פרשת וישב
שנת תשכ"ב
מעשה אחי יוסף
בראשית פרק לז, פסוקים יח - כה
פסוק י"ח
"וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ"
| 1. |
רש"י:
ד"ה ויתנכלו: נתמלאו נכלים וערמומיות.
| א. |
מה ראה רש"י להביא במקום הפעל "התנכל" פועל אחר, ולהוסיף שם עצם "נכלים" כמושא? מה תיקן בזה? |
| ב. |
למה לא הסתפק בשם עצם אחד, והוסיף עליו עוד "ערמומיות"? |
| ג. |
האם לפי פירושו של רש"י יש להבין את למ"ד של "להמיתו" כלמ"ד של אחד הפסוקים הבאים: שמואל א', ב' כ"ה
"כִּי חָפֵץ ה' לַהֲמִיתָם" שמואל א', י"ט ב'
"מְבַקֵּשׁ שָׁאוּל אָבִי לַהֲמִיתֶךָ" שמואל א', י"ט ט"ו
"הַעֲלוּ אֹתוֹ בַמִּטָּה אֵלַי לַהֲמִתוֹ" | |
| 2. |
ספורנו:
ד"ה ויתנכלו אותו להמיתו: הנה לשון "נכל" יורה על המצאה להרע כמו (במד' כ"ה י"ח)"בנכליהם אשר נכלו להם". אמר, שחשבו את יוסף בלבם נוכל להמית, ושבא אליהם לא לדרוש שלומם אלא למצוא עליהם עלילה או להחטיאם, כדי שיקללם אביהם או יענישם הא-ל יתברך וישאר הוא לבדו ברוך מבנים. ולשון התפעל יורה על ציור הדבר בנפש כמו (שמות א' כ"א) "אתה מתנקש בנפשי להמיתני" – מצייר בלבבך מוקש על נפשי. ולשון "המיתו" שימית הוא את אחיו כמו (דברים ד' י"ד) "ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם אותם", וכמו (דברים כ"ט י"א) "לעבדך בברית ה' אלוקיך". ובזה הודיע מה היה למו, בהיות כולם צדיקים גמורים עד שהיו שמות לפני ה' לזכרון, איך נועדו לב יחדו להרוג את אחיהם או למכרו ולא ניחמו על הרעה, כי גם כשאמרו (מ"ב כ"א) "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו", לא אמרו שתהיה אשמתם על מכירתו או מיתתו, אלא על אכזריותם בהתחננו. והנה הגיד הכתוב, כי ציירו בלבם וחשבו את יוסף לנוכל ומתנקש בנפשם להמיתם בעולם הזה או בעולם הבא או בשניהם, והתורה אמרה: "הבא להרגך השכם להרגו".
| א. |
במה שונה פירושו מפירוש רש"י בתפישת משמעות ההתפעל של "ויתנכלו"?
תן דוגמאות להתפעל בשתי ההוראות! |
| ב. |
מה רצה להוכיח בעזרת שני הפסוקים בדברים ד' ודברים כ"ט? |
| ג. |
איזה משני הכינויים מתאים לכינוי של "להמיתו" לדעת ספורנו, ואיזה משניהם לדעת רש"י?
בראשית י"ט י"ז
"וַיְהִי כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה"
שמות י"ב מ"ב
"לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" |
| ד. |
מהי התמיהה שבדברי האחים, מ"ב כ"א, שאותה מיישב ספורנו? |
| ה. |
היכן אמרה התורה "הבא להרגך השכם להרגו"? |
| ו. |
המתאימה תפישתו של ספורנו להקשר יותר מתפישתו של רש"י? | |
פסוק י"ח
"וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ"
אור החיים:
ויראו אותו מרחוק: ...פירושו: מרחוק הלבבות, שלא ראוהו כראות אחים לאחיהם, אלא כאיש מרוחק מהם...
|
מה הקושי בפסוקנו שאילצוֹ להוציא המילים ממשמעותן? |
פסוק כ"ה
"וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל לֶחֶם"
ר' אברהם בן הרמב"ם:
ד"ה וישבו לאכול: מורה שלא נתחרטו על מה שעשו ועל חוזק חריצותם ועל שטיפת כעסם עליו, וזה ממה שמדגיש את חטאם במעשה.
