תפילות משה + נקרת הצור
שמות פרק לג, יב - פרק לד, ג
גיליון זה הוא המשכו של גיליון כי תשא תשכ"ב והשאלה הכללית של הגיליון ההוא חוזרת גם בזה. עיין שם (וכן בעלון ההדרכה שם וצרפהו לגיליון זה).
א. | שלוש תפילות משה |
שלוש פעמים מתפלל משה ומנהל "משא ומתן" עם הקב"ה: פרק ל"ג פסוקים י"ב – פרק ל"ד פסוק ג' הסבר מהי התכלית שברצונו להשיג בכל אחת משלוש התדיינויות אלו? |
ב. | לסגנונה של תפילת משה |
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' רְאֵה אַתָּה אֹמֵר אֵלַי הַעַל אֶת הָעָם הַזֶּה וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי אֵת אֲשֶׁר תִּשְׁלַח עִמִּי וְאַתָּה אָמַרְתָּ יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם וְגַם מָצָאתָ חֵן בְּעֵינָי וְעַתָּה אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ וּרְאֵה כִּי עַמְּךָ הַגּוֹי הַזֶּה"
1. |
את פנייתו הראשונה של משה אל ה' (י"ב-י"ג) פותח משה ב"ראה" ומסיים אותה ב"ראה". מה משמעותה של חזרה זו? |
2. |
בנו יעקב (בפירושו אשר בכתב יד לשמות) משווה לפסוקנו את בראשית ל"ב י"ג. כאן: "וְאַתָּה אָמַרְתָּ יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם" "וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ" הסבר, מהו התפקיד שממלאת הזכרת האמירה ("ואתה אמרת") פה ושם? |
3. |
ר' יצחק עראמה, בעל עקדת יצחק (שער צ"ד) מקשה: יש לדקדק בכפלו מילת "אתה" כמה פעמים: "אתה אומר", "ואתה לא הודעתני", "ואתה אמרת" – כי אין צורך למדבר עם הנמצא שיאמר לו על כל דבר "אתה" ו"אתה"? ענה לקושייתו! |
ג. | האמנם "אתה לא הודעתני" |
"וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי אֵת אֲשֶׁר תִּשְׁלַח עִמִּי"
רש"י:
ד"ה אתה אומר אלי וגו' ואתה לא הודעתני וגו': ואשר אמרת לי (שמות כ"ג) "הנה אנוכי שולח מלאך" – אין זו הודעה, שאין אני חפץ בה.
ד"ה ואתה לא הודעתני את אשר תשלח עמי: שכשאמרת "ושלחתי לפניך מלאך וגרשתי" זה יובן בעת היותנו נכנסים לארץ, אבל בדרך אין עמנו לא שכינתך ולא שום מלאך.
1. |
מה הקושי בפסוקנו? |
2. |
מה ההבדל בין שני הפירושים הנ"ל ביישוב הקושי? |
3. |
נחלקו מפרשי רש"י בפירוש דבריו דלעיל: הרא"ם, (ר' אליהו מזרחי): לפי דעתי שיבוש הוא שנפל בספרים והיה לו לכתוב: (ל"ג ב') "ושלחתי לפניך מלאך..." גור אריה, (בהתייחסו לדברי הרא"ם): ואין דבריו נכונים, כי רש"י דווקא נקט בפסוק (שמות כ"ג) "הנה אנוכי שולח מלאך" הסבר את סברת כל אחד ממפרשי רש"י. |
ד. | בביאור "ידעתיך בשם" |
"וְאַתָּה אָמַרְתָּ יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם וְגַם מָצָאתָ חֵן בְּעֵינָי"
רש"י:
ד"ה ואתה אמרת ידעתיך בשם: הכרתיך משאר בני אדם בשם חשיבות, שהרי אמר לו (שמות י"ט) "הנה אנכי בא אליך בעב הענן... וגם בך יאמינו לעולם".
... שידעתני ורוממתני בשמך.
1. |
מה ביניהם בפירוש המילה "שם"? |
2. |
היש לפרש "ידע" כאן כפי שפירשו רש"י בבראשית י"ח י"ט ד"ה כי ידעתיו? |
3. |
רש"י בפירושו מסתמך על הפסוק בשמות י"ט ט'. מהו הפסוק בחומש שמות שעליו יוכל הרמב"ן בפירושו להסתמך? |
ה. | בביאור "הודיעני נא" |
"הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ..."
