ברכת יעקב לאפרים ולמנשה
בראשית פרק מח, פסוקים י - טז
א. | כובד ראייתו של יעקב |
"וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן"
השווה לפסוקנו:
"וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת"
1. |
למה לא כתב גם כאן בלשון זו? |
2. |
למה לא פתח גם כאן את הפרק בעובדה זו כשם שהעמידה שם בראש הפרק? |
ב. | לסגנון ברכת יעקב |
"הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק
הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה
הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים..."
1. |
הסבר מדוע חזר יעקב (פסוק ט"ו) פעמיים על מילת האלוקים? |
2. |
הסבר מדוע בדברו על יחס האלוקים לאבות מוזכרים האבות כנושא המשפט ובדברו על יחס האלוקים אליו ידבר על עצמו כמושא המשפט? |
3. |
הדימוי בו מדמה יעקב את יחס האלוקים אליו רגיל מאד במקרא, אך נמצא לראשונה בפי יעקב. התוכל למצוא סיבה לכך? |
4. |
מה ראה יעקב לייחס את שמירת ה' בה נשמר – בפסוק ט"ו – ל"אלוקים" ובפסוק ט"ז למלאך? |
5. |
לפי דעת בנו יעקב, בספרו Genesis: מבין יעקב עתה בהשקיפו על כל ימי חייו מה המה "מלאכי האלוקים" אשר ראם בלכתו ללבן (בכ"ח י"ב) ובשובו (ל"ב ב'). הסבר את דבריו! להבנת המושג "מלאך" כאן השוה דברי אברהם אל עבדו (בראשית כ"ד ז'). |
ג. | הפנייה אל המלאך |
"הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע"
ר' אברהם בן הרמב"ם
:ד"ה המלאך הגואל: אין זו תפילה אל המלאך אלא תפילה אל שולחו של המלאך לעזור לו ולשמור אותו שיברך אותם בדוגמת אותה השגחה אשר הביאה לשליחות המלאך ליטפל בשמירתו. וזהו טעם ר' סעידה ז"ל בתרגומו.
ד"ה האלוקים אשר התהלכו אבותי לפניו: אתה אלוקים, אשר אתה הוא שהתהלכו אבותי לפניו, עשה בזכותם!
ד"ה האלוקים הרועה אותי: אתה שעשית עמדי חסד.
ד"ה המלאך הגואל אותי מכל רע יברך: צוה שהמלאך הגואל אותי יברך את הנערים אם אינם ראויים לברכתך בלתי אמצעי.
1. |
האם הקושי העומד בפני שני הפרשנים אחד הוא, או שכל אחד מהם מיישב קושי אחר? |
2. |
מה ראה ספורנו להוסיף על המלים שבפסוק את המלים "אתה... אשר אתה"? |
3. |
מה ראה ספורנו להוסיף את משפט התנאי "אם אינם ראויים...", והיכן בתורה מצא סעד לדעתו זו? |
ד. | בביאור "ויקרא בהם שמי" |
"וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק"
ראב"ע
:ד"ה ויקרא בהם שמי: כי הנה כל ישראל יקראו "אפרים", גם "יוסף", גם אמר הכתוב (ל"א, י"ד) "רחל מבכה על בניה", כי היא היתה עיקר מחשבתו, על כן אמר הכתוב (מ"ו י"ט) "בני רחל אשת יעקב", וכאשר ילדה רחל, מיד אמר ללבן (ל' כ"ה) "שלחני", גם נתן לו הבכורה, כי הוא ראשית מחשבתו...
וטעם ויקרא בהם שמי: אמר ר' אברהם שנקראו ישראל על שם אפרים, כאשר הם נקראים זרע אברהם יצחק ויעקב. ואיננו נכון, כי הכתוב אמר "בהם" והנה לא נקראו על שם מנשה, ואולי בעבור שיקראו "בית יוסף" (זכריה י' ו'). והנכון שיעמוד זרעם ושמם ויהיה שם אברהם יצחק ויעקב נזכר בהם לעולם.
ד"ה ויקרא בהם שמי: אמר אבי אבא ז"ל שטעמו, כי בירך שיהיו במצב המשמעת אל ה' יתעלה, אשר על ידה יהיו ראויים להתיחס אל אבותם. (לפי שבזמן שאינם מן המשמעת לא נתיחסו אל אבותם אלא נתיחסו אל הדומים להם במידותיהם, כמו שאמר להם (ישעיה א' י') "שמעו דבר ה' קציני סדום... עם עמורה"). וזה ביאור טוב.
ולי אני נראה, כי כוונתו במה שאמר "ויקרא" לברך אותם, להיות מידותיו ומידות אברהם ויצחק סגולות בהם, ויהיה טעם "שמי" ענין או מצב וכזה טעם "שם אבותי".
וזה כעין השלמה לפירוש אבי אבא ז"ל או פירוש לו.
1. |
מה ההבדל בין ארבעת הפרשנים (הראב"ע, הרמב"ן, ר' מימון ונכדו) בתפישת המושג "שם"? |
2. |
כמה מפרשני הראב"ע מביאים כהוכחה לדבריו את הפסוקים הושע ז' א'; תהלים פ' ב', ודוחים את הראיה מירמיהו ל"א י"ט. הסבר, במה עדיפים שני הראשונים על האחרון? |
3. |
מהו הקושי בבראשית מ"ו י"ט המתיישב בדברי ראב"ע? |
4. |
לאיזו מארבע התפישות הנ"ל יש להביא ראיה מן הפסוקים: "וְנִקְרָא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל בֵּית חֲלוּץ הַנָּעַל" "וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל" |
ה. | פרנסה וגאולה |
בראשית רבה צ"ז (ב):
"המלאך הגואל אותי מכל רע" ר' אלעזר אמר: הקיש גאולה לפרנסה. מה פרנסה בכל יום אף גאולה בכל יום.
ר' שמואל בר נחמן אמר: וגדולה פרנסה מן הגאולה, שהגאולה ע"י מלאך ופרנסה על ידו של הקב"ה. גאולה ע"י מלאך, שנאמר "המלאך הגואל אותי", ופרנסה ע"י הקב"ה שנאמר (תהלים קמ"ה) "פותח את ידך ומשביע לכל חי" (במדבר תהלים כ"ב: ופרנסה ע"י הקב"ה שנאמר "האלקים הרועה אותי מעודי".)
1. |
הסבר את דברי ר' אלעזר ש"גאולה בכל יום". |
2. |
היכן הראיה לכך מפסוקי פרקנו? |
3. |
התוכל להסביר את הרעיון הכלול בדברי ר' שמואל בר נחמן? |
ו. | לשון "פללתי" - שאלות ברש"י |
"רְאֹה פָנֶיךָ לֹא פִלָּלְתִּי וְהִנֵּה הֶרְאָה אֹתִי אֱ-לֹהִים גַּם אֶת זַרְעֶךָ"
רש"י
:ד"ה לא פללתי: לא מלאני לבי לחשוב מחשבה שאראה פניך עוד.
ד"ה פללתי: לשון מחשבה, כמו (ישעיה ט"ז) "הביאי עצה עשי פלילה".
מקשה הרא"ם: למה הוצרך לומר "לא מלאני לבי" ולא אמר "פללתי" – חשבתי. ענה לשאלתו! |