ארבעה שומרים
שמות פרק כב, פסוקים ו - יד
א. | פרשה ראשונה ופרשה שניה |
בבא מציעא צ"ד ע"ב:
פרשה ראשונה (כ"ב ו'-ח') נאמר בשומר חנם, שניה (ט'-י"א) בשומר שכר...
1. |
מניין לחז"ל שכך הוא, והלא לא נתפרש בתורה אם ניתנו הפיקדונות לשמירה בשכר או בחינם? |
2. |
למה בחרה התורה כדוגמא לפיקדון בפרשה ראשונה "כסף או כלים" ובפרשה שנייה "חמור או שור או שה וכל בהמה"? |
ב. | "אשר יאמר" - העד - שאלות ברש"י |
"... אֲשֶׁר יֹאמַר כִּי הוּא זֶה
עַד הָאֱ-לֹהִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱ-לֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ"
רש"י:
ד"ה אשר יאמר כי הוא זה: לפי פשוטו: אשר יאמר העד "כי הוא זה אשר נשבעת עליו, הרי הוא אצלך" – עד הדיינים יבוא דבר שניהם ויחקרו את העדות אם כשרים הם וירשיעוהו לשומר זה – ישלם שניים; ואם ירשיעו את העדים שנמצאו זוממים - ישלמו הם שנים לשומר.
ומקשה בעל נמוקי רש"י, (ר' חיים הערשנזאהן):
לא ידעתי איך יתאים פה "פשוטו של מקרא", אשר יאמר העד כי הוא זה, אשר אין זכר במקרא לעדים, ולו היו נזכרים פה עדים היה צריך לכתוב: "אשר יאמרו כי הוא זה".
ולעניין מה הביא פה רש"י דין עדים זוממים אשר שייך בכל מיני עדות "כאשר זמם לעשות לאחיו"?
ולמה לא יפרש פשוטו של מקרא על השומר ועל המפקיד?
1. |
נסה ליישב דברי רש"י ולהסביר למה לא יוכל לפרש פסוקנו על השומר ועל המפקיד? |
2. |
הסבר למה אין מלשון יחיד של פסוקנו ("אשר יאמר") טענה נגד פירושו של רש"י? |
ג. | ביאור "ולקח בעליו ולא ישלם" |
"שְׁבֻעַת ה' תִּהְיֶה בֵּין שְׁנֵיהֶם אִם לֹא שָׁלַח יָדוֹ בִּמְלֶאכֶת רֵעֵהוּ וְלָקַח בְּעָלָיו וְלֹא יְשַׁלֵּם"
רש"י:
ד"ה ולקח בעליו: השבועה.
ד"ה ולא ישלם: לו השומר כלום.
ד"ה ולקח בעליו: לפי הפשט נוטל הנבלה.
ולא ישלם: הפחת שנפחתה במיתה.
1. |
מה קשה לרש"י בד"ה הראשון? |
2. |
מה קשה לרש"י בד"ה השני? |
3. |
למה הוצרך רש"י להוסיף מילת "כלום" - מה תיקן בזה? |
4. |
מה ראה בעל העמק דבר לקרוא לפירושו פשט, ולמה אין הוא רואה בפירושו של רש"י (שהוא דעת חכמינו) את הפשט? |
ד. | "יביאהו עד" - בחינה עניינית ולשונית |
"אִם טָרֹף יִטָּרֵף יְבִאֵהוּ עֵד הַטְּרֵפָה לֹא יְשַׁלֵּם"
מכילתא קס"ב:
ר' יוחנן בר' יאשיהו אומר: "אם טרף יטרף יביאהו עֵד" – יביא עדים שנטרפה ויהא פטור מלשלם.
ר' יונתן אומר: "יבאהו עַד הטרפה" – יוליך הבעלים אצל הטרפה ויהא פטור מלשלם.
רש"י:
ד"ה יבאהו עד: יביא עדים שנטרפה באונס ופטור.
ד"ה יבאהו עד: יביא קצת הנטרף להיות לו לעד, על דרך שכתוב (עמוס ג' י"ב) "כאשר יציל הרועה מפי הארי שתי כרעיים או בדל אזן".
ד"ה יבאהו עד: קצת מאברי הטרפה לעדות, כדכתיב "כאשר יציל הרועה מפי הארי שתי כרעיים או בדל אזן".
