איסור במות
דברים פרק יב, פסוקים א - יט
א. | תורתנו ותורת העכו"ם |
ר' דוד הופמן, בפירושו לספר דברים מעמיד מול פסוק ד' בפרקנו את ישעיה א' פסוק כ"ט ורואה כאן הבדל חשוב בין תורתנו לתורת העכו"ם.
הסבר מהו ההבדל העקרוני! |
ב. | הטורח מקנה אחדות |
"כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֵיכֶם...
לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָּׁמָּה"
...ושמא תאמר כי עתה שירחק המקום בקצווי ארץ ישראל ויצטרכו לדרוש בדרכים ממקום למקום איזה המקום בחר לו יתברך והוא טורח ואולי ימנעו אנשים מלכת שמה, אמר: אל נא יחשוב לטורח לדרוש איש בית ה', כי הלא לשכנו יתברך תדרשו ואין להם אושר גדול מזה, יהיה נא טרחכם ומשאכם על שכונת ה' יתברך , כי זכות גדול הוא... ותספיקו להקנות בכם שלמות וחסידות ויושר לבב עד שאם בלכתכם שמה הייתם מחוסרי אחדות והולכים בפירוד לבבות, תקנו אחדות עצום לעשות המצוה ההיא.
1. |
מה הפליאה הסגנונית בפסוקנו שעליה בנה את דרשתו? |
2. |
האלשיך מקשה עוד לפסוקנו: למה כיון הכתוב באומרו "ובאת" ולמה לא אמר והלכת? נסה ליישב קושייתו! |
ג. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ב' ד"ה אבד תאבדון: "אבד" ואח"כ "תאבדון", מכאן לעוקר עבודת כוכבים ומזלות, שצריך לשרש אחריה. השווה ויקרא כ' ט"ו: ד"ה ואת הבהמה תהרוגו... כיוצא בדבר אתה אומר "אבד תאבדון" הרי דברים קל וחומר: ומה אילנות שאינן רואים ואינן שומעין על שבאה תקלה על ידם אמרה תורה: השחת! שרוף! וכלה! המטה את חברו מדרך חיים לדרכי מיתה – על אחת כמה וכמה. |
| ||||||
2) פסוק ב' ד"ה את כל המקומות אשר עבדו שם: ומה תאבדון מהם? את אלוהיהם אשר על ההרים. |
| ||||||
3) פסוק ה' ד"ה לשכנו תדרשו: זה משכן שילה. |
| ||||||
4)פסוק ו' ד"ה וזבחיכם: שלמים של חובה. |
| ||||||
5) פסוק ו' ד"ה מעשרותיכם: מעשר בהמה ומעשר שני לאכלו לפנים מן החומה. |
| ||||||
6) פסוק ז' ד"ה אשר ברכך ה': לפי הברכה הבא. |
| ||||||
7) פסוק ט' ד"ה כי לא באתם: כל אותן י"ד שנים. ד"ה עד עתה: עדיין. |
| ||||||
8) פסוק י"ג ד"ה בכל מקום אשר תראה: אשר יעלה בלבך, אבל אתה מקריב על פי נביא, כגון אליהו בהר הכרמל. |
| ||||||
9) פסוק י"ד ד"ה באחד שבטיך: בחלקו של בנימין, למעלה (פסוק ה') אמר "מכל שבטיכם", הא כיצד? כשקנה דוד את הגורן מארונה היבוסי, גבה הזהב מכל השבטים, ומכל מקום הגורן בחלקו של בנימין היה. |
|
ד. | "לא תוכל" - אינך רשאי |
"לֹא תוּכַל לֶאֱכֹל בִּשְׁעָרֶיךָ מַעְשַׂר דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ וְכָל נְדָרֶיךָ אֲשֶׁר תִּדֹּר וְנִדְבֹתֶיךָ וּתְרוּמַת יָדֶךָ"
ספרי ע"ב:
לא תוכל לאכול בשעריך: ר' יהושע בן קרחה אומר: יכול אני אבל איני רשאי. כיוצא בו אתה אומר (יהושע ט"ו) "ואת היבוסי יושבי ירושלים לא יכלו בני יהודה להורישם" – יכולים היו אבל אין רשאים.
