גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות מבנה

ב.

הוראת מילת "ראה"

ג.

מהי "קריאה בשם" - שאלות ברש"י

ד.

בצלאל ואהליאב

ה.

חכמה תבונה ודעת

פרשת ויקהל - פקודי
שנת תשכ"ט

בצלאל ואהליאב

שמות פרק לה, פסוקים ל - לד

א.  שאלות מבנה

 

כי תשא – ל"א, א' – ה'

 

ויקהל – ל"ה, ל'-ל"ה

א.

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר

ל.

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

ב.

רְאֵה
קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי
בֶן חוּר
לְמַטֵּה יְהוּדָה

 

 

רְאוּ
קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי
בֶן חוּר
לְמַטֵּה יְהוּדָה

ג.

וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱ-לֹהִים
בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה

לא.

וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱ-לֹהִים
בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה

ד.

לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת
לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת

לב.

וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת
לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת

ה.

וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה

לג.

וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ
לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת

ו.

וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ
אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן

וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה
וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ

 

לד.


 

לה.

וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ
הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן 
מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב
לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם
בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל
מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי  מַחֲשָׁבֹת

1.

התוכל להסביר למה הוזכרו המילים "ולהורות נתן בלבו" רק בפרשתנו בדברי משה לישראל ולא הוזכרו בדברי ה' למשה (בפרשת כי-תשא)?

2.

למה לא הוזכרו במקומנו אף "חכמי הלב" העושים במלאכה?

3.

מה ראה משה להזכיר כאן (בפסוק ל"ה) את סוגי המלאכות?

4.

רש"י, לפסוק ל"ד במקומנו:

ד"ה ואהליאב: משבט דן – מן הירודים שבשבטים, מבני השפחות, והשווהו המקום לבצלאל למלאכת המשכן, והוא מגדולי השבטים לקיים מה שנאמר (איוב ל"ד י"ט): "ולא נכר שוע לפני דל".

מה ראה רש"י לפרש דברים אלה דווקא בפרשתנו ולא הקדים לפרשם בפרשת כי תשא, כדרכו לפרש כל מילה קשה או כל קושי ענייני או לשוני עם הופעתו לראשונה בתורה ולא עם חזרתו?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר