פרשת ויצא
שנת תשכ"ב
נשי יעקב
בראשית פרק כט, פסוקים טז - לח
1) פסוק י"ז
ד"ה רכות: שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובכתה; שהיו הכל אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן. |
|
מקובלנו: אין רש"י מביא דברי מדרש אלא אם נדרשים הם ליישב את הכתוב. (ועיין דברי רש"י בראשית ג' ח', ד"ה וישמעו).
הסבר: מה הוא הקושי שבפסוקנו שליישובו הביא רש"י את דברי המדרש? | |
2) פסוק י"ח
ד"ה ברחל בתך הקטנה: כל הסימנים הללו למה? לפי שהיה יודע בו שהוא רמאי, אמר לו: "אעבדך ברחל". ושמא תאמר: רחל אחרת מן השוק? תלמוד לומר "בתך", ושמא תאמר: אחליף ללאה שמה ואקרא שמה רחל? תלמוד לומר: "הקטנה". ואף על פי כן לא הועיל – שהרי רמהו. |
|
3) פסוק כ"ה
ד"ה ויהי בבקר והנה היא לאה: אבל בלילה לא היתה לאה, לפי שמסר יעקב סימנים לרחל, וכשראתה רחל שמכניסין לו את לאה, אמרה: "עכשו תיכלם אחותי!" עמדה ומסרה לה אותן סימנים. |
בעל באר-יצחק:
כבר ידוע מדרכי המדרשות לדרוש המילה החסרה בכתוב, שבא החיסרון לאיזה רמז. ואם אמנם באמת על פי פשוטו החסרון אינו אלא לתקון הלשון ואינו חסרון כלל, ודיברה תורה בלשון בני-אדם, וכן כאן...
| א. |
הסבר מהי המילה החסרה לפי הפשט? |
| ב. |
מה ההבדל בין פשוטו של הפסוק לבין המדרש שהובא ברש"י? | |
4) פסוק כ"ז
ד"ה גם את זאת: מיד לאחר שבעת ימי המשתה, ותעבוד לאחר נשואיה. |
|
מניין לו (לרש"י) שלא רצה לבן לתתה לו אחרי שבע שנות העבודה הנוספות? | |
5) פסוק ל'
ד"ה עוד שבע שנים אחרות: "אחרות" – הקישן לראשונות, מה ראשונות באמונה אף האחרונות באמונה, ואף על פי שמרמאות בא עליו. |
| ב. |
ומקשין: ולמה לא עמד רש"י על קושי זה לפני כן בפסוק כ"ז שגם שם נאמר: "עוד שבע שנים אחרות"? ענה לקושייתם! | |
פסוק י"ט
"טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר"
רבנו בחיי:
פירש רבנו חננאל: אף על פי שנתינתה לאיש אחר טוב, שאי-אפשר לאשה בלא איש ולאיש בלא אשה, כענין שכתוב (בראשית ב') "לא טוב היות האדם לבדו", טוב אתה מזולתך. וזהו שני דברים טובים, האחד טוב מחברו.
ועוד מצינו שני דברים רעים האחד טוב מחברו: (איכה ד') "טובים היו חללי חרב מחללי רעב".
ועוד מצינו שני דברים האחד טוב והשני פחות: (קהלת ד') "טוב ילד מסכן וחכם ממלך זקן וכסיל", והאחד טוב מחברו (משלי ט"ו) "טוב ארוחת ירק ואהבה שם משור אבוס ושנאה בו".
ועוד שני דברים טובים ויש שלישי טוב משניהם (קהלת ה') "טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם", וטוב משניהם מי שידור וישלם. וכמותו (קהלת ד' ב') "ושבח אני את המתים שכבר מתו, מן החיים אשר המה חיים עדנה. וטוב משניהם את אשר עדן לא היה".
| 1. |
מה ראה לבן לענות להצעת יעקב בהשוואה להצעה אחרת? |
| 2. |
האם פירושו של ר' חננאל לפסוקנו הוא פשוטו של מקרא או לא? |
פסוק כ'
"וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים"
בעל עקדת יצחק, שואל:
איך אמר שהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה, אדרבא, שהתוחלת הממושכה למה שישתוקק האדם מאד הוא צער גדול... וכבר הסכימו על זה חז"ל (שמות רבה): "ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים" (שמות ב'), אמרו: לפי שהיו ימים של צער קורא אותם "רבים". ואם כן – כבר היה לו לומר "ויהיו בעיניו כאלף שנים באהבתו אותה".
