אבד תאבדון + הפטרה
דברים פרק יב
עיין גם גיליון ראה תשי"ד.
א. | שאלה כללית |
השווה פסוקים ז' כ"ד-כ"ה לפסוקים ראשונים של פרקנו. מה ראתה התורה לחזור כאן על הנאמר שם? |
ב. | הדגשת "אבד תאבדון" |
"אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם..."
עבודה זרה מ"ה עמוד ב':
"אבד תאבדון" – "אבד" ואחר כך "תאבדון"... מכאן לעוקר עכו"ם שצריך לשרש אחריה.
(והשווה דברים ט' כ"א ועבודה זרה נ"ד עמוד א':
"ואכות אותו" – מלמד שביעור עבודה זרה – שוחק וזורה לרוח או מטיל לים.)
ספרי ראה ב':
מניין אתה אומר שאם קצץ אשרה והחליפה אפילו עשר פעמים חייב לקצצה? תלמוד לומר: "אבד תאבדון".
להבנת דברי חז"ל אלה, הנה כללו של המלבי"ם, באילת השחר ל"ח:
כשכפל המקור על הפועל, בא להורות שתעשה הפעולה בכל אופן שיעשנה אפילו כמה פעמים, כמו ויקרא י"ט י"ז: "הוכח תוכיח את עמיתך": מניין שאם הוכחתו ד' וה' פעמים חזור והוכיח? תלמוד לומר "הוכח תוכיח".
רש"י:
ד"ה אבד תאבדון: "אבד" ואחר כך "תאבדון". מכאן לעוקר עבודה זרה שצריך לשרש אחריה.
מה ראה רש"י לבכר כאן את דברי הגמרא על דברי הספרי? |
ג. | "את כל המקומות" וכו' - מבנה תחבירי - שאלות ברש"י |
"אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם..."
רש"י:
ד"ה את כל המקומות אשר עבדו שם... ומה תאבדון מהם? את אלוהיהם אשר על ההרים.
1. |
הסבר, מה ראה רש"י לפתוח דבריו בשאלה "ומה תאבדון מהם"? הלא בפירוש נאמר בפסוק מהו שיש לאבד. |
2. |
כיצד מתפרשים אפוא לפי רש"י המילים "את כל המקומות"? ועיין שמות פרק ט' פסוק כ"ט, ועיין שמות פרק ל"ב פסוק ג' רש"י ד"ה את נזמי. |
ד. | נתץ, שבר, אבד |
"וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם
וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן
וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא"
1. |
למה נאמר אצל מזבח "נתץ" ואצל מצבה "שבר"? עיין ויקרא פרק י"א פסוקים ל"ג, ל"ה! |
2. |
השווה לפסוקנו דברים ז' כ"ד: "וְנָתַן מַלְכֵיהֶם בְּיָדֶךָ וְהַאֲבַדְתָּ אֶת שְׁמָם" למה בא פועל "אבד" בפסוקנו בפיעל ושם בהפעיל? |
ו. | אל תקרי בניך |
עיין גם גיליון ראה תשכ"ג
"וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ"
ברכות ס"ד:
אמר ר' אליעזר אמר ר' חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר (ישעיה נ"ד) "וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך" – אל תקרי "בניך" אלא "בוניך".
אנציקלופדיה תלמודית (כרך ב') ערך "אל תקרי".
"אל תקרי" היא אחת מדרכי תלמוד בדרשות הפסוקים בהלכות ובאגדה. שני סוגי "אל תקרי" הם: א) כשיש איזו קושיה המורה שלא לקרוא כמו שכתוב, כמו "וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך" שדרשו "אל תקרי בניך וכו'"...
וכן (ישעיה נ"ו ב') "שומר שבת מחללו" שדרשו (שבת קי"ח) "אל תקרי 'מחללו' אלא 'מחול לו'", שאם תיבת 'מחללו' מוסבת על השבת, היה לו לומר 'מחללה'...
מהי הקושיה על פסוקנו המעוררת את דרשת אל תקרי? |
ז. | הוראות המילים "גור יגור" |
עיין גם גיליון ראה תשכ"ג.
"הֵן גּוֹר יָגוּר אֶפֶס מֵאוֹתִי
מִי גָר אִתָּךְ עָלַיִךְ יִפּוֹל"
רד"ק:
ד"ה הן גור יגור: ...ודרך פשוטו יתפרש כן: הן יתאספו עליך עמים "אפס מאותי": לא במצוותי, כמו שנאספו עליך פעמים אחרות במצוותי, כסנחריב ונבוכדנצאר. אבל אלה הגויים שיאספו עליך והם גוג ומגוג לא במצוותי, ואין האספה ההיא מאיתי...
ד"ה מי גר אתך עליך יפול: מי שיאסף אתך להלחם עליך – יפול, כמו שאמר (יחזקאל ל"ט, ד'): "על הרי ישראל יפול".
שד"ל:
ד"ה והן גור יגור אפס מאותי: ...והזכיר שורש גור בשתי הוראות מתחלפות, דרך צחות.
1. |
פרש את הפסוק שלא כרד"ק, בשתי הוראות שונות של שורש "גור". |
2. |
פרש את סוף הפסוק על פי ירמיה נ"א ט'. |
3. |
היכן מצינו בהפטרתנו עוד פסוק שבו מילה אחת פעמיים בשתי הוראות? |
ח. | שאלות בטעמי המקרא |
"הֲלֹא הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה..."
רש"י:
ד"ה אחרי: אחרי העברת הירדן הרבה והלאה למרחוק. וזהו לשון אחרי, כל מקום שנאמר אחרי - מופלג הוא.
ד"ה דרך מבוא השמש: להלן מן הירדן לצד מערב. וטעם המקרא מוכיח שהם שני דברים שננקדו בשני טעמים: "אחרי" נקוד בפשטא ו-"דרך" נקוד במשפל והוא דגש. ואם היה "אחרי דרך" דיבור אחד, היה ניקוד "אחרי" במשרת בשופר הפוך ו-"דרך" בשפטא ורפה.
הרב וולף היידנהיים, בפירושו לרש"י ("הבנת המקרא"):
וכוונתו מבוארת, שאין "אחרי" מחובר עם "דרך", שהרי הוא בטעם פשטא המפרידו ממילת "דרך", ומדגיש הדל"ת, ואילו שניהם נחברים, היה ראוי "דרך" לטעם פשטא ו"אחרי" למשרתו מרכא, והדל"ת של "דרך" היה ראוי להיות רפה בתוך בג"ד כפ"ת הסמוכים ליהו"א שלפניהם.
ומה שאמר הרב "ואם היה "אחרי דרך" דיבור אחד היה ניקוד "אחרי" במשרת בשופר הפוך" שתי המילים האלה "בשופר הפוך" הוא תוספת איזה תלמיד, שרצה לפרש איזה המשרת הראוי למילה "אחרי"... ולא ידע בטיב הטעמים.
1. |
איך נעזר רש"י בפיסוק הטעמים בפירושו את הפסוק? |
2. |
איזה טעם נקרא בתקופתו של רש"י בשם "משפל"? |
3. |
מדוע מניח רוו"ה ששתי המילים "בשופר הפוך" שבפירושו של רש"י הן אינן מדברי רש"י עצמו אלא תוספת של תלמיד שלא ידע כללי הטעמים? |
4. |
מה פירוש הביטוי "שננקדו בשני טעמים" שבדברי רש"י? |