גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

השמחה והשחוק

ב.

כעסו של דוד

ג.

מקרה עוזא - מדברי המדרש

ד.

שאלות בטעמי המקרא

פרשת שמיני
שנת תשכ"ד

הפטרת שמיני - פרץ עוזה

שמואל ב פרק ו

א.  השמחה והשחוק

ר' יצחק עראמה, עקדת יצחק פרשת שמיני שער נ"ט:

(ויקרא י' ד') "בקרובי אקדש ועל פני כל העם אכבד"; (ישעיהו ס"ה) "המכעיסים אותי על פני"; (בראשית ל"ב) "ותעבור המנחה על פניו" כדרך שדרשוהו חז"ל* לא אמר "בפני כל העם אכבד" אלא "על פני כל העם" לומר שיתקדש בקרוביו, ולא יחוש אל מה שיהיה כדבר רע וקשה בעיני כל העם לערבבם ולהבהילם ביום חתונתם וביום שמחת לבם, כי אז יתקדש עוד על ידם, ויגילו בעצב, כי הוא העניין הנאות לפני ה', כמו שנתבאר העניין ממעשה פרץ עוזא הדומה לו...
ואחר שפרץ ה' פרץ בעוזא נאמר (שמואל ב' ו' ח') "ויחר לדוד על כי פרץ ה' פרץ בעוזא ויקרא למקום ההוא פרץ עוזא... ויירא דוד את ה'"... ירצה שנתכבד האל יתעלה על פניו ועל פני כל העם ביום ההוא, כלומר "על אפם ועל חמתם".
ולזה בפעם השנית תקנו את אשר עיוותוהו ראשונה...
על הדרך שביאר זה העניין החוקר (=אריסטו) בעשירי מספר המידות, כי שם כתב, שהעונג הוא דבק עם שלמות הפעולות בלתי מתפרד מהם. ולזה השמחה מצויה בכל המעשים השלמים. אמנם בפרק התשיעי ממנו נתן ההבדל בין השמחה והשחוק, ובסוף דבריו אמר: "אמנם יראה כי החיים המאושרים הם כפי המעלה, וזה אמנם יהיה בשמחה אבל לא בשחוק. כי אמנם יותר טובים הדברים אשר במעלה מההיתולים אשר בשחוק" (עד כאן דבריו).
וביאר שהשמחה הנפשית בפעולות המעולות היא, ואף כי בשמחתם לא יתערבו הפעולות הגופיות היא טובה ומעולה מהיתולי השחוק אשר יתחזקו מאוד על הכוחות הגשמיים, ונפשו עליהם תאבל. והנה לזה ראוי להרחיק כל שחוק ולא להרחיק השמחה! כי השמחה אינה מזקת. וכמו שאמר החכם (קהלת ב') "לשחוק אמרתי מהולל ולשמחה מה זו עושה" כלומר: מה ואיזו רעה היא עושה?!

1.

הסבר במה סוטה פירושו זה לויקרא י' ד' מן הפירוש המקובל?

2.

מה הקשר שבין דברי אריסטו המובאים בדבריו לבין הפטרתנו - אילו פסוקים בהפטרתנו מוארים על ידיהם?

3.

במה סוטה בעל העקדה בפירושו את קהלת ב' ב' מפשוטו של מקרא? וכיצד הוא נעזר בפסוק זה?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר