פסוק ג'
"כָּל תִּשָּׂא עָוֹן"
השווה לפסוקנו:
תהלים ע"ד ג'
"כָּל הֵרַע אוֹיֵב בַּקֹּדֶשׁ"
ישעיה כ"ו י"א
"אַף אֵשׁ צָרֶיךָ תֹאכְלֵם"
איוב כ"ז ב'
"חַי אֵל הֵסִיר מִשְׁפָּטִי"
איוב ט' י"ט
"אִם לְכֹחַ אַמִּיץ הִנֵּה"
|
מה המשותף לפסוקים האלה ולפסוקנו? |
פסוק ג'
"קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה' אִמְרוּ אֵלָיו כָּל תִּשָּׂא עָוֹן וְקַח טוֹב וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ"
רד"ק:
ד"ה קחו עמכם דברים: אינו שואל מכם בתשובה לא כסף וזהב ולא עולות אלא דברים טובים, שתתוודו בהם עוונותיכם.
ד"ה ושובו אל ה': בלבבכם ולא בשפתים בלבד.
או פירושו: אחר שתשובו תתוודו לפניו.
ד"ה וקח טוב: וקח דבר טוב או לב טוב.
ר' אליעזר מבלגנצי:
ד"ה כל תשא עון: כל שאתה נושא ומסלק עוונו מנגד עיניך.
ד"ה וקח טוב: במקום העוון, לסלק העוון לגמרי, שלא ייפקד עוד. כי מה מועיל אם אתה מסלק העוון, והטבת דרכנו ומעשינו אינך מביא במקומו לסלקו לגמרי. מה הואיל לדור שאול ודוד ושלמה, שהיטיבו דרכיהם ומעלליהם, ועוון שאילת מלך לא נסתלק לגמרי?! שעדיין אתה אומר (הושע י"ג י"ב) צרור אותו העוון וצפונה אותה החטאה. ולא סילקו הטוב ממקומו לגמרי להיות הוא במקומו. ועוד לא ייפקד.
ד"ה טוב: אמינדמנטו (=הטבה ותיקון).
וגם קח תשלום שפתינו ווידויינו, שנשלמה במקום פרים, כי "זבחי אלוקים רוח נשברה".
ר' משה זיידל, "חקרי מלים" (מודפס גם ב"דביר" חלק א' הוצאת דביר תרפ"ג עמוד 32):
"טוב" בלשון חכמים או "טיבא" בתרגומים, משורש טבב בסורית, הוא כמו דיבה משורש דבב בעברית... (נחמיה ו' י"ט) "גם טובותיו היו אומרים לפני..." - שמועותיו היו אומרים לפני...
ולדעתי, נמצא שורש טבב = דבב בעברית עוד בתקופה קדמונית. בהושע י"ד ג' אחרי אמרו "קחו עמכם דברים" יוסיף הנביא "וקח טוב ונשלמה פרים שפתינו"...
וכן (תהלים ל"ט ג') "נאלמתי דומיה החשיתי מטוב" = החשיתי מדַּבֵּר. ומזה אולי גם (משלי ט"ו ב'): "לשון חכמים תיטיב דעת ופי כסילים יביע איוולת"...
| 1. |
למה צריך רד"ק להוסיף למלים "קחו עמכם דברים" – 'אינו שואל... לא כסף ולא זהב' – הלא הוזכר בפסוקנו מה עליהם לקחת, ולמה לו להביא במשפט שלילי מהו אשר אין שואל מהם לקחת? |
| 2. |
למה הביא רד"ק לד"ה ושובו אל ה' שני פירושים, ומה ההבדל ביניהם? |
| 3. |
מה פירוש המלה "דבר" בפירוש רד"ק לד"ה קח טוב? |
| 4. |
למה לא הסתפק בפירוש "וקח דבר טוב" – מה ראה להוסיף עוד "או לב טוב"? |
| 5. |
האם מפרש ר' אליעזר מבלגנצי את המלה "תשא" שבפסוקנו כפירושה בבראשית ד' "גדול עוני מנשוא"? |
| 6. |
במה שונה פירושו למלים "וקח טוב" מפירוש הרד"ק? |
| 7. |
במה שונה פירוש ר' משה זיידל משני קודמיו? |
| 8. |
מה הראיה מנחמיה לפירושו? |
| 9. |
מה מעלת פירושו לפסוקנו על פירושי קודמיו? |
| 10. |
למה אומר זיידל לפירושו במשלי "ואולי", ואילו במקומנו אין הוא מסופק בנכונות פירושו, וכן אינו אומר "אולי" ביחס לתהלים ל"ט ג'? |
פסוק ד'
"אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ"
|
מה הקשר בין שלושת חלקי הפסוק? |