ספורנו:
ד"ה וישבו לאכול לחם: שלא היה כל זה בעיניהם תקלה או מכשול שימנעם מלקבוע סעודתם, כמו שהיה ראוי לצדיקים כמותם, כשאירעה תקלה על ידם, כמו שעשו ישראל אחר שהרגו את שבט בנימין כאמרו (שופטים כ"א ב') "וישבו שם עד הערב לפני האלוקים, וישאו קולם ויבכו בכי גדול, ויאמרו: למה ה' אלוקי ישראל היתה זאת בישראל להפקד היום מישראל שבט אחד". וכן דריוש כשהשליך את דניאל בגוב אריות, דכתיב (דניאל א' י"ט) "ובת טון (=לן בלא אכילה ושתיה) ודחון לא הנעל קדמוהי" (=ומזמרין בכינורות ובנבלים לא נכנסו לפניו).
וזה קרה להם מפני שחשבו את יוסף לרודף, שכל הקודם להרגו זכה, כשאין דרך להציל הנרדף בזולת זה.
העמק דבר:
ד"ה וישבו לאכול (וישאו עיניהם ויראו): מספר הכתוב שבחם של שבטי י-ה שגם בכל חמתם ופעולתם לרעה ליוסף, מכל מקום לא יכלו לישב במנוחה מרוב התפעלות (=התרגשות) על המקרה שבא לידם ועל החמלה, שהרי בכה והתחנן להם. על כן גם בשעה שישבו לאכול, וידוע שישיבתם היתה על הארץ כמנהג המדינה, ואם כן אי אפשר לראות מרחוק. אבל המה נשאו עיניהם וראו מרחוק, והיינו משום שעמדו בתוך האכילה, כמשתאה לראות דבר מה יסכון להם לאותו מעשה.
| 1. |
מה הקושי שרצו שלושתם ליישב? |
| 2. |
מה ההבדל ביניהם בהערכת התנהגות בני יעקב? |
| 3. |
מניין לבעל העמק דבר, ש"בכה והתחנן להם"? |
| 4. |
היכן מצינו בספר בראשית שהמתרגש (בלשונו: "המתפעל") אינו יכול לשבת, ובהתישבו קם מדי פעם בפעם? |
פסוק כ"ה
"וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל לֶחֶם"
מדרש תהלים, פרק י':
"יתפשו במזימות זו חשבו" – אלו השבטים.
אמר ר' יודן: מאן דאמר "רחמנא ותרן הוא" ליוותרו מעוהי, אלא מאריך אפיה וגבי דיליה.
אמר הקב"ה לשבטים: אתם מכרתם אחיכם מתוך מאכל ומשתה, שנאמר "וישבו לאכול לחם", הרי בניכם נמכרים בשושן מתוך אכילה ושתיה, שנאמר (אסתר ג' ט"ו) "והמלך והמן ישבו לשתות".
| 1. |
הסבר את הרעיון המבוטא במדרש זה! |
| 2. |
הידועים לך עוד מדרשי חז"ל המבטאים רעיון זה? |
| 3. |
מי מן המפרשים שבשאלה הקודמת קרוב למדרשנו בהערכת מעשה האחים? |
פסוק כ"ה
"וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל לֶחֶם"
ר' יוסף בכור שור
:
דרך הרועים, שמקצתן אוכלים ומקצתן עומדים על הבהמות, ואחר שאכלו מקצתן, הולכים אותם שאכלו אל הבהמות, והאחרים אוכלים, ואין דרכם לאכול כולם ביחד, והיה אוכל יהודה ומקצת אחיו, וראובן ומקצת אחיו היו שומרים הצאן, ולפיכך לא ידע ראובן במכירתו, ויש אומרים (בראשית רבה פ"ד י"ט, פסדר"כ: קנ"ט ב', מדרש משלי פ"א) כי ראובן היה מתענה על ששכב את בלהה. ויש אומרים (שם בבראשית רבה פ"ז, ט"ו ובמדרש משלי שם) שהיה כל אחד משמש את אביהם יומו, והגיע יומו של ראובן, אבל תימה, על שהיו רחוקין מאביהם, וראובן היה שב אל הבור?
| 1. |
במה שונה הוא עקרונית גם מן המדרש, גם מן המפרשים שבשאלה ג'? |
| 2. |
היש הסבר אחר להיעדרו של ראובן מן המכירה? |