לביאור השירה
דברים פרק לב, פסוקים טו - כט
א. | שאלות מבנה |
לדעת אברבנאל וכמה פרשנים אחרים יש לראות בפסוק ט"ו בית חדש בשירת האזינו. הסבר חלוקה זו! |
ב. | "לא ידעום" (1) |
"... אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ"
ספרי (שי"ת):
"אלוקים לא ידעום" – שאין אומות העולם מכירים אותם.
"חדשים מקרוב באו" – שכל זמן שאחד מן האומות רואה אותם, אומר: "צלם יהודי הוא זה", וכן הוא אומר (ישעיה י' י') "כאשר מצאה ידי לממלכות האליל ופסיליהם מירושלם ומשומרון" – מלמד שירושלם ושומרון מספקות דפוס לכל באי עולם.
רש"י:
ד"ה חדשים מקרוב באו: אפילו האומות לא היו רגילים בהם, גוי שהיה רואה אותם היה אומר: זה צלם יהודי.
1. |
מה ראו בספרי לפרש "לא ידעום" על אומות העולם ולא על ישראל? |
2. |
מה ראה רש"י להעביר את דברי הספרי מד"ה "לא ידעום" לד"ה חדשים מקרוב באו? |
3. |
כיצד סוטה הספרי מפשוטו של מקרא בהביאו את ישעיה י' י' כהוכחה? |
ג. | "לא ידעום" (2) |
"אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ"
ד"ה חדשים מקרוב באו: מעולם לא נקראו אלוהות עד עכשו שהם פסלים (=מלשון פסל) לך (שמות ל"ג) והעמידום להם לאלוהות.
ד"ה אלוקים לא ידעום: לא הכירו בהם שום תועלת ולא שום כח, ולא עשאום אלוקות כי אם ביצר הרע ולהכעיס, כי אף הם עצמם לא ידעום באלוהות, אלא יודעים שאין בהם ממש אלא יצר הרע.
ור' יוסף קרא ז"ל פירש: "אלוקים לא ידעום" – בקב"ה נאמר (שמות ב') "וידע אלוקים", "כי ידעתי את מכאוביו", אבל הם לא ידעום בצרתם, ולא עזרו להם.
1. |
מה בין שני פירושים אלה לבין פירוש הספרי? |
2. |
מה בין פירוש הבכור שור לבין פירוש ר' יוסף קרא? |
3. |
הסבר את הרעיון שבפירושו של הבכור שור. |
ד. | פירוש המילה "תשי" |
"צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי"
ספרי:
כל זמן שאני מבקש להיטיב לכם, אתם מתישים כח של מעלה: עמדתם על הים ואמרתם (שמות ט"ו ב') "זה אלי ואנוהו", ביקשתי להיטיב לכם, חזרתם בכם ואמרתם (במדבר י"ד) "נתנה ראש ונשובה מצרימה". עמדתם לפני הר סיני ואמרתם (שמות כ"ד ז') "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע", ביקשתי להיטיב לכם, חזרתם בכם ואמרתם לעגל (שמות ל"ב) "אלה אלוהיך ישראל".
הוי: כל זמן שאני מבקש להיטיב לכם – אתם מתישים כח של מעלה.
רש"י:
ד"ה תשי: תשכח. ורבותינו דרשו: כשבא להיטיב להם, אתם מכעיסים לפניו ומתישים כוחו מלהיטיב לכם.
1. |
מה ההבדל בתפישה הדקדוקית בין שני פירושי רש"י? |
2. |
שים לב: רש"י שינה במקצת מניסוח הדברים בספרי (מלבד השמטת כל הדוגמאות), בהוסיפו כמה מילים. מה תוקן והובהר על ידי כך? |
ה. | "צור ילדך תשי" |
"צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלְלֶךָ"
ד"ה צור ילדך תשי: דבר הנביא ותמה: איך שכחת אשר ילדך ועבדת חדשים, גם זה צור ילדך כמו (ישעיה נ"א א') "הביטו אל צור חוצבתם" כאלו ממנו היה, כי הכל בגבורות ה', כמו (ישעיה מ"ד כ"ד) "רוקע הארץ מאתי" – והתימה מתועי לב בעבור (תהלים ב') "אני היום ילדתיך" ושכחו זה הכתוב.
1. |
למה פתח במלים: "דבר הנביא"? |
2. |
לשם מה הוא מביא את ישעיה (מ"ד כ"ד)? |
3. |
מהם דבריהם של "תועי לב", ומהי תשובתו? |
ו. | "לו חכמו" |
"פֶּן יֹאמְרוּ יָדֵנוּ רָמָה וְלֹא ה' פָּעַל כָּל זֹאת"
פסוק כ"ח
"כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה"
פסוק כ"ט
"לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם"
ר' משה חפץ, מלאכת מחשבת (איטליה תכ"ג-תע"א):
הנה החכמה הנקנית בראיות קודמות היא חכמה אמיתית; אמנם בדברים אלוקיים אין רשות לנו להשכיל במוקדמות ודי לו לאדם שידע הדברים מן המאוחרות, כאשר נכיר מציאות ה' ממעשיו, ככתוב (תהלים י"ט) "השמים מספרים כבוד אל...". על זה נתרעם ה' יתברך, כי הגויים האלה האומרים "ידנו רמה ולא ה' פעל כל זאת", עד שלא הכירו אלוקים אפילו מן הפעולות בהכרח, גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה.
ואילו חכמו, ישכילו זאת לפחות להבין אמרי בינה מן המאוחרות והפעולות, אם לא מן המוקדמות, "ויבינו לאחריתם" – להשכיל הדברים מן האחרית, רצונו לומר: מן הפעולות, לדעת שיש אלוה הפועל כל זאת.
במה סוטה הוא מן הפירוש הרגיל לפסוק כ"ט? |
ז. | שאלות בטעמי המקרא |
1. |
"לוּלֵי כַּעַס אוֹיֵב אָגוּר פֶּן יְנַכְּרוּ צָרֵימוֹ" רש"י: אם לא שכעס האויב כנוס עליהם להשחית ואם יוכל להם וישחיתם, יתלה הגדולה בו ובאלוהיו ולא יתלה הגדולה בי. וזהו שנאמר "פן ינכרו צרימו". שמתוך כעס שיכעסו האומות על אותם השרידים יש לחוש... פן ינכרו צרימו, פן ימשכו את לב השרידים להיות כמותם. איזה פירוש נראה כקשה להתאימו לטעמים? |
2. |
פרק ל"ב פסוק מ"ט "עֲלֵה אֶל הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר נְבוֹ"
|
3. |
פרק ל"ב פסוק נ' "וּמֻת בָּהָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹלֶה שָׁמָּה" מדוע בא "ומת" ברביע ולא במהפך? |