הגביע באמתחת בנימין
בראשית פרק מד, פסוקים א - יז
א. | הגביע והכסף |
אברבנאל, מקשה:
למה ציוה יוסף לשים כסף איש בפי אמתחתו ואת גביע הכסף באמתחת בנימין? כי הנה הגביע היה צריך לענין התחבולה, אבל הכסף לא היה צורך בו, כי עוד מעט היו עתידין לחזור ואז יתן להם כסף וזהב כרצונו.
1. |
הסבר מה היתה "התחבולה" אשר למענה היה צריך להחזיר את הגביע, ומה היה הצורך בהחזרת הכסף גם בפעם הראשונה גם בפעם השנייה. |
2. |
מה היתה תכלית שימת הגביע דווקא באמתחת בנימין? |
ב. | הניחוש בגביע |
ד"ה והוא נחש ינחש בו: כי איננו רוצה שיהיה הכוס שלו לאחרים וישאל למנחשים עליו, וזהו שאמר (פסוק ט"ו) "כי נחש ינחש איש אשר כמוני", וכוונתו לומר, כי על פי המנחשים ידע שהם גנבוהו, ולכך רדף אחריהם יותר מכל הבאים בביתו; וכל זה להתנכר בענין כאשר התנכר בחפשו, שהחל בגדול ובקטן כלה.
לא יחוש אדוני על מחיר הגביע, כי במה נחשב הוא, רק נחש ינחש בו, והוא תמיד מנחש בו, שאם יפול מידו הוא לו סימן רע, ואם ישבר הוא סימן יותר רע, ואם יאבד ממנו הוא סימן רע עד מאד...
כי שורש "נחש" אין עניינו אלא כקבלת רבותינו (סנהדרין ס"ה, ס"ו) לקיחת סימן מן רמאות על מה שעתיד להיות, כאמרם: מנחש – זה האומר: פתו נפלה מפיו, מקלו נפל מידו, צבי הפסיקו בדרך. וכן המילה שגורה בלשונם תמיד להוראה זו. וכן (בר' ל' כ"ז) "נחשתי ויברכני ה' בגללך" – מכל מה שקרה לי אחר שבאת אצלי שפטתי, כי ברכני ה' בגללך; וכן (מלכים א' כ' ל"ג) "והאנשים ינחשו וימהרו ויחלטו" – היו מקשיבים לדבריו בכוונה גדולה לראות אם יתן להם בתשובתו אות לטובה או לרעה, והיו כאדם המנחש היושב ומצפה איך יהיה הנחש, אם לטוב ואם לרע.
פירש "המשתדל", שהוא רגיל לקחת סימן ממה שארע לגביע, אם יאבד או ישבר או יפול וכיוצא... ודברי יוסף מכחישים אותו...
וכבר ידענו ממנהגי הגויים, כי הכוהנת הגדולה (ביון) היתה מודיעה העתידות לכל שואל ע"י הכאת גביעי נחושת זה בזה, התלויים שם. וכן בארץ טיבית מנהגם כשרוצים לדעת העתידות מסתכלים בגביע מלא מים על כל גדוליו, והמצרים היו שמים על כפות האלוה "אירמיס" כמין כוס ובכוס היו מנחשים.
1. |
מה ההבדל בין שלושתם בפירוש המילים "נחש ינחש בו"? |
2. |
מה הקושיה שרוצה הרמב"ן לישבה בפירושו? |
3. |
מהם דברי יוסף אשר לדעת בן אמוזג "מכחישים" את פירוש "המשתדל", וכיצד הם מכחישים אותו? |
4. |
לדעת בעל אור החיים נראה מתשובת האחים, שאין הם מאמינים בנחשים ובגביע כאמצעי לניחוש. מהיכן למד לומר כן? |
ג. | דברי יהודה ליוסף |
"מַה נֹּאמַר לַאדֹנִי מַה נְּדַבֵּר וּמַה נִּצְטַדָּק
הָאֱ-לֹהִים מָצָא אֶת עֲוֹן עֲבָדֶיךָ
הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ"
1. |
מן קדם ה' אשתכח חובא דעבדך.* רש"י: ד"ה האלוקים מצא: יודעים אנו שלא סרחנו אבל מאת המקום נהיתה להביא לנו זאת. "מצא בעל חוב לגבות שטר חובו". המשתדל, (פירוש קצר לתורה מאת ש"ד לוצטו): עשה עצמו כמודה, כי ראה שאם היה מכחיש, לא היה מועיל כלום והיה מקציפו יותר, ואחר שראה שאין תקנה להציל את בנימין, ביקש שתהיה האשמה על כולם יחד ולא על בנימין לבדו. אין הכוונה כדברי המשתדל (עיין לעיל), אלא רצה לרמוז ליוסף, כי כל היסורים הבאים עליהם לא בגלל פשעם וחטאתם בענין הגביע, וגם לא מרוע לבו של יוסף, רק מהשגחת האל שמענישם; ומליצת "מצא" תורה כן.
|
2. |
מה נאמר לאדוני: פירוש אמירה – בדרך ריצוי, פירוש דיבור – בדרך מלחמה, מה נצטדק – במשפט, אם נבוא לפני דיינים, כי אין מפלט בכולן, ואין זה אלא מעשה האלוקים להיפרע מהם עוונם כשמצא לגבות חובו, ולצד שהעוון שבידם הוא לכולם יחד – "הננו עבדים לאדוני...". מה ההבדל בין שני פירושיו? |
------------------------------------------------------------------------------------
* באוהב גר- שד"ל קובע שזו הגירסא הנכונה ולא כפי שכתוב בחומשים שלנו: ית חובא.
ד. | הנרמז במילים "האלוקים מצא" |
"הָאֱ-לֹהִים מָצָא אֶת עֲוֹן עֲבָדֶיךָ"
בראשית רבה צ"ב:
אמר ר' לוי: כזה שהוא ממצה את החבית ומעמידה של שמריה.
הסבר את דברי המדרש, ומהיכן בפסוקנו דייקו לומר כן. |
ה. | שאלות בטעמי המקרא |
א. |
"וְכָל הָאָרֶץ בָּאוּ מִצְרַיְמָה לִשְׁבֹּר אֶל יוֹסֵף וכל-דיורי-ארעא עלו למצרים למזבן-עיבורא מזדבן במצרים. רש"י: ד"ה וכל הארץ באו מצרימה: אל-יוסף לשבור. ואם תדרשהו כסדרו היה צריך לכתוב: לשבור מן יוסף. וכל-הארץ באו מצרימה אל-יוסף לשבור. ד"ה לשבור אל-יוסף: הפוך והן הוא וכל הארץ באו מצרים אל-יוסף לשבור. שד"ל: הבאים לא היתה כוונתם ללכת אל יוסף, אלא למצרים.
|