| 1. |
פסוק א'
"וְנַעֲמָן... הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים... וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע"
המלבי"ם מקשה:
התואר "איש גיבור חיל" היה לו לבוא תחילה, "איש גדול ונשוא פנים וגיבור חיל, והוא מצורע"
הסבר למה כתוב כפי שכתוב! |
| 2. |
פסוק י"א
"הִנֵּה אָמַרְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא וְעָמַד וְקָרָא בְּשֵׁם ה' אֱ-לֹהָיו וְהֵנִיף יָדוֹ אֶל הַמָּקוֹם וְאָסַף הַמְּצֹרָע"
למה לא נאמר: "אלי יצא והניף ידו אל המקום"? |
| 4. |
פסוק י"ח
"לַדָּבָר הַזֶּה יִסְלַח ה' לְעַבְדֶּךָ בְּבוֹא אֲדֹנִי בֵית רִמּוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת שָׁמָּה וְהוּא נִשְׁעָן עַל יָדִי וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי בֵּית רִמֹּן בְּהִשְׁתַּחֲוָיָתִי בֵּית רִמֹּן יִסְלַח נא ה' לְעַבְדְּךָ בַּדָּבָר הַזֶּה"
מהי סיבת סגנונו המוזר של פסוק זה?
(פעמיים "דבר הזה", שלוש פעמים הזכרת השתחוויותיו בבית רימון, פתיחה וסיום בבקשת סליחה) |
פסוק ז'
"וַיְהִי כִּקְרֹא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת הַסֵּפֶר וַיִּקְרַע בְּגָדָיו וַיֹּאמֶר
הַאֱלֹהִים אָנִי לְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת כִּי זֶה שֹׁלֵחַ אֵלַי לֶאֱסֹף אִישׁ מִצָּרַעְתּוֹ
כִּי אַךְ דְּעוּ נָא וּרְאוּ כִּי מִתְאַנֶּה הוּא לִי"
השווה דבריו אלה לפרק ג' פסוק י':
"וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
אֲהָהּ כִּי קָרָא ה' לִשְׁלֹשֶׁת הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה לָתֵת אוֹתָם בְּיַד מוֹאָב"
(ועיין הלאה פסוקים י"א, י"ג).
|
מהו הקו האחד בהתנהגותו של מלך ישראל בשני המקרים? |
פסוק ט'
"וַיָּבֹא נַעֲמָן בְּסוּסָו וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע"
ביאור:
לפי שהיה מצורע לא בא הביתה, כי המצורע מרוחק, ולזה לא יצא אלישע אליו החוצה, ודיבר אליו על ידי המלאך.
|
התוכל להסביר את התנהגות שניהם (של נעמן ושל אלישע) בהסבר אחר בהתאם לרוח הפרק כולו? |
יתרו אמר (שמות י"ח, י"א):
"עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱ-לֹהִים"
רחב אמרה (יהושע ב', י"א):
"כִּי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הוּא אֱ-לֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת"
נעמן אמר (מלכים ב', ה' ט"ו):
"הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱ-לֹהִים בְּכָל הָאָרֶץ כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל"
בעל עקדת יצחק, שער ס"א (על דברי נעמן):
זאת היתה הודאה שלמה… לא נזכר כמוה בזולתו מהבאים לכלל דעת ה'.
| 1. |
הסבר במה יש לראות בדבריו הודאה העולה על דבריהם. |
| 2. |
היש למצוא סיבה בפרקנו לכך שהגיע הוא להודאה שלמה משהגיעו הם אליה? |
פסוק י"ט:
"וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ לְשָׁלוֹם"
דב קמחי, "בשבילי התנ"ך" (דביר תשי"ב, עמ' 48):
...והנביא עומד מורם ראש ושומע (את דברי נעמן האחרונים, פסוקים י"ז-י"ח). ולאחר הדיבורים הארוכים מסתיימת הסצינה במלים אלו: "ויאמר לו: לך לשלום!" - מעין: "לך לעזאזל!"…
| 1. |
מה ראה הסופר לתרגם כך את דברי אלישע? |
| 2. |
מהי הסיבה לדעתו - היכן הרמז לכך בכתוב? |