לאחר מעמד הר סיני
שמות פרק יט, פסוקים ג - ד
א. | "תאמר" ו"תגיד" - שאלות ברש"י |
"כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל"
1. |
רש"י, (על פי המכילתא): ד"ה כה תאמר: בלשון הזה וכסדר הזה. מה קשה לו? |
2. |
רש"י, (על פי המכילתא): ד"ה לבית יעקב: אלו הנשים – תאמר להם בלשון רכה. ד"ה ותגיד לבני ישראל: עונשין ודקדוקים, פירש לזכרים דברים הקשים כגידים.
|
ב. | "אתם ראיתם" - לא במסורת |
"אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם"
מכילתא:
לא במסורת אני אומר לכם, לא כתבים אני משגר לכם, לא עדים אני מעמיד עליכם, אלא "אתם ראיתם אשר עשיתי במצרים".
רש"י:
לא מסורת היא בידכם.
מהי הזרות בלשון שאותה דייקו המכילתא ורש"י ואמרו מה שאמרו? |
ג. | הקושי ב"אתם ראיתם" |
"אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם"
מכילתא:
ראו אשר עשיתי למצרים: על כמה עברות היו חייבים לי קודם שנזדווגו לכם ולא נפרעתי מהם אלא על ידכם.
1. |
מהו הקושי בפסוקנו שמביא את המכילתא (ובעקבותיה את רש"י) לפרש את פסוקנו כפי שפירשוהו? |
2. |
מה האופייני כאן בניסוח שרש"י מנסח את מקורו? |
3. |
מה ההבדל בין הפירוש הנ"ל לבין הפירוש הניתן לפסוקנו ע"י בובר, ("משה" עמ' 99): החלק הראשון של פסוק זה מעלה את הצד השלילי ומסכמו בנקודת הראות המכרעת: כדי שיבוא ישראל לכוון אל האלוקים, מוכרח היה להעשות במצרים מה שנעשה. |
ד. | "אתם ראיתם" - ספורנו |
"אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם"
כמה הפצרתי כדי שישובו מרשעם, "כי לא אחפוץ במות המת" (יחזקאל י"ח), ובהקשותם ערפם הוצרכתי להרבות אותותי ומופתי בקרבם ולהשחיתם.
השווה את פירושו לפירוש מכילתא ורש"י שבשאלתנו הקודמת.
1. |
מה ההבדל ביניהם? |
2. |
איזה מהם מתאים לדעתך יותר להקשר? |
ה. | "...על כנפי נשרים" מטפורת הנשר (א) |
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים"
מכילתא דר' שמעון בן יוחאי:
מה הנשר הזה עולה ממטה למעלה בשעה קצרה, כך ישראל עולין ממטה למעלה בשעה קצרה. ומה עלייתן עלו שלא כדרך הארץ אף ירידתן שלא כדרך הארץ. וכן הוא אומר (הושע ז' י"ב) "כאשר ילכו אפרוש עליהם רשתי, כעוף השמים אורידם, איסרם..."
ד"ה על כנפי נשרים: שהעברתי אתכם על הים ביבשה, כנשרים שעוברים ימים דרך פריחה; גם שלא הוזקתם כדכתיב (דברים ל"ב): "כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף".
ד"ה על כנפי נשרים: כלומר הגבהתי אתכם למעלה ולגדולה גדולה, שהוצאתי אתכם מעבדות עבדים ואוליך אתכם אלי להיות עובדים אותי, שאני מלך מלכי המלכים. וכמה הגבהה גדולה היא לכם. ואף נשאתי והגהתי אתכם על כנפי נשרים שפורחים למעלה מכל העופות.
1. |
מה ההבדל בין שלושתם בפירוש התמונה, מהו הצד המיוחד שרואה כל אחד מהם בדימוי זה? |
2. |
לאיזה משלושת הפירושים הנ"ל דומה דימוי הנשר בדברים כ"ח מ"ט: "יִשָּׂא ה' עָלֶיךָ גּוֹי מֵרָחֹק מִקְצֵה הָאָרֶץ כַּאֲשֶׁר יִדְאֶה הַנָּשֶׁר" ? |
ו. | "...על כנפי נשרים" מטפורת הנשר (ב) |
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים"
רש"י:
ד"ה על כנפי נשרים: כנשר הנושא גוזליו על כנפיו, שכל שאר העופות נותנים את בניהם בין רגליהם, לפי שמתיראים מעוף אחר שפורח על גביהם, אבל הנשר הזה אינו מתירא אלא מן האדם שיזרוק בו חץ, לפי שאין עוף פורח על גביו, לכך נותנו על כנפיו.
אומר: מוטב שיכנס החוץ בי ולא בבני...
הנה האריך בבחינת האהבה... אמר: ראו חיבתי בכם כרחם אב על בנים חביבים; אפילו מדרך כף רגליכם חסתי עליו ונשאתי אתכם על כנפי נשרים, ענני כבוד היו מוצעים תחתכם.
1. |
מהו הקו בתמונת הנשיאה על כנפי נשרים שרואים שני פרשנים אלה, שלא ראוהו פרשנינו שבשאלה הקודמת? |
2. |
מה ההבדל בין רש"י לאור החיים בהסברת הדימוי? |
ז. | "...על כנפי נשרים" מטפורת הנשר (ג) |
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים"
ד"ה על כנפי נשרים: דרך לא עבר בה איש, כמו הנשר המוליך בניו ברום אויר, אשר לא ילך בו שום מין עוף אחר, וזה להבדיל אתכם מכל העמים ועסקיהם, להיות לי.
האם תפישתו את תמונת הנשר מסכימה עם אחת התפישות שהכרנוה לעיל, או שונה תפישתו מכל הנ"ל? |
ח. | "...על כנפי נשרים" מטפורת הנשר (ד) |
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים"
כי הייתם משוקעים בתהום טומאת מצרים ונשאתי אתכם מן העסק אל הרום, כנשר שנושא את גוזליו לרום שמים במקום שאי אפשר לשום עיט דורס להגיע לשם.
1. |
במה שונה פירושו מכל הפירושים שראינו? |
2. |
מה היא חולשת פירושו? |
ט. | כנפי נשרים |
"וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים"
הסבר, למה נאמר כאן "כנפי נשרים" בלשון רבים ולא "על כנפי נשר", כמו שנאמר בדברים (כ"ח י"ט) "כאשר ידאה הנשר", ולא כפי שנאמר בשירת האזינו "כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף יפרש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו"? |
י. | "ואביא אתכם אלי" |
"וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי"
קריבית יתכון לפולחני.
אל מקום כבודי, ההר הזה אשר שכנתי שם.
להיות אני לכם לאלוקים.
1. |
מה ראה אונקלוס לתרגם שלא לפי משמעות הכתוב? |
2. |
במה שונה הרשב"ם בתפישת מבנה הפסוק ממה שרגילים לפרשו? |
3. |
מה הרעיון המרומז בדברי הרשב"ם, והיכן מצינו אותו במפורש בתורה? |