ר' אברהם בן הרמב"ם:
כימים מועטים קלי ערך...; וראוי להשלים כאן דבר שהרי אפילו הזמן הקצר ארוך לאוהב מפני תשוקתו אל מטרת אהבתו; וכן זה מורה שהוא, עליו השלום, בכל אהבתו לא היתה מחשבתו עסוקה בתנאי תאות החושים, כדי שיארך לו הזמן, אלא אהבתו ומחשבתו היו עסוקות במטרת אהבתו האמתית ולפיכך לא ארך לו הזמן.
|
התוכל לענות לשאלת בעל העקדה תשובה אחרת לפי פשוטו של מקרא? |
פסוק כ"ז
"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת"
פרקי דר' אליעזר, פרק ט"ז ובחלקו פרק ל"ו:
ר' יוסי אומר: מנין אנו למדים שבעת ימי המשתה? מיעקב אבינו. כשנשא את לאה עשה שבעת ימי המשתה, שנאמר (כ"ז) "מלא שבוע זאת". ונאספו כל אנשי המקום לגמול חסד עם יעקב, שנאמר (כ"ב) "ויאסף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה". אמר להם הקב"ה: אתם גמלתם חסד עם יעקב עבדי, אני אגמול ואתן שכרכם, שנאמר (מלכים ב', ה' א') "כי בו נתן ה' תשועה...".
| 1. |
הסבר, מה כוונתו באמרו שאנו למדין שבעת ימי המשתה מיעקב, והלא הפסוק המובא הוא מדברי לבן? |
| 2. |
מה רמז מצאו לומר שבנעמן נתן ה' שכר על מה שעשו אנשי חרן? |
פסוק ל"א
"וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ וְרָחֵל עֲקָרָה"
אבן כספי:
זה הלשון יותר שלם ומדוקדק מלשון שמואל בספרו על פנינה וחנה, שאמר "כי את חנה אהב וה' סגר רחמה" (שמואל א', א' ה'). רצוני לומר, שסמך הסגירה לאהובה ושתק יחס האל מהשנואה, ונותן התורה שהיה יותר שלם משמואל סומך הפתיחה לשנואה, ושתק יחס האל מהאהובה. וכל אלו ענינים נכבדים ליודעיהם...
|
במה סגנונה של התורה – בעניין זה – "שלם יותר"? |
פסוק ל"ה
"הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'"
ברכות ז ע"ב:
אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי: מיום שברא הקב"ה את העולם לא היה אדם שקראו לקב"ה "אדון" עד שבא אברהם וקראו "אדון", שנאמר (בראשית ט"ו) "אדני אלוקים במה אדע כי אירשנה...".
ואמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי: מיום שברא הקב"ה את עולמו, לא היה אדם שהודה לקב"ה עד שבאה לאה והודתו, שנאמר (כ"ט ל"ה) "הפעם אודה את ה'".
| 1. |
מקשין מפרשים: למה אמר באברהם "מיום שברא הקב"ה את העולם" ואילו בלאה אמר: מיום שברא הקב"ה את עולמו"?
התדע תשובה לקושייה זו? |
| 2. |
אברבנאל, מקשה להודיה זו:
במה שאמרה "אודה את ה'" לא על שני ולא על השלישי, אלא ברביעי, וחייב אדם להודות על כל טובה שיקבל מאת ה'. וחז"ל אמרו שהיו האמהות יודעות שהיו עתידות ללדת י"ב שבטים והן היו ארבע, וחשבה לאה שתלד שלשה, ולכן אמרה כאשר ילדה הבן הרביעי, הפעם אודה את ה', כי נתן לי יותר מחלקי. ואם היו האמהות נביאות יודעות כמה עתידין להיות שבטי ישראל, יהיה הדרך הזה נכון, ועם כל זה – צריך לבקש בזה ישוב כפי הפשט.
התוכל למצוא יישוב כפי הפשט? |