1. |
מה ההבדל מבחינה עניינית ולשונית בין ר' יוחנן (ורש"י ההולך בעקבותיו) לבין ראב"ע ורשב"ם? |
2. |
למי מן המפרשים הנ"ל מסייע הפסוק שמות ל"ה ה'? |
3. |
על מה מסתמך ר' יוחנן בפרשו "עד" שבכתוב בלשון רבים "עדים"? |
4. |
מהו הפסוק מחומש בראשית שעליו יכלו ראב"ע ורשב"ם להסתמך? |
5. |
מהיכן למדו ראב"ע ורשב"ם לפרש "עד" שלא כרגיל - כאיש חי שראה ובא לבית דין ומעיד? |
6. |
במה שונה ר' יונתן מכל האחרים, ולמה לא הביא רש"י דעתו כדבר אחר, אחרי הביאו את דעת ר' יוחנן? |
ה. | יש טריפה שאינו משלם - שאלות ברש"י |
"הַטְּרֵפָה לֹא יְשַׁלֵּם"
רש"י:
אינו אומר "טריפה לא ישלם" אלא "הטריפה": יש טריפה שהוא משלם ויש טריפה שאינו משלם. טרפת חתול ושועל ונמיה משלם, טרפת זאב ארי ודב ונחש אינו משלם.
ומי לחשך לומר כן? שהרי כתוב "ומת או נשבר או נשבה" – מה מיתה שאין יכול להציל, אף שבר ושביה שאין יכול להציל.
1. |
מה קשה לו בפסוקנו? |
2. |
הסבר כיצד מפרשים דבריו כאן את דבריו בבראשית ל"א ל"ט: ד"ה טריפה: על ידי ארי וזאב, ומהו הקושי שם שרצה רש"י ליישבו? |
3. |
הסבר את המילים המסומנות בקו! |
4. |
ויש ממפרשי רש"י המקשים: למה זה לא הסתפק רש"י בהוכחתו הראשונה שיש חילוק בין טריפת ארי לבין טריפת נמיה, ומה הצריכו להביא הוכחה נוספת מן ההיקש של "מיתה"? |
ו. | השואל |
"וְכִי יִשְׁאַל אִישׁ מֵעִם רֵעֵהוּ"
מכילתא קס"ג:
"וכי ישאל איש מעם..." נתק הכתוב השואל מכלל שומר, ואמרו עניין בפני עצמו.
1. |
מהו הסימן הלשוני שמצאו בפסוקנו המורה על "ניתוק" זה? |
2. |
מהו ההבדל הענייני בינו לבין שומר שכר ושומר חינם? |
ז. | השוכר - שאלות ברש"י |
"אִם שָׂכִיר הוּא בָּא בִּשְׂכָרוֹ"
רש"י:
ד"ה אם שכיר הוא: אם השור אינו שאול אלא שכור, בא בשכרו ליד השוכר הזה, ולא בשאלה, ואין כל הנאה שלו, שהרי על ידי שכרו השתמש בו ואין לו משפט שואל להתחייב באונסין, ולא פירש מה דינו - אם כשומר חינם אם כשומר שכר, לפיכך נחלקו בו חכמי ישראל: שוכר כיצד משלם? ר' מאיר אומר: כשומר חינם, ר' יהודה אומר: כשומר שכר.
1. |
הסבר מי הוא לפי רש"י הנושא בפסוקנו, ולמי מתייחס הכינוי של "שכרו"? |
2. |
האם פסוקנו לפי פירוש רש"י הוא משפט תנאי שלא הושלמה תשובתו, או יש לפנינו גם תנאי וגם תשובת תנאי? |
3. |
לשם מה הוסיף רש"י מילת "הזה" (השוכר הזה) - מה תיקן על ידי הוספה זו? |
4. |
הסבר את דעת ר' מאיר, שיהא דינו של שוכר כשומר חינם, ואת דעת ר' יהודה שיהא דינו כדין שומר שכר! |
ח. | דין השואל במדרש |
תנחומא ישן ראה ה':
זה שאמר הכתוב (משלי כ"ח כ"ב) "נבהל להון איש רע עין ולא ידע כי חסר יבואנו". רבי פתר קרא בשואל פרה, והייתה עינו צרה לשאול שתי פרות, שאל אחת ושכר אחת "ולא ידע כי חסר יבואנו", דכתיב "בעליו אין עמו – שלם ישלם".
1. |
הסבר, כיצד ממחיש דין שואל את הפסוק במשלי? |
2. |
מהו הלקח הכללי שרצה הדרשן ללמדנו? |