רש"י:
ד"ה לא תוכל: רבי יהושע בן קרחה אומר: יכול אתה אבל אינך רשאי. כיוצא בו (יהושע ט"ו ס"ג) "ואת היבוסי יושב ירושלם לא יכלו בני יהודה להורישם" יכולים היו אלא שאינן רשאים, לפי שכרת להם אברהם ברית כשלקח מהם מערת המכפלה. ולא יבוסיים היו אלא חתיים היו?! אלא על שם העיר ששמה יבוס. כך מפורש בפרקי דר' אליעזר (פרק ל"ו) והוא שנאמר (שמואל ב' ה' ו') "לא תבוא הנה כי אם הסירך העורים והפסחים", צורות (=פסלי נחושת) שכתבו עליהם את השבועה.
הכתב והקבלה, מקשה על שימוש זה של "יכול" (ועיין בראשית מ"ד, דברים י"ז ט"ו; כ"א ט"ז ועוד ועוד):
ויש לתת טעם על אמרו "לא תוכל" ולמה לא אמר סתם "לא תעשה" (במקומנו "לא תאכל") וכיוצא בזה מן הלשונות.
הסבר שימוש הלשון הזה על פי שמות י"ט כ"ג! |
ה. | "לא יקשה בעיניך" - שילוח או הענקה? |
"לֹא יִקְשֶׁה בְעֵינֶךָ בְּשַׁלֵּחֲךָ אֹתוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ
כִּי מִשְׁנֶה שְׂכַר שָׂכִיר עֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים
וּבֵרַכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה"
ד"ה לא יקשה בעינך: שתשלחנו חפשי מעמך במה שאתה נותן לו משנה וכפילות שכר שכיר בעבודת שש שנים שעבד אותך, שאתה מעניק לו מצאנך ומגרנך ומיקבך מלבד שכירות של קניין שש שנים שקנית אותו, שהרי יברכך ה' בכל אשר תעשה. והרי פירוש פסוק זה דוגמת "ולא ירע לבבך בתתך לו" וכן: "תרע עינה באיש חיקה ובבנה ובבתה מתת לאחד מהם", כי רוע העין וקשיות הלב מדבר על נתינת ממון לאחרים. וכאשר הורגלו לפרש ש"לא יקשה בעינך" על מה שאתה משלחו חפשי לסוף שש, שהרי הרבה עבדך שש שנים כלומר יותר משאר שכירים, שטו"ת הוא בידם, וכי למה יקשה בעיניו בשילוח חפשי והלא קנאו מתחילה אלא לפי עבודת שש שנים, שהכל יודעים שבשביעית יצא, ועוד, לא היה לומר משנה שכר שכיר אלא משנה שכיר...
ד"ה לא יקשה בעיניך: לומר, מקנת כספי הוא, למה אשלחנו. וירדה תורה לסוף דעתם, שכן עשו בימי הבית כמו שכתוב בספר ירמיהו, שכבשו אחיהם לעבדים ולא שלחום.
ובחינם דחה הרשב"ם הכתוב ממשמעו ואמר שעל ההענקה אמר "לא יקשה בעינך", והראיה שהביא מפסקי הטעמים לאו כלום היא, שבמשפט באה האתנחתא במילת "שנים", שדיבור "כי משנה שכר שכיר" טעם ל"לא יקשה", לפי שעבדך ביום ובלילה ושכיר אינו עובד כי אם ביום, ואתה קניתו מתחילה רק לשש שנים, לכן לא יקשה אליך לשלחו. ואח"כ אמר כי בגלל זה שאתה משלחו וענקתו יברכך ה'.
1. |
במה חולקים הרשב"ם ובעל הרכסים לבקעה? |
2. |
איזה פירוש נראה לך יותר מבחינה כללית וגם מבחינת הטעמים? |
3. |
האם "בשלחך" מוטעם בפשטא או בקדמא? |