושו את מילת "והקימותי" ב-ו' י"ח וב-ט' ט' ובשמות ו' ד' פירוש אחד הוא? ואם לא – מה ראה לשנות?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר