פרשת ציצית
במדבר פרק טו, פסוקים לז - מא
א. | פירוש המילה ציצית - שאלות ברש"י |
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת"
רש"י:
ד"ה ועשו להם ציצית: על-שם הפתילים התלויים בה, כמו (יחזקאל ח') "ויקחני בציצית ראשי".
דבר אחר: "ציצית" על שם (ל"ט) "וראיתם אותו", כמו (שיר השירים) "מציץ מן החרכים".
1. |
מה ההבדל בין שני פירושי רש"י אלה? |
2. |
מה ראה רש"י שלא להסתפק בפירוש אחד משני פירושיו אלה? |
ב. | תפילין, ציצית ומזוזה |
מנחות מ"ג:
ר' אליעזר בן יעקב אומר: כל מי שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו, הכל בחיזוק שלא יחטא, שנאמר (קהלת ד') "והחוט המשולש לא במהרה ינתק", ואומר (תהלים ל"ז) "חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם".
רש"י:
ד"ה הכל בחיזוק: מכל וכל עומד בחזקת שלא יחטא.
1. |
מהו המשותף לשלוש מצוות אלה? |
2. |
למה לא הסתפק ר' אליעזר בן יעקב בהבאת הפסוק הראשון מקהלת וסיים בפסוק מתהלים ל"ד? |
3. |
בעל ענף יוסף על עין יעקב מקשה: לכאורה אנו רואים בני אדם, ששלוש אלה יעשה להם, ואינם בטוחים מן החטא?! ומיישב קושייתו על פי לשון הגמרא הנ"ל. התוכל למצוא כיצד? |
ג. | הדגשת "למען תזכרו" (1) |
ואמנם אמרו אחר זה "למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי" יֵרָאֶה כפל ומותר, אחרי שכבר אמר "וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם ולא תתורו..."?! אבל ענינו מה שכתב הפילוסוף (=אריסטו) שרבוי המעשים בעת הלימוד (=בשעת ההתרגלות) יעשה קנין חזק בנפש באופן שאחריו יצאו המעשים בנקלה בלי קושי.
וכן אמר הכתוב כאן, שיעשו ציצית ויראו אותו ויזכרו את כל מצוות ה'. וכל זה למען אשר אחרי הקנין הנכבד ההוא מבלי ראיית הציצית אתם בעצמכם תזכרו את כל מצוות ה' ועשיתם אותם והייתם קדושים לאלוקיכם; כי לבעבור שתבואו לקנין הזה בלבכם, ציויתי אתכם במצות הציצית. וזהו "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים" – לתכלית שאהיה לכם לאלוקים, כמו שהדבר עתה "כי אני ה' אלוקיכם".
ד"ה וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה': תזכרו שאתם עבדים לא-ל יתברך שקיבלתם מצוותיו באלה ובשבועה – וזה בראותכם הציצית שהוא כחותם האדון בעבדיו, ובזה תחדלו מתור אחרי לבבכם להשיג שרירות לבכם בעושר וכבוד אפילו ע"י גזל...
ד"ה ואחרי עיניכם: להשיג תאוות, שנתתם עיניכם בם.
ד"ה אשר אתם זונים אחריהם: מטים נפשכם השכלית מדרכי חיי עולם לדרכי אבדון ומות.
ד"ה למען תזכרו: למען תהיו פנויים ממחשבות הבלים ובזה תזכרו בו הא-ל וחסדו.
ד"ה ועשיתם את כל מצוותי: ובזה תעשו את כל מצוותי מאהבה ומיראה.
ד"ה והייתם קדושים לאלוקיכם: ובזה תהיו קדושים לפניו לחיי עולם, כאשר כיון הוא באמרו (שמות י"ט) "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש".
1. |
הסבר מהי השאלה שאותה בא אברבנאל ליישב? |
2. |
מה ההבדל בין תשובת האברבנאל לבין תשובת הספורנו? |
3. |
מניין למד ספורנו שקיום המצוות הנאמר כאן יכוון לעשייה "מאהבה ומיראה"? |
ד. | הדגשת "למען תזכרו" (2) |
"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'...
לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי"
ד"ה והיה לכם לציצית: בלשון יחיד, שהוא מצוה אחת לבן ותכלת.
