פסוק כ"ח
"וַיָּמָת הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ בְּאוּר כַּשְׂדִּים"
רש"י:
ד"ה על פני תרח אביו: בחיי אביו. ומדרש אגדה: יש אומרים, שעל ידי אביו מת, שקבל תרח על אברהם בנו לפני נמרוד, על שכתת את צלמיו והשליכו לכבשן האש, והרן יושב ואומר בלבו: אם אברם נוצח – אני משלו, "ואם נמרוד נוצח – אני משלו". וכשניצל אברם, אמרו לו להרן: "משל מי אתה?" אמר להם הרן: "משל אברם אני", השליכוהו לכבשן האש ונשרף, וזהו אור כשדים.
ומנחם פירש: "אור" – בקעה, וכן (ישעיהו כ"ד ט"ו) "באורים כבדו ה'", וכן (ישעיהו י"א ח') "מאורת צפעוני", כל חור ובקע עמוק קרוי "אור".
| 1. |
כיצד מפרש רש"י את הביטוי "על פני" לפי מדרשו? |
| 2. |
מקשים מפרשי רש"י: מה הוצרך רש"י להביא דברי מדרש אגדה, והלא אין מדרכו להביא דברי המדרש אלא אם אין הפסוק מתישב יפה לפי פשוטו? ובמה אין פירושו הראשון מיישבו כל צרכו? |
| 3. |
מהו הלקח שמשמיענו המדרש? |
פסוק ל"א
"וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם"
| 1. |
רבים מתקשים בצירוף "לוט בן הרן בן בנו" - והלא הרן היה בנו של תרח ולא בן בנו?
הסבר את הצירוף באופן שלא יהא בו שום קושי! |
| 2. |
רש"י:
ד"ה ויצאו אתם: ויצא תרח ואברם עם לוט ושרי.
רמב"ן:
ד"ה ויצאו אתם מאור כשדים: בעבור כי אברם נכבד מאביו, וההולכים בעצתו ובעבורו ילכו, אמר הכתוב "ויצאו אתם", ואע"פ שאמר "ויקח תרח", כי בעבור שהיה אברם מכבד אביו והולך אחריו אמר "ויקח תרח". אבל לוט ושרי בעבור אברם הלכו אתם, כי גם אחרי שנפרד אברם מאביו, הלכו אתו.
| ב. |
מה ההבדל בין יישובו של רש"י לבין יישובו של הרמב"ן, ומהי חולשתה של כל תשובה? |
|
| 3. |
השווה לסוף פסוקנו:
"וַיֵּצְאוּ... לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם"
את י"ב ה':
"וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן"
מה כוונת התורה בהבלטת הדמיון שבין שני הפסוקים? |
פסוק ל"ב
"וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן"
בראשית רבה ל"ט (ז'):
(י"ב א') "ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך" – מה כתיב למעלה מן הענין (י"א ל"ב) "וימת תרח בחרן", אמר ר' יצחק: אם לענין החשבון, ועד עכשו מתבקש לו עוד ששים וחמש שנים?! אלא בתחילה אתה דורש: הרשעים קרויים מתים בחייהם; ולפי שהיה אברהם אבינו מפחד ואומר: אצא ויהיו מחללין בי שם שמים ואומרים: "הניח אביו והלך לו לעת זקנותו". אמר לו הקב"ה: "לך אני פוטרך מכבוד אב ואם ואין אני פוטר לאחר מכבוד אב ואם, ולא עוד אלא שאני מקדים מיתתו ליצאתך: בתחילה 'וימת תרח בחרן' ואחר כך: 'ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך'."
רש"י:
לאחר שיצא אברהם מחרן ובא לארץ כנען והיה שם יותר מששים שנה, שהרי כתיב (י"ב ד') "ואברהם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן" ותרח בן שבעים שנה היה כשנולד אברהם. הרי קמ"ה לתרח כשיצא אברהם מחרן, עדיין נשארו משנותיו הרבה.
ולמה הקדים הכתוב מיתתו של תרח ליציאתו של אברם? שלא יהיה הדבר מפורסם לכל, ויאמרו: "לא קיים אברם את כבוד אביו, שהניחהו זקן והלך לו", לפיכך קראו הכתוב מת.
(ועוד,) שהרשעים אף בחייהם קרויים מתים והצדיקים אף במיתתם קרויים חיים, שנאמר (שמואל ב', כ"ג כ') "ובניהו בן יהוידע בן איש חי".