ד"ה הודיעני נא את דרכך: אתה בעצמך תהיה מודיע לנו את הדרך, שתראני דרכיך ואני אלך אחריך.
וגם אתה אמרת שמצאתי חן בעיניך ואתה מודע ואוהב לי בייחוד. ועתה אם הדבר כן, הודיעני נא ולמדני דרכך, מידותיך שאתה מתנהג בהם עם בריותיך אם לשבט אם לחסד, לתת לאיש כדרכיו.
1. |
מה ביניהם בפירוש המושג "דרכך"? |
2. |
איזה משני הפירושים מתאים יותר להקשר הפסוקים? |
3. |
לפי דעת בנו יעקב יש להכריע בין שני הפסוקים הנ"ל על פי השוואת פסוקנו עם פסוק י"ב. כיצד? |
ו. | בביאור "פני ילכו" (1) |
"פָּנַי יֵלֵכוּ וַהֲנִחֹתִי לָךְ"
ברכות ז' א':
אמר ר' יוחנן משום ר' יוסי: מניין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו, דכתיב "פני ילכו והניחותי לך" – אמר לו הקב"ה למשה: "המתן לי עד שיעברו פנים של זעם ואניח לך".
שכינתי תהך ואניח לך.
רש"י:
ד"ה פני ילכו: כתרגומו, לא אשלח עוד מלאך, אני בעצמי אלך, כמו (שמואל ב' י"ז) "ופניך הולכים בקרב".
רמב"ם, מורה נבוכים ל"ז:
"פנים" שם משתתף ורוב שיתופו על צד ההשאלה. הוא שם הפנים מכל חי. (ירמיה ל') "ונהפכו כל פנים לירקון", (בראשית מ')"מדוע פניכם רעים" – וזה הרבה. והוא שם הכעס: (שמואל א' א') "ופניה לא היו לה עוד". ולפי זה העניין נעשה הרבה בעניין כעס ה' (תהילים ל"ד) "פני ה' בעושי רע" (שמות ל"ג) "פני ילכו והניחותי לך".
1. |
איזו משתי התפישות של "פני ילכו" נראית לך כפשוטו של מקרא? נמק דבריך! |
2. |
לפי איזו משתי התפישות יקל יותר ליישב את הקושי שבפסוק ט"ו? |
ז. | בביאור "פני ילכו" (2) |
"פָּנַי יֵלֵכוּ וַהֲנִחֹתִי לָךְ"
ד"ה והניחותי לך: אלך עמך לכבוש את הארץ עד שאניח לך מכל אויביך מסביב, כדכתיב (דברים ג' כ') "עד אשר יניח ה' לאחיכם ככם", (דברים כ"ה) "והיה בהניח ה' אלוהיך לך מכל אויביך". והמפרש "והניחותי לך" – נחת רוח אעשה במה שאעשה בקשתך, שטות הוא.
וכי בכל הדברים שהיה הקב"ה מתרצה לבקשת משה, יאמר לו "והניחותי לך"? והלא ייתור לשון הוא בלא צורך ואינו לשון חכמה.
1. |
נגד מי מן המפרשים שהובאו לעיל בשאלה ו' פונה הרשב"ם, ומה נימוקיו? |
2. |
מהי חולשת פירושו של הרשב"ם? |
ח. | שאלות בטעמי המקרא |
1. |
"וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם" רש"י: מחציתו חמשים ומאתים: מחצית הבאתו תהא חמשים ומאתים, נמצא כולו חמש מאות כמו שיעור מר-דרור... (על פי כריתות דף ה'). וקדמונינו ז"ל אמרו כי משקל הכל שווה. וככה נקבל. רק לא ידענו למה הזכיר מחציתו... מחציתו: לפי הפשט מחצית משקל המור, כלומר חמשים ומאתים שקל. וקנמן-בשם: מחציתו של מר-דרור שהם חמשים ומאתים. כן הוא לפי הטעמים ומדרש חכמים מיתור מחציתו. מהי השאלה, ואיך מסביר כל אחד מן המפרשים? |
2. |
"וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים..." ראינו במקרים דומים שחלק הפסוק הפותח במילת "וישכם" אינו מתחלק אחרי הפועל "השכם" אלא אחרי הפעולה העיקרית הראשונה (השווה: בראשית כ"ב ג', ל"ב א' ועוד). בהתאם לכך, היינו מצפים שצלע זו תתחלק אחרי "ויעלו עולות". מה יכולה להיות סיבת השינוי בפיסוק הטעמים? |