ד"ה וזכרתם את כל מצוות...: ואח"כ כתוב עוד פעם "למען תזכרו ועשיתם" הענין דשתי זכירות הללו, לבן ותכלת, באות לשני אופני הנהגת האדם מישראל: האחד מי שחייו בדרך הכבושה לרבים עוסק בעניני פרנסה, ומכל מקום עליו לשמור לעשות מצוה בזמנה.
השני מי שפורש לעבודת ה' ומתבודד ושוקע עצמו לאהבת ה', וגם עליו לשמור מצוה בזמנו ולא לקפח מעשה המצוה בשביל דביקות, חס ושלום. וכבר אמרו חז"ל במסכת שבת "גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה" שכן מצינו באברהם אבינו, שאמר להקב"ה "אל נא תעבור", ולא כיונו חז"ל שהמכניס אורח גדול במעלה ממי שזה להקבלת פני השכינה, שזה אינו מוכח מזה המקרא כלל. אלא: גדול לפני ה' לעשות המצוה של הכנסת פני שכינה והגיע לפניו מצוה של הכנסת אורחים עליו להפסיק דבקותו ולהזדקק למצוה שבאה לידו, כמו שעשה אברהם אבינו.
וכל שכן מצוה שבינו לשמים שאין אפשר לעשות ע"י אחרים. ועל אלו שני אופני חיי הישראלי ציוה לעשות חוטים לזכרון, ובשביל אופן ראשון ציוה לעשות חוטי הכנף ועליו כתיב "וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם", שלא יהא העסק משכחו ממצוה בזמנה.
פסוק מ':
ד"ה למען תזכרו: זהו זכירה לאדם המעלה השקוע באהבת ה', וציוה הכתוב לעשות חוטי תכלת, שמורה על התקשרות במחשבות גבוהות, שמכל מקום יזכור מעשה המצוה בזמנה, ואז: ד"ה "והייתם קדושים לאלוקיכם": דאף על גב שהאדם יתקדם עצמו במה שמופרש לגבוה והוא מרכבה לשכינה, מכל מקום אינו מרוצה לשמים עד שיהיה עושה המצוה בזמנו, אז תהיה קדושתו לאלוקים.
1. |
מהי הקושיה בפסוקינו שאותה בא ליישב? |
2. |
הסבר מהו ההבדל ביישוב קושייתנו בין התשובות שהובאו (במקטע הקודם) ע"י אברבנאל וספורנו לבין תשובת בעל העמק דבר. |
3. |
מהי חולשת פירושו של בעל העמק דבר מבחינת לשון הכתוב, חולשה שאיננה בפירושו של אברבנאל? |
4. |
מה הן שתי הסכנות האורבות לאדם להטותו מדרך התורה שהציצית באה להצילנו מידן, לפי בעל העמק דבר? |
5. |
השווה לדברי בעל העמק דבר את פירושו לדברים ד' ב': ד"ה לא תספו על הדבר: ...סמוך ענין אזהרה זו למקרה הקודם "למען תחיו..." ובאשר יש אמצעים אחרים להשיג דבקות אלוקי (כגון על-ידי קרבנות שמכשירים את האדם להשיג דעת אלוקים), על כן אמר, כי ע"י החוקים והמשפטים של התורה טוב יותר להשיג זה החיות מאשר באמצעים אחרים. ועל זה אמר: "לא תוסיפו" כי כל האמצעים שלא מדעת התורה (=שלא ציותה עליהם התורה) יש להזהר מפניהם, שלא יביאו להוסיף על הדבר שהוא הלכות שבעל פה, מתוך נעימות המצוה הנעשית באהבת ה'. ולא תגרעו ממנו: מן הדבר שהוא הלכות שבעל-פה, כדי לשמור את מצוות ה', היינו את גוף המצוה לפי דעתו בהכשר אהבה ודעת אלוקים... מהו הקו המשותף בפירושו לשני המקומות? |
ה. | תמיהה סגנונית בפרשתנו |
מסכת עבודה זרה יט ע"ב:
(תהלים א') "כי אם בתורת ה' חפצו"... ואמר רבא: בתחילה נקראת התורה על שמו של הקב"ה, ולבסוף נקראת על שם שלו, שנאמר: "כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה".
רש"י:
ד"ה נקראת על שמו: של אותו תלמיד שטרח בה, דכתיב: "ובתורתו" – דמשמע של כל אדם.
מהי התמיהה הסגנונית שבפסוקי פרשתנו, המתיישבת בדרך זו שהלך בה רבא ליישב את התמיהה הסגנונית בתהלים א' פסוק ב'? |