רמב"ן, (אחרי הביאו דברי רש"י):
ובבראשית רבה הוא. ואני תמה על דבריהם שזה מנהג כל כתוב לספר חיי האב והולידו הבן ומיתתו ואחר כך מתחיל בענין הבן, בכל הדורות כך נהגו הכתובים. והנה נח עצמו בימיו של אברם עודנו חי. ושם בנו – כל ימי אברהם הוא חי.
ויתכן שבאו למדרש זה מפני ששינה הכתוב בתרח סדר הפרשה כולה, כי בשם ותולדותיו כולם לא הזכיר הכתוב מיתה, ולא חזר וכלל השנים, ובכאן חזר ותפש הסדר הראשון שבבעלי השנים הרבים מאדם ועד נח וכלל "ויהיו כל ימי תרח... וימת". והוסיף עוד להזכיר מקום המיתה שהיה בחרן, המקום שהזכיר לאברהם.
ולכן דרשו, שכל זה כדי שיראה מבלי עיון, שהיה אברהם שם עמו; ועוד מפני שכבר התחיל בענין אברם וסיפר שיצא עם אביו מאור כשדים ללכת ארצה כנען, יקשה בעיניהם כשלא סידר חייו ומיתתו על הסדר ויכתוב אותה בזמנה.
| 1. |
מהי הקושיה שבה מתלבטים כולם? |
| 2. |
מה כוונת הדרשן באמרו "לך אני פוטר מכבוד אב ואם ואין אני פוטר לאחר מכבוד אב ואם" - לאיזה אחר ירמוז בזה? |
| 3. |
מהי תמיהתו של הרמב"ן על דברי המדרש ועל דברי רש"י? |
| 4. |
הבא דוגמאות מספר בראשית ש"כך נהגו הכתובים". |
| 5. |
בשני נימוקים מנסה הרמב"ן עצמו להסיר תלונתו מעל דברי המדרש ולפרשו. מה הם הנימוקים? |
| 6. |
הסבר דברי הרמב"ן "שחזר ותפש הסדר הראשון" – מהו הסדר הראשון, ובמה חזרה פרשתנו אל "הסדר הראשון"? |
| 7. |
בעל גור אריה, מקשה:
וכי ניתנה התורה לשוטים, שלא יחשבו שני הדורות, שהרי תרח קיים כשיצא אברהם!
על מי חלה קושייתו: על דברי המדרש, על דברי רש"י או על דברי הרמב"ן? |
| 8. |
הגור אריה, ממשיך דבריו דלעיל:
ויש בזה ענין נפלא מאד, כי הכתוב מקדים מיתתו של תרח לומר, כי אין כאן כבוד אב, דכבוד אביו שייך כאשר הבן מתייחס אל אביו, וכאן לא היה אברם נקשר עם אביו תרח כלל; ...שאין לו ייחוס אל אביו בעבור שהוא בריאה אחרת... כי ענין אברהם לא ישותף כלל עם הדורות הראשונים, כי הראשונים היו תוֹהוּ והוא התחלת הבנין, וכאשר האור בא יסולק החשך ולפיכך שייך לפניו מיתת תרח, לכך לא היה גנאי לאברהם אם יניח כך אביו, לכך אמר לו הקב"ה: "לך אני פוטר מכבוד אב, מפני שאין לך יחוס אל אביך, כי "לך לך מארצך" מתחבר אל מיתת תרח, לכך אין לך גנאי, אם אתה מניח אביך". ואין דבר ריק בדברי חכמים, ואם ריק – ממנו הוא.
| א. |
האם מיישב בעל גור אריה את דברי המדרש או את דברי רש"י, או עונה לתמיהתו של הרמב"ן? |
| ב. |
דבריו אלה מעוגנים בהלכה. היכן? |
| ג. |
הסבר את דבריו האחרונים "אין דבר ריק..." ואת סיבת הבאתם כאן. | |
| 9. |
בעל לבוש האורה, מקשה על סוף דברי רש"י:
מה צריך רש"י לטעם זה ("שהרשעים אף בחייהם קרויים מתים") שהרי כבר כתב הטעם, "שלא יהא הדבר מפורסם לכל..."?!
יישב קושייתו, והסבר למה לא הסתפק רש"י בטעם ראשון. |