ערי מקלט
במדבר פרק לה, פסוקים א - כה
א. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק י"א
ד"ה והקריתם: אין הקריה אלא לשון הזמנה, וכן הוא אומר (בראשית כ"ז כ'): "כי הקרה ה' אלוקיך לפני".
למה לא פירש רש"י מלה זו עם הופעתה הראשונה בספר בראשית כ"ד י"ב: "הקרה נא לפני היום"?
2) פסוק כ"ג
ד"ה בכל אבן אשר ימות בה: הכהן.
מה קשה לו?
3) פסוק כ"ז
ד"ה אין לו דם: הרי הוא כהורג את המת, שאין לו דם.
א.
מה קשה לו?
ב.
השווה דבריו לראב"ע, שמות כ"ב א':
ד"ה אין לו דמים: אין על הורגו שפיכות דמים.
מדוע לא פירשוֹ רש"י כך, שהוא נראה קרוב יותר לפשוטו של מקרא?
ג.
השווה דברי רש"י, כאן לדבריו שמות כ"ב א' שם:
אין זו רציחה, הרי הוא כמת מעיקרו. כאן לימדתך תורה: אם בא להרגך השכם להרגו, וזה להרגך בא, שהרי יודע הוא שאין אדם מעמיד עצמו ורואה שנוטלין ממונו בפניו ושותק – לפיכך על מנת כן בא, שאם יעמוד בעל הממון כנגדו – יהרגנו.
למי מוסבת מלת "לו" לדעת רש"י שם וכאן?
ד.
למה אין רש"י מסתפק בפירושו לפסוק ההוא בשמות, מה ראה צורך לשוב לפרשו במקומנו?