שליחות משה לסיחון
דברים פרק ב, פסוקים כח - כט
א. | "כאשר עשו לי בני עשו" |
"אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן לִי וְשָׁתִיתִי רַק אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי"
פסוק כ"ט
"כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ לִי בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְהַמּוֹאָבִים הַיֹּשְׁבִים בְּעָר עַד אֲשֶׁר אֶעֱבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ"
ד"ה כאשר עשו לי בני עשו: יש מפרשים כי פירושו על "אוכל בכסף תשבירני ואכלתי". אם כן הוא – מה יעשו עם יושבי ער שהם מואבים? והכתוב אמר (דברים כ"ג ח') "על אשר לא קידמו אתכם בלחם ומים"?! והוצרכו לפירוש זה, בעבור שאמר מלך אדום (במדבר כ' י"ח) "לא תעבור בי".
ולפי דעתי, שפירושו על טעם (ב' כ"ז) "בדרך בדרך נלך" כאשר עשו לי בני עשו, שסבבו הר שעיר בדרך בדרך. וכן כתוב (ב' ד') "אתם עוברים בגבול אחיכם בני עשו היושבים בשעיר". רק המלך, שהוא מלך אדום, לא עזבם שיעברו דרך מדינתו, כי משם היה מקום ארץ כנען קרוב; ולכן עברו על ער, כי כן כתוב. ורבים אמרו: הם לא קידמו, רק ישראל קנו מהם.כאשר עשו לי בני עשו...: אלה דברי משה, ופירושו: כמו שעשו לי בני עשו והמואבים שלא נתנוני לעבור בגבולם, עד אשר אעבור את הירדן, כן לא אבה סיחון העבירנו. ויהיה וי"ו "ולא אבה" ללא עניין.
1.
מה קשה בפסוקינו לשני הפרשנים דלעיל?
2.
כיצד מפריך הראב"ע את דעת ה"יש מפרשים"?
3.
הסבר דבריו "והוצרכו לפירוש זה" – לאיזה פירוש יכוון?
4.
מה עניין במדבר כ' י"ח לענייננו?
5.
כיצד מיישב הראב"ע את הקושי של פסוקנו בפירוש הפותח במלים "ולפי דעתי"?
6.
למה אומר הראב"ע "רק המלך, שהוא מלך אדום, לא עזבם...", ולמה לא אמר בקיצור: רק מלך אדום לא עזב...?
7.
באיזו הוראה משתמש הראב"ע בדבריו במלה "מדינה"? ("לא עזבם שיעברו דרך מדינתו").
8.
האם ה"רבים" אשר את דעתם מביע הראב"ע בסוף דבריו הם חזרה על אחד משני הפירושים שהביא עד כאן (דעת ה"יש מפרשים", ודעתו שלו) או הלכו ה"רבים" כאן בדרך שלישית?
9.
מה ראה הרלב"ג לומר לפסוקנו (פסוק כ"ט) "כאשר עשו לי..." "אלה דברי משה", הלוא כל השליחות לסיחון מלך האמורי היא מדברי משה?
10.
למה יש לדעת הרלב"ג לפרש את הוי"ו של "ולא אבה סיחון" כוי"ו "ללא עניין"?