מכילתא יתרו פרשה ה' "אנכי".
רבי אומר: (שכתוב אנכי ה' אלוקיך בלשון יחיד) להודיע שבחן של ישראל שכשעמדו על הר סיני לקבל התורה השווה כולם לב אחד לקבל מלכות שמים בשמחה.
ולא עוד (כלומר, עוד טעם ל"אלוקיך" לשון יחיד) אלא שהיו ממשכנין עצמן זה על זה. ולא על הנגלות בלבד נגלה הקב"ה עליהם לכרות עמהם ברית אלא אף על הסתרים. אמרו לו: "על הגלויים אנו כורתים ברית עמך, ולא על הסתרים. שלא יהא אחד חוטא בסתר, ויהא הצבור מתמשכן". שנאמר: "הנסתרות לה' אלוקינו והנגלות לנו ולבנינו".
רש"י, דברים כ"ט כ"ח:
ד"ה הנסתרות לה' אלוקינו: ואם תאמר: מה בידנו לעשות, אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד, שנאמר (שם פסוק י"ז) "פן יש בכם איש וגו'" ואחר כך (שם פסוק כ"א) "וראו את מכות הארץ ההיא", והלא אין אדם היודע טמונותיו של חברו! - אין אני מעניש אתכם על הנסתרות, שהן לה' אלוקינו והוא יפרע מאותו יחיד, אבל הנגלות לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו ואם לא נעשה דין בהם יענשו את הרבים.
נקוד על "לנו ולבנינו" לדרוש שאף על הנגלות לא ענש את הרבים עד שעברו את הירדן, משקבלו עליהם את השבועה בהר גריזים ובהר עיבל ונעשו ערבים זה לזה.
הרכסים לבקעה, לפסוק כ"א:
ד"ה ואמר הדור האחרון: קרוב לשמוע כי עתה חזר על ענין של מעלה בדברי התוכחות, שאחר שכלו כולם נאמר (דברים כ"ט א') "ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אליהם: "אתם ראיתם..." ואמר להם כל הענין בדיבור אחד ומקושר, עד (כ"א) "ואמר הדור האחרון". וממנו ואילך מוסב הענין אל דברי התוכחה הקשים, שניבא להם חורבן הארץ על חטאם.
ועל זה "אמר הדור האחרון בניכם... על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת". שאם הוא מחובר לשלפניו (פסוק י"ז) "פן יש בכם איש או אשה או משפחה או שבט אשר לבבו פונה היום מעם ה'..." הרי עליו אמר "והבדילו ה' לרעה מכל שבטי ישראל" – אותו הרע לבד יבדיל לרעה מכולם, והם יגורו בשלום ובטובה.
| 1. |
מהו הקושי במבנה פרקנו ובקישור פסוקיו, שאותו מיישב בעל רכסים לבקעה? |
| 2. |
המסכים בעל רכסים לבקעה בתפישת מבנה הפרק לתפישתו של רש"י או לא? |
| 3. |
הסבר, האם דברי משה בבמדבר ט"ז כ"ב סותרים את רעיון הערבות הנאמר לפי פירושו של רש"י בפסוק האחרון של פרקנו? |
| 4. |
רמז לרעיון הערבות מצאו חז"ל כבר בתוכחה של בחוקותי (ויקרא כ"ו).
באיזה פסוק? |
| 5. |
אולם שם מפרש רש"י את הפסוק לפי דעת חז"ל זו (= רעיון הערבות) כמדרש, ואילו לפי פשוטו אין הוא מפרש את הפסוק ההוא כמדבר בערבות. מדוע אין זה לדעתו פשוטו של המקרא ההוא? |
פסוק י"א
"לְעָבְרְךָ בִּבְרִית ה' אֱ-לֹהֶיךָ..."
פסוק י"ב
"לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵא-לֹהִים"
מלאכת מחשבת, ר' משה חפץ:
... כי כאשר קיבלנו עול מלכות שמים פעם אחת בלב שלם ובנפש חפצה, אין לנו עוד רשות לחזור בנו ולהנחם, כי ה' אלוקינו קנא ונוקם... והוא יהיה לנו לאלוקים לעולם ועד - אף בעל כרחנו על אפנו ועל חמתנו.
| 1. |
מהו הרמז בסגנון פסוקינו לרעיונו זה? |
| 2. |
היכן נמצא רעיון זה בפרקנו מלבד בפסוקים דלעיל? |
פסוק כ"ז
"וַיִּתְּשֵׁם ה' מֵעַל אַדְמָתָם בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל
וַיַּשְׁלִכֵם אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת כַּיּוֹם הַזֶּה"
משנה סנהדרין פרק י' משנה ד'
עשרת השבטים
(רש"י:
שהגלה סנחריב – מלכים ב' י"ח – וינחם בחטא ובחבור נהר גוזן וערי מדי)
אין עתידין לחזור, שנאמר "וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה" – מה היום הזה הולך ואינו חוזר, אף הם הולכים ואינם חוזרים. דברי ר' עקיבא.
ר' אליעזר אומר: מה היום מאפיל ומאיר, אף עשרת השבטים שאפל להם כך עתיד להאיר להם.
| 1. |
מה הראיה מפסוקנו שהמדובר בעשרת השבטים? |
| 2. |
האם תופשים התנאים האלה את מבנה פרקנו כפי שתופשו רש"י (לעיל בשאלה א') או כפי שתופשו בעל רכסים לבקעה? |
| 3. |
מה ההבדל בין רבי עקיבא לרבי אליעזר בפירוש המילה "יום" בפסוקנו? |
| 4. |
התוכל לפרש "כיום הזה" לפי פשוטו של מקרא, שלא כמדרש התנאים לעיל? |
| 1. |
פסוק ט'
ד"ה אתם נצבים: מלמד שכינסם משה לפני הקב"ה ביום מותו להכניסם בברית.
הרא"ם, מקשה על דברי רש"י:
מנא ליה לרש"י שכינסם, דלמא על מצבם שהיו חונים סביב הארון הוא דקאמר, כי הלויים חונים סביב הארון והד' דגלים סביבם, נמצא שהאנשים, הנשים והטף חונים סביב הארון, ולא שכינסם במקום אחד?
ר' מרדכי יפה, לבוש האורה:
מדאמר רש"י "מלמד שכינסם", משמע דלאו דוקא מכח סברא לימד רש"י זה, ד"מלמד" משמע שיש כאן מילה או תיבה שלמד ממנו זה, מחמת יתור או מחמת משמעות לשונו. ונראה לי שלומד רש"י זה מדכתיב "נצבים" בדגש בצד"י, שמשמעותו הוא לשון נפעל, כאלו כתיב "נצב על ידי אחרים" ואינו מן הקל, שמשמעו שבאו בעצמם לכאן ונשארים עומדים לשמוע דבריו של משה. ועוד: אם היה קל, היה לו לומר "אתם עומדים היום לפני..." כמו שאמר בסמוך (פסוק י"ד) "את אשר ישנו פה עמנו עומד היום", ולא אמר "נצב היום". ועוד: "נצב" לשון הזמנה הוא משמע, כדכתיב (שמות ל"ד ב') "ונצבת לי שם על הצור" – היה מזומן לי.
ר' יששכר בער איילנברג, צידה לדרך, (לדברי ר' מרדכי יפה שהובאו לעיל):
ואחרי הקידה וההשתחויה, אומר אני אחר אלף מחילות: לא זו העיר ולא זו הדרך שהרי מצינו "נצבים" בדגש תוך הצדי"ק שפירושו נצבים מעצמם ולא על ידי כינוס מאחרים כלל ועיקר, כמו (בראשית י"ח) "שלשה אנשים ניצבים עליו" וכמו (בראשית מ"ה) "להתאפק לכל הנצבים עליו"... וכאלה רבים לאין מספר. ועוד קשה, איך כתב (בעל לבוש האורה) "אם היה מן הקל היה לו לומר "אתם עומדים היום" כמו שאמר בסמוך (י"ד) "פה עמנו עומד היום" ולא אמר "ניצב היום". הלא לא אמר (פסוק י"ד) "עומד היום" אלא מחמת זה "הנצבים" (= של פסוקנו), אם כן למה לא אמר שם (י"ד) "את אשר פה עמנו נצב היום", כלשון (ט') "אתם ניצבים"?! אלא ודאי שאין קפידא בין לשון "נצבים" ובין לשון "עומדים"!!
| א. |
איזה משני חלקי הביקורת של בעל צידה לדרך על דברי בעל הלבוש אתה מקבל?
נמק תשובתך! |
| ב. |
איזה משני חלקי הביקורת של בעל צידה לדרך אתה דוחה?
נמק תשובתך! |
| ג. |
התוכל ליישב קושיית הרא"ם על דברי רש"י שלא כישובו של בעל לבוש האורה? | |
| 2. |
פסוק י"ב
ד"ה למען הקים אותך היום לו לעם: כל כך הוא נכנס לטרוח למען קיים אותך לפניו לעם.
| א. |
מה קשה לו? |
| ב. |
מה ראה רש"י לכתוב במקום "הקים" - קיים? מה תיקן בזה? | |
----------------------------------------------------------------------------------
על פי מלכים ב' ו' י"ט.